Co nas czeka na targach CeMAT?

Raven Media

Tegoroczna edycja targów CeMAT ponownie ma dla uczestników atrakcyjną ofertą programową, w której znajdą się liczne fora branżowe. We współpracy z takimi partnerami, jak np. VDMA (Związek Niemieckich Producentów Maszyn i Urządzeń), BVL (Federalny Związek Logistyki), Fraunhofer IML (Instytut Przepływu Materiałów i Logistyki im. J. Fraunhofera), czy też instytut badawczy EHI Retail Institute, organizatorzy targów zademonstrują m.in., jakie możliwości otwierają koncepcje Logistyki 4.0 oraz jakie rozwiązania funkcjonują już dzisiaj w praktyce.

Wspólnie z targami Hannover Messe tworzymy jedyną w swoim rodzaju platformę wiedzy w zakresie digitalizacji łańcucha dostaw. Nigdzie indziej na świecie nie zaprezentowano jeszcze aż tylu praktycznych zastosowań i przełomowych innowacji – podsumowuje Dr. Jochen Köckler z zarządu Deutsche Messe.

W programie targów znajdą się m.in. następujące sesje tematyczne:

Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość w logistyce – Droga do przyszłości w relacji człowiek-maszyna
Ciągle postępujące zjawisko digitalizacji procesów stawia wysokie wymagania wobec ogniwa znajdującego się między człowiekiem a jego skomputeryzowanym środowiskiem pracy. Napływ informacji ma bowiem pomagać człowiekowi w jego codziennych zadaniach, a nie go przerastać. Wykład pod nazwą „Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość w logistyce – Droga do przyszłości w relacji człowiek-maszyna” wskaże realne perspektywy i najnowsze rozwiązania mające na celu optymalizację interakcji między człowiekiem a maszyną. Organizatorem sesji, która odbędzie się w ramach forum Logistics 4.0 w poniedziałek, 23 kwietnia br. (godz. 13.00–15.00) w hali 19/20, jest Instytut Przepływu Materiałów i Logistyki im. J. Fraunhofera.

Nieruchomości logistyczne w krajobrazie miast
Rozpatrując kwestię rozwoju nieruchomości logistycznych mamy do czynienia z konfliktem poszczególnych interesów, jakich bronią wymogi społeczne, ekologiczne i ekonomiczne. Powstaje w takim razie pytanie, jakie koncepcje technologiczne i jakie nowe modele biznesowe bądź modele kooperacji i administracji byłyby stosowne, aby ten konflikt rozwikłać? Czy istnieją na świecie już jakieś utarte praktyki i poparte doświadczeniem rozwiązania, które można by wykorzystać i wdrożyć również w Europie lub w Niemczech? To właśnie te zagadnienia będą przedmiotem sesji organizowanej w ramach forum Logistics Solutions przez Federalny Związek Logistyki (BVL) w poniedziałek, 23 kwietnia br. (godz. 13.00-15.00) w hali 21.

Digitalizacja w logistyce magazynowej
W dobie wszechstronnej digitalizacji nieomal wszystkie przedsiębiorstwa zadają sobie pytanie, które z istniejących strategii i rozwiązań mogą mieć w przyszłości znaczenie właśnie dla nich. Często trudno przy tym określić, w czym konkretnie tkwią korzyści, jakie niesie ze sobą digitalizacja. Dotyczy to również technologicznego rozwoju procesów magazynowych. Wiele przedsiębiorstw stoi przed dużym wyzwaniem, jakim jest dobranie odpowiednich technologii magazynowych w obliczu tak bogatej oferty. Na te problemy ma odpowiedzieć forum „Digitalizacja w logistyce magazynowej”, organizowanym przez BVL. Na spotkaniu tym zespół naukowy o tej samej nazwie, który dokonał zarówno szczegółowej identyfikacji technologii magazynowych, jak i ewaluacji ich przydatności, przedstawi wyniki swoich badań w rozmowie z użytkownikami oraz oferentami innowacji technologicznych na targach CeMAT. Sesja odbędzie się we wtorek, 24 kwietnia 2018 r. (godz. 13.00-15.00) w hali 21 w ramach forum Logistics Solutions.

Start-upy w logistyce
Jakie nowe szanse otwierają się dla przemysłu i sektoru usług logistycznych? Jaką rolę we współpracy doświadczonych przedsiębiorstw z młodymi start-upami mogą odegrać platformy kolaboracyjne i platformy wymiany danych? To dynamiczne forum, bogate w inspirujące prelekcje, demonstracje i prezentacje konkursowe stwarza idealne warunki do nawiązania nowych kontaktów i zainicjowania nowych możliwości. Organizatorem spotkania, które będzie miało miejsce we wtorek, 24 kwietnia 2018 r. (godz. 15.00-17.00) w ramach forum Logistics 4.0 w hali 19/20, jest Federalny Związek Logistyki (BVL).

