Nie tylko ChatGPT – eksperci Comarch wskazują, jak wykorzystać AI w firmie
Sztuczna inteligencja (AI) na stałe wpisała się w naszą codzienność, zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Chcąc podążać z duchem czasu, przedsiębiorcy nie mogą pozostawać obojętni na ten trend. W ostatnich tygodniach wielką popularność zdobył ChatGPT – narzędzie stworzone przez firmę OpenAI. Narzędzie, które sprawiło, że globalne zainteresowanie dziedziną AI jest większe niż kiedykolwiek dotąd. W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców eksperci Comarch opracowali broszurę na temat sztucznej inteligencji i robotyzacji oraz ich zastosowania w systemach ERP.
Wzmożone zainteresowanie rozwojem sztucznej inteligencji w świecie technologii trwa już od ponad dekady, jednak obecnie można śmiało stwierdzić, że w tej dziedzinie sky is the limit – zastosowanie AI nie ma granic. Najwięksi giganci technologiczni coraz częściej i intensywniej inwestują w startupy zajmujące się rozwojem sztucznej inteligencji. Jednym z najgorętszych przykładów rozwoju AI w ostatnim czasie stał się model językowy ChatGPT, a także oprogramowanie służące do generowania obrazów DALL–E – oba narzędzia zostały zaprojektowane przez laboratorium badawcze OpenAI. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą wykorzystywać takie narzędzia w swoim biznesie?
Powyższe rozwiązania okazały się niezwykle pomocne dla branży e-commerce. ChatGPT może być bowiem wykorzystywany w tworzeniu spersonalizowanych ofert zakupów dla potencjalnych klientów, na podstawie ich historii przeglądania i poprzednich zakupów. Narzędzie może podpowiadać, jaki jest np. przewidywany czas dostawy czy stan magazynowy danego produktu. Czatbot potrafi także w szybki sposób przeanalizować opinie klientów i ich interakcje, co może pomóc marketingowcom w dotarciu do klientów. Co więcej, ChatGPT okazał się dużą pomocą dla branży e-handlu pod względem generowania treści, będących inspiracją do tworzenia materiałów marketingowych: treści sprzedażowych czy mailingów.
W jaki sposób przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości AI w innych branżach? Z pomocą przychodzą nowoczesne systemy ERP, które od lat z powodzeniem wykorzystują mechanizmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i deep learning.
– W systemach informatycznych przedsiębiorstw gromadzone są ogromne ilości danych. Sztuczna inteligencja pozwala użyć takie istniejące aktywa, nadając im drugie życie. Wychwycenie trendów, szczególnie niewidocznych dla innych, umożliwia wykorzystanie w pełni istniejącego potencjału rozwoju i zapewnienie sukcesu w przyszłości. Algorytmy sztucznej inteligencji sprawdzają się w obszarach specyficznych dla różnych branż, przewidując zapotrzebowanie na towary, nawet na nowe artykuły, które są dopiero wprowadzane na rynek. Pozwala to uwolnić środki zamrożone w towarach na magazynie, jak i ograniczyć samą powierzchnię magazynową, nie wprowadzając przy tym opóźnień w realizacji zamówień. Istotne natomiast dla wszystkich firm są niewątpliwie kwestie oceny perspektyw płynności finansowej, pozwalające z wyprzedzeniem podejmować decyzje minimalizujące potencjalne ryzyka. Podobnie, jak używając nawigacji samochodowej, uwzględniającej czynniki, które dopiero wystąpią, można szacować czas dotarcia do celu podróży. Sztuczna inteligencja ma zastosowanie tam, gdzie takie modelowanie przyszłości niesie za sobą wymierną korzyść – podkreśla Mariusz Zygmułka, Dyrektor AI/ML w Comarch ERP.
