Kennametal wprowadza system HiPACS
Posłuży on do jednoczesnego wiercenia i pogłębiania otworów w łącznikach lotniczych. Duża precyzja pozwoli zaś na dostosowanie się do wąskiego przedziału tolerancji podczas jednej operacji oraz umożliwi znaczne obniżenie kosztów.
Firma Kennametal wprowadza system wiercenia i pogłębiania otworów HiPACS do łączników stosowanych w przemyśle lotniczym. System zaprojektowany do wiercenia i fazowania otworów podczas jednej operacji to wysoce precyzyjne narzędzie spełniające surowe wymagania przemysłu lotniczego i kosmicznego, zapewniające zwiększoną trwałość przy obróbce kompozytowych, tytanowych i aluminiowych powłok samolotów.
– Większość stosowanych obecnie narzędzi do obróbki otworów w łącznikach to narzędzia złożone, wykonywane na zamówienia przy długim czasie realizacji – powiedział Georg Roth, menadżer produktu z firmy Kennametal. – HiPACS wykorzystuje standardowe, gotowe komponenty o krótkim czasie dostawy, zapewniające niski koszt wykonywania otworów dzięki możliwości niezależnej wymiany wierteł i płytek do fazowania. Co więcej, jest to jedyny na rynku system wymiennych wierteł i płytek, który może utrzymać w jednej operacji wymagane przez przemysł lotniczy tolerancje fazowania otworów mocujących.
Trzy proste komponenty eliminują potrzebę stosowania niestandardowych narzędzi. Zaprojektowany do mocowania w standardowym uchwycie hydraulicznym modułowy system HiPACS obejmuje elementy o łatwym i szybkim montażu.
Tuleja redukcyjna z wbudowanym gniazdem o dużej precyzji wykonania w połączeniu ze standardowym uchwytem hydraulicznym zapewnia wyjątkowo bezpieczne mocowanie i bicie nie większe niż 3 µm, co znacznie zwiększa trwałość narzędzia i jakość otworu. Płytka PCD służy z kolei do wykonywania pogłębień stożkowych. Eliminuje ona konieczność stosowania drogich, niestandardowych wierteł stopniowych, zmniejszając koszty produkcji, a jednocześnie spełniając branżowe wymagania dotyczące dokładności. Jeśli chodzi zaś o dwie serie wierteł z węglików z pokryciem diamentowym lub PCD, to można zaaplikować je do wszystkich rodzajów materiałów stosowanych przy produkcji komponentów lotniczych. Ponadto narzędzia z prostym trzpieniem umożliwiają regulację długości w krokach co 10 mm.
Nowy system wiercenia i pogłębiania HiPACS może być stosowany we wszystkich maszynach do produkcji komponentów lotniczych. W mniej stabilnych warunkach pracy, np. w efektorach robotów, wiertła z węglików z pokryciem diamentowym zapewniają dużą trwałość narzędzia i wysoką jakość wykonania otworu. Z drugiej strony wiertła z płytkami PCD wyróżniają się w stabilnych warunkach pracy, np. w przypadku frezarek bramowych. Dzięki standardowemu interfejsowi HiPACS może być używany na każdej maszynie CNC i nadaje się do różnych zastosowań związanych z wierceniem i pogłębianiem.
Źródło: Kennametal