600 metrów spawania dla robota

VDL Containersystemen
Reklama
Reklama

VDL Containersystemen we współpracy z innymi ośmioma firmami należącymi do grupy VDL wyprodukował na potrzeby holenderskiego przedsiębiorstwa przeładunkowego Europe Container Terminal (ECT), mieszczącego się w rotterdamskim porcie, model Automatycznie Sterowanego Pojazdu Transportowego (AGV) służącego do automatycznego przeładunku kontenerów morskich. Podczas gdy pierwsze bezzałogowe pojazdy (AGV) były w całości spawane ręcznie, holenderska firma VDL Containersystemen zakupiła niedawno w firmie Valk Welding automat spawalniczy.

Zamiarem VDL jest samodzielne skonstruowanie części programu spawalniczego dla tego robota w oparciu o system programowania robotów offline firmy Valk Welding. Takie rozwiązanie przynosi VDL nie tylko dużą oszczędność czasu potrzebnego na spawanie, ale umożliwia również osiągnięcie stałej wysokiej jakości.

Reklama

ECT Rotterdam, największe w Europie przedsiębiorstwo przeładunkowe kontenerów, które już od dwudziestu lat korzysta z bezzałogowych pojazdów transportowych (AGV), zwróciło się w 2009 roku do grupy przedsiębiorstw VDL Groep z prośbą o opracowanie następcy poprzedniego modelu. W ciągu tylko 12 miesięcy pod kierunkiem VDL Containersystemen we współpracy z VDL Steelweld opracowany i skonstruowany został całkiem nowy bezzałogowy pojazd transportowy (AGV) najnowszej generacji w hybrydowej wersji z silnikiem Diesla. W procesie opracowywania tego pojazdu ważną rolę odegrały takie aspekty, jak obniżenie kosztów naprawy i konserwacji pojazdu oraz wskaźnik zużycia energii. Na podstawie tego prototypu ECT Rotterdam złożył zlecenie wykonania i dostawy 85 sztuk bezzałogowych pojazdów transportowych (AGV), które to zamówienie VDL ma zrealizować w ciągu 1,5 roku.

Projekt "pod klucz"

Ten nowy model pojazdu bezzałogowego (AGV) to pojazd o długości sięgającej 16 m i masie całkowitej 27 000 kg. Spawanie pojazdów bezzałogowych (AGV) odbywa się w przeważającej większości w firmie VDL Containersystemen. Zespół napędowy, tzw. power pack, jak też zawieszenie kół zostają zainstalowane w VDL Containersystemen, natomiast zadaniem firmy VDL Steelweld w Bredzie jest przeprowadzenie integracji tych systemów. Długość wszystkich spoin na podwoziu pojazdu wynosi ok. 600 m. Mark Verdonschot, kierownik zakładu, wyjaśnia: “Polityka Grupy VDL skierowana jest na utrzymanie konkurencyjności produkcji na rynku wewnętrznym. Jest to możliwe tylko dzięki automatyzacji procesów. Dlatego zastosowanie robota spawalniczego w ramach tego projektu było wręcz oczywiste. Ponieważ projekt budowy pojazdów bezzałogowych (AGV) jest już w trakcie realizacji, szybka dostawa dobrze funkcjonującego robota spawalniczego miała tu wielkie znaczenie. Firma Valk Welding, produkująca roboty spawalnicze, ma wieloletnie doświadczenie w zakresie projektów "pod klucz" oraz zaawansowaną wiedzę w dziedzinie programowania robotów offline. Ponadto Valk Welding był w stanie prowadzić jednocześnie prace związane z hardware jak też z wykonaniem oprogramowania. Jeden z naszych pracowników przez cały czas realizacji projektu spędzał 1 dzień w tygodniu w Alblasserdam w celu wykonania wspólnie z pracownikami Valk Welding programów dla zespołu napędowego power pack i zawieszenia kół. Programiści z Valk Welding pracowali również nad oprogramowaniem do podwozia. Urządzenie firmy Valk Welding zostało dostarczone w marcu, a podwozia pojazdów zostały pospawane w założonym czasie cyklu.”

600 m spoin przypada na jeden pojazd AGV

Reklama

W celu umożliwienia robotowi spawalniczemu dostępu do wszystkich spoin proces spawania odbywa się w kilku etapach. Najpierw poszczególne części zostają rozmieszczone w szablonie, a następnie umocowane na podwoziu. Kolejny etap to pospawanie tych części przez robota. Te poszczególne etapy powtarzane są kilkakrotnie, aż do zespawania wszystkich części. Mark Verdonschot dodaje: “Przy zastosowaniu robota spawalniczego można spawać podwozie 3 razy szybciej. W ten sposób osiągamy nie tylko wysoką wydajność, ale jesteśmy też w stanie utrzymać stałą, wysoką jakość procesów spawania. Oczekujemy, że dzięki zastosowaniu robota spawalniczego uda nam się dostarczyć niezbędną liczbę produktów w ciągu 1,5 roku bez zastosowania pracy zmianowej. Oczywiście, jeśli przyszłość pokaże, że jest to konieczne, możemy to zawsze zmienić.“

Reklama

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama