Branża motoryzacyjna – czas na strategiczne decyzje

Branża motoryzacyjna - czas na strategiczne decyzje Vecteezy – Sakorn Sukkasemsakorn

Europejski sektor motoryzacyjny stoi dziś w obliczu istotnych wyzwań strukturalnych – od napięć geopolitycznych i nowych barier celnych, przez trudności logistyczne, po rosnącą presję ze strony konkurencyjnych producentów spoza Europy, a zwłaszcza z Chin. Wszystko to wymusza na firmach potrzebę redefinicji modeli operacyjnych i zwiększenia elastyczności biznesowej.

W odpowiedzi na te zmiany obserwujemy wyraźny trend relokacji produkcji bliżej kluczowych rynków zbytu – m.in. do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, dysponując rozbudowaną infrastrukturą przemysłową, silnym zapleczem inżynieryjnym i strategiczną lokalizacją, ma potencjał, by stać się kluczowym ogniwem nowego łańcucha wartości w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.

Warunkiem wykorzystania tej szansy jest jednak szybka adaptacja do nowego otoczenia rynkowego – zarówno w obszarze organizacji produkcji, jak i zarządzania cyklem życia produktu (PLM). To właśnie nowoczesne systemy PLM pozwalają firmom projektować, rozwijać i dostarczać produkty szybciej, taniej i o wyższej jakości – z pełną kontrolą nad procesem i danymi w całym cyklu życia pojazdu.

Polska od lat jest filarem europejskiej motoryzacji, produkując komponenty i pojazdy warte miliardy złotych. Sektor ten pozostaje także jednym z kluczowych dla polskiej gospodarki, generując znaczny udział w zatrudnieniu i PKB. Jednak wydarzenia na globalnej scenie mają swoje odzwierciedlenie w wynikach rodzimej branży. Zgodnie z danymi AutomotiveSuppliers.pl, w 2024 r. całkowita wartość produkcji sprzedanej w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła 223,3 mld zł, co oznacza spadek o 0,7% w porównaniu z rekordowym 2023 rokiem.

Wyzwania takie jak zawirowania handlowe, zaostrzenie norm emisji CO2, rosnące koszty energii i surowców stawiają sektor automotive przed koniecznością szybkiej adaptacji. Raport Capgemini „The Resurgence of Manufacturing” pokazuje, że aż 93% dyrektorów w przemyśle obawia się rosnących ceł i ich wpływu na dostęp do rynków. Ponad połowa badanych (54%) wskazuje, że wyższe cła przyspieszają działania na rzecz reshoringu (przeniesienie produkcji z dalekiego kraju bliżej swojej siedziby) i reindustrializacji (działania charakterze strategicznym podejmowane w celu wzmocnienia i ożywienia sektora przemysłowego).

Marek Cendrowicz, TT-PSC– Wielu producentów w Polsce zdaje sobie dziś sprawę, że dalsze konkurowanie wyłącznie ceną lub lokalizacją nie wystarczy. Coraz częściej to właśnie szybkość wdrażania innowacji, zarządzanie wiedzą o produkcie i integracja danych w całym cyklu życia wyrobu decydują o przewadze. Dlatego coraz więcej firm intensyfikuje działania na rzecz realnej cyfrowej transformacji – a systemy PLM stają się jej fundamentem — Marek Cendrowicz, Architekt Rozwiązań PLM, Transition Technologies PSC.

Bliżej znaczy bezpieczniej

W ciągu ostatniego roku tempo relokacji produkcji i łańcuchów dostaw wyraźnie przyspieszyło. W badaniu Capgemini aż 56% firm zainwestowało w nearshoring (przeniesienie produkcji lub innych operacji do kraju w tym samym kręgu kulturowym) lub łączy reshoring w porównaniu do 42% w 2023 r. Prognozy na najbliższe trzy lata przewidują, że operacje onshore (outsourcing na terenie jednego państwa) będą stanowiły łącznie ponad 70 proc. całkowitej zdolności produkcyjnej.

grafika onshore i offshore

Coraz większą popularność zdobywa także friendshoring (przenoszenie produkcji do krajów o podobnych wartościach i bliskich partnerstwach politycznych) - aż 73% firm planuje tę strategię, co ma zmniejszyć zależność od Chin. Dziś już 82% przedsiębiorstw ogranicza relacje z tym rynkiem, wobec 58% rok wcześniej. To otwiera Polsce możliwości jako alternatywnego centrum produkcyjnego.

– Inwestycje w cyfryzację przemysłu i rozwój Przemysłu 4.0 należy traktować jako inwestycję, a nie koszt – podkreśla Marek Cendrowicz i dodaje: – Nowoczesne parki maszynowe, wykorzystujące rozwiązania IoT i zaawansowane systemy są dziś niezbędne, by zachować elastyczność i bezpieczeństwo działania w globalnym środowisku. Firmy rozumieją, że wsparcie pracowników na każdym etapie – od projektowania przez produkcję i logistykę, po utylizację – pozwala na zwiększenie efektywności i konkurencyjności.

Potwierdzają to badania: 62% przedsiębiorstw modernizuje zakłady, czyniąc je „inteligentnymi”, a ponad połowa już osiągnęła oszczędności kosztowe przekraczające 20%, dzięki wdrożeniom nowoczesnych technologii.

