Rewolucja w łączeniu blach - nowa śruba Flowform® Plus odpowiada na wyzwania przemysłu automotive

ARNOLD UMFORMTECHNIK
16.1.2025

W świecie, gdzie redukcja wagi pojazdów staje się kluczowym wyzwaniem dla producentów samochodów, nawet najmniejsze elementy konstrukcyjne przechodzą gruntowną metamorfozę. ARNOLD UMFORMTECHNIK, ekspert w dziedzinie technologii łączenia, przedstawia przełomowe rozwiązanie — udoskonaloną śrubę Flowform® Plus, która rewolucjonizuje proces łączenia blach w przemyśle motoryzacyjnym.

Mniejsza, lżejsza, mocniejsza — odpowiedź na potrzeby rynku

"Granica zastosowania dla standardowej śruby Flowform® w połączeniach stalowych wynosiła maksymalnie 600 MPa. Z Flowform® Plus osiągamy już 1000 MPa" - podkreśla Heiko Miller, inżynier ds. zastosowań Flowform® w ARNOLD UMFORMTECHNIK.

To znaczący skok technologiczny, który otwiera nowe możliwości w konstruowaniu nowoczesnych pojazdów.
Projektanci zmniejszyli średnicę śruby z 5 mm do 4 mm, zachowując jej 20-milimetrową długość. Ta pozornie niewielka zmiana przynosi imponujące rezultaty — pojedyncza śruba jest o 25% lżejsza od swojej poprzedniczki. W praktyce oznacza to, że wykorzystanie 500 nowych elementów Flowform® Plus w jednym pojeździe pozwala zaoszczędzić aż pół kilograma masy — to znacząca wartość w kontekście dążenia do redukcji emisji CO2.

Trójwarstwowe połączenie blach z blachami aluminiowymi o grubości 2,5 mm, łączone metodą Flowform® Plus (źródło: RNOLD UMFORMTECHNIK).
Trójwarstwowe połączenie blach z blachami aluminiowymi o grubości 2,5 mm, łączone metodą Flowform® (źródło: RNOLD UMFORMTECHNIK).

Technologia, która zmienia zasady gry

Co sprawia, że Flowform® Plus wyznacza nowe standardy w branży? Kluczem jest innowacyjna geometria końcówki śruby oraz zoptymalizowany proces obróbki cieplnej.

"Dzięki tym modyfikacjom możemy łączyć grubsze kombinacje materiałów, sięgające nawet 7,5 mm, bez konieczności wstępnego wiercenia" - wyjaśnia Nadine Schmetzer, inżynier ds. zastosowań, która od 2017 roku pracuje nad rozwojem technologii Flowform®.

Szczególnie imponujące wyniki osiągnięto w przypadku połączeń trójwarstwowych z blachami aluminiowymi.

"Testy wykazały znacznie mniejsze powstawanie szczelin przy użyciu Flowform® Plus. Co więcej, eliminacja potrzeby wykonywania otworów pilotażowych przynosi dodatkowe korzyści w aplikacjach z klejem, który pozostaje tam, gdzie powinien" - dodaje Miller.

Laboratorium innowacji

W nowym laboratorium technologii łączenia blach w Dörzbach, ARNOLD UMFORMTECHNIK prowadzi zaawansowane badania nad optymalizacją połączeń. Wyposażone w robota przemysłowego i najnowocześniejsze systemy testowe, pozwala na przeprowadzanie prób w warunkach zbliżonych do produkcyjnych.

"Każdy punkt łączenia to osobna historia" - mówi Schmetzer. "Nasi klienci przychodzą z konkretnymi wymaganiami dotyczącymi połączeń materiałowych. Przeprowadzamy szczegółowe analizy wykonalności, badamy wartości wytrzymałościowe i określamy granice bezpieczeństwa dla każdej aplikacji."

Praktyczne korzyści dla producentów

Nowa śruba Flowform® Plus to nie tylko oszczędność wagi. Mniejsza średnica elementu pozwala na projektowanie węższych kołnierzy, co dodatkowo optymalizuje konstrukcję. Zmniejszone siły osiowe podczas montażu oznaczają możliwość wykorzystania mniejszych robotów lub redukcję obciążenia istniejących systemów.
Co szczególnie istotne dla producentów — wdrożenie nowej technologii nie wymaga znaczących modyfikacji w parku maszynowym.

"Klienci mogą nadal korzystać z posiadanych systemów montażowych, co znacząco obniża koszty implementacji" - podkreśla Schmetzer.

Przyszłość łączenia metali

Flowform® Plus znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie liczy się precyzja i wytrzymałość połączeń: w konstrukcji karoserii, przy montażu obudów akumulatorów czy w konstrukcjach mieszanych aluminiowo-stalowych. To odpowiedź na rosnące wymagania przemysłu motoryzacyjnego w zakresie redukcji masy pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

ARNOLD UMFORMTECHNIK po raz kolejny udowadnia, że nawet w tak dojrzałej technologii jak łączenie mechaniczne, wciąż jest miejsce na innowacje. Flowform® Plus to nie tylko produkt — to kompleksowe rozwiązanie, które pomaga producentom sprostać wyzwaniom nowoczesnej motoryzacji.

Artykuł został przygotowany przez Annedore Bose-Munde, we współpracy z zespołem inżynierów ARNOLD UMFORMTECHNIK.

Z rozwiązaniami firmy ARNOLD UMFORMTECHNIK w obszarze technologii śrubowych będzie można zapoznać się na targach SchraubTec Katowice 2025 w dn. 16.09.2025 (organizowanych przez Vogel Communications Group), na których firma jest wystawcą.

Udział w targach dla zwiedzających jest bezpłatny.
Jeżeli chciałbyś odwiedzić targi, zarejestruj się już dziś na stronie organizatora, by otrzymać darmowy bilet wstępu!

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę