Dynamiczny wzrost polskiego eksportu

GA

Wyniki polskiego eksportu są lepsze niż prognozowano. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, od stycznia do sierpnia 2017 r. wartość zagranicznej sprzedaży wyniosła w Polsce aż 131,4 mld euro.

W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, jest to wzrost o 9,5%. Dynamicznie zwiększył się także polski import. Cieszyć może dodatnie saldo obrotów towarowych, które wynosi blisko 900 milionów euro.

Dynamiczny wzrost eksportu do USA

Dane dotyczące obrotów towarowych w pierwszych ośmiu miesiącach roku prezentują się rewelacyjnie – znacznie lepiej od prognoz rynkowych. Dobrze rozwija sie również współpraca handlowa Polski ze Stanami Zjednoczonymi. Eksport do USA wzrósł aż o 28,3% – zauważa Michał Kolasa, analityk z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Stany Zjednoczone są jednym z dziesięciu najważniejszych partnerów handlowych Polski. Sprzedaż towarów do krajów rozwiniętych spoza Unii Europejskiej wzrosła o 16,6%. Jej wartość osiągnęła 9,2 mld euro.

Niemcy najważniejszym partnerem handlowym

Najważniejszymi odbiorcami polskich towarów pozostają państwa Unii Europejskiej – trafia do nich 79% naszych produktów. Najistotniejszym partnerem handlowym Polski są Niemcy, którzy przyjmują aż 27% całego eksportu. Do sierpnia bieżącego roku nasi zachodni sąsiedzi kupili od nas towary za 36 mld euro, czyli o 9,3% więcej niż w roku poprzednim. Dynamicznie rozwija się również eksport do państw Europy Środkowo-Wschodniej: osiągnął poziom 7,8 mld euro, co oznacza wzrost o 24,2 % w skali roku.

Eksport przekroczy 200 miliardów euro w 2018?

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) prognozuje, że wartość eksportu do końca roku wyniesie łącznie 196 mld euro, co będzie oznaczało wzrost o 10,5 proc. rok do roku.

Do tak dynamicznego zwiększenia strumienia eksportu przyczyni się sprzyjająca koniunktura gospodarcza na świecie oraz wzrost liczby inwestycji w krajach Unii Europejskiej – tłumaczy ekspert. Tendencja ta powinna utrzymać się w 2018 r. Według prognoz KUKE polski eksport wzrośnie wówczas o kolejne 8,4%, do wartości 212 mld euro.

Źródło: infoWire.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę