Do jakich zadań robot współpracujący – perspektywa MŚP/produkcja

Roboty współpracujące lub inaczej coboty (ang. collaborative robots, cobots) pomagają zautomatyzować i usprawnić procesy produkcyjne, zwiększając ich wydajność. Ich kluczowe cechy to elastyczność, niewielka zajmowana przestrzeń, bezpieczeństwo pracy ramię w ramię z człowiekiem oraz łatwość programowania i obsługi. Aspekty te przekładają się na korzyści ekonomiczne: efektywność kosztową i szybki zwrot z inwestycji.
„Do jakich zadań robot współpracujący – perspektywa MŚP/ produkcja” było tematem webinarium z cyklu „How To? Przemysł 4.0 – technologie, najlepsze praktyki, strategie” realizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji w ramach programu Diginno. Webinarium poprowadził Krzysztof Hajzyk, Channel Development Manager w Universal Robots. Poniższy artykuł podsumowuje kluczowe informacje.
Elastyczność i mobilność cobotów
Uniwersalność robotów współpracujących przejawia się nie tylko w szerokiej gamie aplikacji, którą mogą one obsłużyć, ale też sposobem, w jaki te aplikacje możemy zaadresować. Coboty są urządzeniami 6-cio osiowymi, co ma na celu odwzorowanie możliwości ludzkiej ręki w zakresie od barku do nadgarstka, ale z większymi stopniami swobody, w porównaniu do tych, które daje ludzka anatomia. Pozwala to na większą elastyczność ruchu robota i dostęp do miejsc, które byłyby problematyczne dla człowieka. Małe rozmiary i niska waga sprawia, że roboty współpracujące można instalować pod kątem lub zawieszone „do góry nogami”, rozszerzając możliwości zastosowania i obsługi niektórych zadań. Istotna jest też mobilność robotów współpracujących.
– Klienci bardzo często decydują się na zakup stanowiska, które następnie przemieszczają pomiędzy liniami produkcyjnymi, lub przenoszą samego robota do innego stanowiska pracy. Dobrym przykładem jest umieszczenie robota na wózku i przestawianie zrobotyzowanego stanowiska w inne miejsce. Innym przykładem są paletyzery z robotami współpracującymi, które można w kilku prostych ruchach złożyć i zwykłym wózkiem przetransportować w nowe miejsce, np. do pracy z inną linią produkcyjną – podkreśla Krzysztof Hajzyk.
Kolejną bardzo ważną cechą jest szybkość instalacji i programowania: – Coboty cechuje intuicyjna obsługa i łatwe programowanie. Użyłem pojęcia >programowanie<, natomiast w tym przypadku bardziej przypomina to wydawanie poleceń poprzez wodzenie ramieniem robota i znacznie różni się od typowego pisania kodu programu. Robota współpracującego możemy zaprogramować, definiując jego ruch poprzez ustawienie ramienia w konkretnych punktach. W poszczególnych punktach określamy też konkretne akcje, które ma wykonać. W ten sposób powstaje program robota, który operator może w każdej chwili zmodyfikować – mówi Krzysztof Hajzyk, Channel Development Manager, Universal Robots.
Taki sposób programowania sprawdza się bardzo dobrze w MŚP. Firmy te zazwyczaj nie mają własnych służb utrzymania ruchu, a pracowników można szybko przeszkolić do obsługi cobota.
Przykłady aplikacji w procesach produkcyjnych
Często zdarza się, że sam proces produkcyjny jest już całkowicie zautomatyzowany, bądź półautomatyczny, natomiast pakowanie i paletyzowanie wytworzonych elementów są realizowane ręcznie przez operatorów. Te powtarzalne i uciążliwe czynności mogą być wykonywane przez robota współpracującego, co jednocześnie pozwala na odzyskanie cennej przestrzeni na hali.
Coboty mogą również przemieszczać lub montować elementy, współpracować z innymi maszynami, m.in. CNC, prasami krawędziowymi, urządzeniami do grawerowania czy znakowania produktów. Warto również rozważyć automatyzację procesów wykańczania powierzchni, np. szlifowania i polerowania, które z powodzeniem być realizować coboty, podnosząc jakość finalnego produktu i standaryzując pracę.
Webinaria „How to? Przemysł 4.0. – technologie, najlepsze praktyki, strategie” są częścią programu Diginno mającego na celu przyspieszenie cyfryzacji firm produkcyjnych. >>Więcej informacji o programie
Temat Przemysłu 4.0. będzie kontynuowany podczas FG Time w marcu 2021
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji

Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
Główne cele Izby:
- reprezentowanie i obrona interesów gospodarczych zrzeszonych firm, w szczególności wobec organów władzy ustawodawczej, wykonawczej oraz regulacyjnej oraz udział w inicjatywach i działaniach związanych z kreowaniem strategii rozwoju gospodarczego państwa,
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej w tym przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji, nierzetelności kupieckiej oraz nieuczciwej reklamie,
- wspieranie kształcenia zawodowego i podnoszenie kwalifikacji osób pracujących w naszym sektorze oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych związanych z umiejętnościami cyfrowymi.
Działalność Izby:
- współpraca z organami władzy ustawodawczej, wykonawczej i regulacyjnej poprzez udział w procesach przygotowywania i opiniowania projektów aktów prawnych oraz oceny funkcjonowania prawa,
- przygotowywanie stanowisk w zakresie oceny i kształtowania polityki celnej i podatkowej dla sektora elektronicznego, elektrotechnicznego i telekomunikacyjnego,
- współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za normy i certyfikaty dla sprzętu elektronicznego, elektrotechnicznego i telekomunikacyjnego,
- przygotowanie opinii, projektów, analiz i opracowań o charakterze naukowym i naukowo-technicznym, a także przez zlecanie przygotowania takich opinii, projektów, analiz i opracowań innym podmiotom,
- ustanawianie ekspertów i rzeczoznawców Izby m.in. w dziedzinach: towaroznawstwa, techniki, prawa, wydawania zezwoleń, certyfikatów, kontroli i ochrony rynku w zakresie pozostającym w związku z obrotem krajowym a także wskazywanie podmiotom gospodarczym krajowym i zagranicznym ekspertów w poszczególnych dziedzinach,
- przygotowywanie i świadczenie usług informacyjnych (w tym biuletynów), szkoleniowych i doradczych. Organizujemy imprezy kooperacyjne i misje handlowe. Współpracujemy przy planowaniu i realizacji inwestycji oferując usługi eksperckie.