>>Zobacz więcej o PLM w motoryzacji<<

PLM – kompetencje przyszłości

Systemy PLM (Product Lifecycle Management) to jedno z kluczowych narzędzi wspierających zarządzanie cyklem życia produktu – od etapu koncepcji, przez projektowanie, produkcję, aż po serwis i wycofanie z rynku. W dobie rosnącej złożoności produktów i globalnej konkurencji skuteczne zarządzanie informacją produktową staje się jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości firm, decydującą o ich innowacyjności, elastyczności i zdolności do szybkiego reagowania na zmiany rynkowe.

Dobrze wdrożony system PLM to nie tylko narzędzie, ale strategiczny fundament dla firm, które chcą skutecznie przejść przez proces cyfrowej transformacji. W branży motoryzacyjnej, gdzie złożoność produktów i tempo zmian są wyjątkowo wysokie, kluczowe korzyści to przede wszystkim:

  • Spójność danych i lepsza kontrola nad cyklem życia produktu – co przekłada się na większą przewidywalność, mniejsze ryzyko błędów i lepsze decyzje inżynieryjne.
  • Efektywna współpraca zespołów rozproszonych geograficznie oraz szybsze wdrażanie zmian – szczególnie istotne w kontekście reshoringu i budowania lokalnych łańcuchów dostaw.
  • Redukcja kosztów i przyspieszenie procesów rozwojowych, dzięki automatyzacji i lepszemu zarządzaniu wiedzą o produkcie.
  • Większa elastyczność operacyjna, umożliwiająca szybką reakcję na zmiany rynkowe, regulacyjne czy technologiczne.
  • Wsparcie w spełnianiu rosnących wymagań prawnych i branżowych – zarówno w obszarze jakości, jak i zrównoważonego rozwoju.

– Firmy produkcyjne coraz częściej szukają realnych sposobów na zwiększenie efektywności operacyjnej. PLM dostarcza konkretne narzędzia, które pozwalają szybciej reagować na zmiany, lepiej zarządzać złożonością produktów i skutecznie ograniczać ryzyko – mówi Marek Cendrowicz.

grafika PLM

Nowy wymiar zarządzania cyklem życia produktu

W dobie cyfrowej transformacji rośnie znaczenie rozwiązań PLM opartych na chmurze, które gwarantują centralny dostęp do współdzielonych danych i treści z poziomu jednego narzędzia. Systemy PLM pozwalają na elastyczne zarządzanie dostępem do projektów i folderów w dynamicznie skalowalnej infrastrukturze, dopasowanej do zmieniających się wymagań biznesowych. Współdzielenie konfiguracji produktów z większymi zespołami oraz partnerami ułatwia i przyspiesza pracę w globalnej sieci produkcyjnej.

Migracja systemów PLM do chmury umożliwia znaczne uproszczenie i optymalizację struktury IT, tworząc solidne podstawy dla dalszej cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. 

Przykładem skutecznej migracji do chmury jest firma SEG Automotive, która po wyodrębnieniu się z dużej korporacji mogła dzięki temu bez zakłóceń kontynuować autonomiczną działalność. Korzystanie z chmurowych usług TT PSC w zakresie utrzymania, zarządzania i wsparcia systemu PLM pozwoliło jej zoptymalizować zarządzanie zasobami ludzkimi, a dzięki temu specjaliści mogą koncentrować się na kluczowych obszarach biznesowych.

Grupa Piaggio, a w szczególności marka Aprilia, wykorzystuje system PLM jako część większego projektu cyfrowej transformacji. Dotychczas Aprilia zmagała się z rozproszonymi danymi prototypowymi przechowywanymi na lokalnych serwerach, co utrudniało bezpieczną i efektywną wymianę wiedzy. Wdrożenie systemu PLM pozwoliło na zebranie wszystkich danych w jednym miejscu i usprawnienie zarządzania rozwojem motocykli, silników oraz komponentów. Kluczowe było także efektywne dzielenie się wiedzą pomiędzy oddziałami badawczo-rozwojowymi całej Grupy Piaggio oraz wykorzystanie informacji z wyścigów motocyklowych do doskonalenia produktów.

Kolejnym przykładem jest Webasto, globalny producent systemów dachowych i rozwiązań do zarządzania temperaturą, obecny na najważniejszych rynkach motoryzacyjnych. Dzięki upgrade’owi systemu Windchill w trzech fazach zrealizowanemu w zaledwie cztery miesiące Webasto uzyskało nowoczesne i wspierane środowisko pracy. Aktualizacja ułatwiła procesy developerskie, zapewniając łatwiejszą w utrzymaniu, zintegrowaną bazę kodu oraz podniosła komfort i efektywność pracy zespołów.

Dywidenda od innowacji

Z badań APA Group wynika, że aż 68% firm odnotowuje obniżkę kosztów dzięki wdrożeniu rozwiązań cyfrowych, a Deloitte szacuje, że technologie takie jak PLM mogą zwiększyć EBITDA nawet o 50%. Przyszłość należeć będzie zatem do przedsiębiorstw, które zainwestują w nowoczesne technologie. PLM to nie tylko narzędzie, lecz strategia pozwalająca polskim producentom przetrwać, ale też wyprzedzić globalną konkurencję – nawet w warunkach rosnących wyzwań.

>>Zobacz więcej o PLM w motoryzacji<<

Artykuł sponsorowany Transition Technologies PSC