Firmy produkcyjne rozwijają się niezwykle szybko za sprawą sztucznej inteligencji i robotyzacji. Coraz więcej obszarów branży produkcyjnej jest niemal całkowicie zautomatyzowanych. Zamiana surowca na inny, dobór technologii produkcyjnej czy modyfikacja danej technologii – te wszystkie zadania odbywają się za pomocą mechanizmów z obszaru Robotics Process Automation. Mechanizmy te są wykorzystywane m.in. w systemie Comarch ERP XL.
Innym przykładem zastosowania sztucznej inteligencji i automatyzacji w przedsiębiorstwie jest obszar finansów i księgowości. Automatyzacja wykorzystywana jest przede wszystkim w operacjach seryjnych, takich jak m.in.: automatyczne obliczanie przez mechanizm AI limitów kredytowych oraz ratingu dla kontrahentów przedsiębiorstwa, aktualizacja danych pracowników (np. limity urlopowe, dodatki do wynagrodzenia) czy zmiana formy płatności przez kontrahenta.
W tym miejscu warto również wspomnieć o OCR, czyli technologii optycznego rozpoznawania tekstu (z ang. Optical Character Recognition), która znajduje zastosowanie w wielu gałęziach biznesu. Oprócz samej zamiany obrazu na tekst, najistotniejszym zadaniem dla narzędzia OCR jest rozpoznanie kluczowych danych biznesowych (np. kontrahenci, kwoty, daty czy numery dokumentów) z zeskanowanych dokumentów. W Comarch OCR odbywa się to za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji.
– Systemy Comarch ERP adaptują rozwiązania sztucznej inteligencji wszędzie tam, gdzie daje to realne wsparcie w codziennej pracy. Łącząc algorytmy sztucznej inteligencji z obszarów przetwarzania języka naturalnego, rozpoznawania obrazów czy uczenia maszynowego, umożliwiają spersonalizowane podejście do klienta, dopasowanie rekomendacji sprzedażowych, szczególnie istotne w przypadku szybko zmieniających się tendencji. Modele AI w Comarch ERP nie tylko automatyzują pracochłonne czynności, ale również samodzielnie identyfikują procesy do automatyzacji. Przydzielanie zadań oraz szacowanie czasów realizacji optymalizuje prace zespołów, szczególnie gdy jest uruchomione w trybie w pełni autonomicznym. Kluczową cechą opisywanych rozwiązań AI jest ścisłe zintegrowanie z produktami Comarch ERP, ponieważ są to dedykowane rozwiązania projektowane i implementowane z myślą o rozszerzeniu funkcjonalności produktów Comarch ERP – wyjaśnia Mariusz Zygmułka.
Powyższe przykłady to tylko ułamek wśród możliwości systemów i aplikacji Comarch ERP. Oferta jest stale poszerzana w oparciu o realne potrzeby przedsiębiorców. Najbardziej aktualną potrzebą jest możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie w przystępny i efektywny sposób oraz zgodnie z zasadami cyberbezpieczeństwa.
Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji i robotyzacji? Pobierz nasze opracowanie i dowiedz się m.in.:
- jakie narzędzia wykorzystujące AI możesz zastosować w e-commerce i retail,
- jakie są korzyści z zastosowania AI w obszarze windykacji,
- w jaki sposób sztuczna inteligencja może wspierać i optymalizować procesy produkcyjne.
Artykuł sponsorowany Comarch ERP
Comarch S.A.
Sektor ERP specjalizuje się w produkcji i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań klasy ERP dla małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Szczególne miejsce w ofercie zajmują systemy i aplikacje przydatne w różnych typach produkcji przemysłowej.
OFERTA
Comarch ERP od wielu lat oferuje i nieprzerwanie rozwija oprogramowanie wspierające procesy w firmach produkcyjnych. Na uwagę zasługuje zwłaszcza program do zarządzania produkcją Comarch ERP XL, który optymalizuje zarządzanie produkcją w prawie 2500 polskich średnich i dużych przedsiębiorstw. Na uwagę zasługują zintegrowane z systemem ERP moduł Produkcja razem z aplikacją Comarch MES. Oprogramowanie jest dostępne w modelu stacjonarnym jak i w Chmurze Comarch.