Trochę inny kolega: Współpraca między człowiekiem a robotem w koncepcji Social Networked Industry
Rozwój technologiczny zmierzający ku integracji i doskonaleniu rozwiązań Przemysłu 4.0 pociąga za sobą nowe zmiany w interakcji człowiek-maszyna. Z jednej strony forum zaoferuje przegląd technologicznych rozwiązań koncepcji Przemysłu 4.0 stosowanych w logistyce, a z drugiej odzwierciedli stan badań w kontekście związanych z tym przemian zachodzących w środowisku pracy. Jednym z poruszanych zagadnień będzie współpraca z autonomicznymi systemami transportowymi, urządzeniami manipulacyjnymi, inteligentnymi pojemnikami, czy też zautomatyzowanym wyposażeniem zakładowym, takim jak np. regały. Wykłady prowadzone będą w duchu socjotechnologicznej wizji »Social Networked Industry«, według której ludzie i maszyny połączeni są ze sobą jako partnerzy. Organizatorem sesji, która odbędzie się w ramach forum Logistics 4.0 we wtorek, 24 kwietnia br. (godz. 13.00–15.00) w hali 19/20, jest Instytut Przepływu Materiałów i Logistyki im. J. Fraunhofera.

Magazyny pojemnikowe/zarządzanie zwrotami/handel elektroniczny
Kluczowym czynnikiem sukcesu w ciągle zmieniającej się branży logistycznej są przemyślane i efektywne procesy. Szczególne wyzwanie w tym względzie stanowi wciąż rosnący handel elektroniczny, a zwłaszcza związany z nim wysoki wkład w kwestii magazynowania, komisjonowania i pakowania produktów przy zamówieniach jednostkowych, co prowadzi do ogólnego przewartościowywania dotychczasowych założeń. Odpowiedź na pytanie, która z nowych koncepcji logistycznych może przyczynić się do wzrostu wydajności systemów, takich jak magazyny pojemnikowe oraz usprawnić zarządzanie zwrotami będzie przedmiotem sesji tematycznej, organizowanej z inicjatywy Instytutu Przepływu Materiałów i Logistyki im. J. Fraunhofera (Fraunhofer IML) w ramach forum Logistics Solutions w środę, 25 kwietnia br. (godz. 10.00–12.00) w hali 21.

Zwinne zarządzanie projektami
Korzenie zwinnego zarządzania projektami sięgają połowy lat 90., kiedy to z punktu widzenia inżyierii oprogramowania stało się jasne, że tradycyjne metody nie są już wystarczające dla projektów cyfrowych. Z uwagi na aktualne trendy, korzyści płynące z metod zwinnego zarządzania mogą być odczuwalne w najróżniejszych obszarach przedsiąbiorstwa. Na forum branżowym poświęconym tej tematyce wskazane zostaną konkretne zalety zwinnej metodyki oraz konkretne etapy, na których przedsiębiorstwa powinny z nich skorzystać. Organizatorem forum, skierowanego m.in. do kierowników projektu, specjalistów ds. zarządzania łańcuchem dostaw, kierowników działów IT, kierowników ds. logistyki w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz change managerów, jest firma SALT AG. Spotkanie odbędzie się w środę, 25 kwietnia w godzinach 10.00-12.00 w ramach forum Logistics 4.0 w hali 19/20.

Komisjonowanie w dobie Przemysłu 4.0
Procesy komisjonowania po dziś dzień odbywają się w 90% manualnie. Sytuacja ta w przyszłości ulegnie zmianie, biorąc pod uwagę szybki postęp technologiczny w myśl koncepcji Logistyki 4.0, a zarazem atuty automatyzacji systemów pod względem ekonomiczności, tempa pracy oraz bezpieczeństwa. Pilne zmiany są jak najbardziej konieczne, choćby z uwagi na fakt, że w związku z rozkwitem handlu elektronicznego zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne stale rośnie, a jednocześnie – na skutek uwarunkowań demograficznych – przedsiębiorstwom coraz trudniej będzie znaleźć odpowiednio wykwalifikowany personel. Podczas sesji tematycznej, poświęconej tym zagadnieniom, eksperci oraz czołowi producenci zademonstrują na konkretnych przykładach sprawdzone już w praktyce rozwiązania i pokażą, jak w najbliższych latach zmieni się sektor komisjonowania. Organizatorem spotkania, które odbędzie się w środę, 25 kwietnia br. (godz. 15.00-17.00) w ramach forum Logistics Solutions w hali 21, jest Deutsche Messe AG we współpracy z czasopismem branżowym „MM Logistik”.

Robotics4Retail
Automatyzacja procesów w branży handlowej jest obecnie jeszcze znikoma. Większą część pracy wykonuje człowiek jako jednostka posiadająca zdolności kognitywne, o wiele przekraczające możliwości robotów. Dzięki nowym technologiom w nadchodzących latach może się to jednakże zmienić: samojezdne roboty, mobilne roboty chwytające czy też drony transportujące to bowiem przykłady urządzeń pomocniczych, które mogą być przydatne nie tylko w magazynie, ale i w stacjonarnych punktach sprzedaży. Ponadto, branża handlowa stoi przed ogromnym wyzwaniem logistycznym, jakie niesie za sobą wymóg wszechkanałowości związany z rosnącą potrzebą oferowania usług w czasie rzeczywistym. Forum „Robotics4Retail“, adresowane przede wszystkim do specjalistów ds. logistyki i IT w branży handlowej oraz firm oferujących usługi logistyczne, odbędzie się z inicjatywy EHI Retail Institute w czwartek, 26 kwietnia br. (godz. 13.00-15.00) w ramach forum Logistics Solutions w hali 21.

Źródło: Deutsche Messe

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę