ABB: 65% produkcji na eksport

ABB
Paweł Kruk
13.6.2017

O największym Globalnym Centrum Usług Wspólnych ABB, cyfryzacji przemysłu i współpracy z polskimi uczelniami opowiada Paweł Łojszczyk, prezes zarządu, dyrektor zarządzający ABB w Polsce.

Pod koniec marca swoją działalność zainaugurowało w Krakowie Globalne Centrum Usług Wspólnych ABB. Jak ważna jest to inwestycja w kontekście całej Grupy?

ABB miała centra usług wsparcia dla biznesu w 68 krajach. Trzy lata temu podjęliśmy decyzję o ich konsolidacji. W tym celu powstało sześć centrów: dwa globalne (w Polsce oraz w Indiach) i cztery regionalne. Ten proces umożliwia osiągnięcie wyższej jakości usług. Krakowski oddział będzie docelowo zatrudniał ponad dwa tysiące osób świadczących usługi dla klientów z całego świata. To usługi z zakresu finansów, systemów informatycznych, zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Warto również dodać, że oddział w Krakowie jest największym centrum tego typu w Grupie ABB. W jego strukturach jest także, bardzo ważne z punktu widzenia całej grupy, dawne Centrum Systemów Informatycznych. Odpowiada ono za funkcjonowanie globalnych systemów komputerowych ABB.

 

Czy w tym roku planowane są kolejne inwestycje w Polsce?

Polski oddział cały czas się rozrasta. Mimo że od otwarcia Globalnego Centrum Usług Wspólnych minęły tylko dwa miesiące, już teraz widzimy, że konieczny będzie wynajem kolejnych pomieszczeń w Krakowie. Co miesiąc zatrudniamy od 60 do 80 nowych pracowników. Jeśli chodzi o same inwestycje, to co roku ABB Polska przeznacza na ten cel ponad 100 mln zł. Do głównych inwestycji na rok 2017 należy zaliczyć przeniesienie produkcji materiałów izolacyjnych do nowej hali w Łodzi, dzięki czemu zwiększona zostanie moc produkcyjna w Zakładzie Transformatorów Rozdzielczych. Niezwykle ważny jest też remont naszej siedziby głównej w Warszawie. Tam bowiem powstanie m.in. centrum robotyki, centrum szkoleniowe dla klientów i showroom prezentujący najnowsze osiągnięcia technologiczne ABB.

 

Cały czas wdrażacie też w swoich fabrykach i biurach energooszczędne programy.

Tak, szczególnie warto zwrócić uwagę na wspomniany już wcześniej budynek Globalnego Centrum Usług Wspólnych w Krakowie. Jest on w pełni wyposażony w technologie ABB, zaczynając od rozdzielnic niskich i średnich napięć, przez energooszczędne systemy oświetleniowe, na instalacji grzewczej kończąc. W budynku zostały zainstalowane same najnowsze rozwiązania i technologie budynkowe, jakimi dysponuje ABB.

 

Jaką rolę w Grupie ABB pełnią zatem polskie oddziały?

Jeżeli chodzi o produkcję naszych urządzeń, to ABB Polska stanowi bardzo ważną część całej Grupy. W Polsce mamy 11 zaawansowanych technologicznie fabryk. W Łodzi produkujemy m.in. transformatory rozdzielcze i transformatory mocy, w Aleksandrowie Łódzkim silniki, napędy i urządzenia trakcyjne, w Przasnyszu aparaturę wysokich i średnich napięć, a we Wrocławiu rozdzielnice oraz systemy niskich napięć. Warto dodać, że tylko 35% naszych produktów trafia na rynek rodzimy. Resztę eksportujemy do naszych partnerów w innych krajach. Trzeba także wspomnieć o ważnych ośrodkach badawczo-rozwojowych zlokalizowanych w naszym kraju. Należą do nich m.in. Korporacyjne Centrum Badawcze oraz Polskie Centrum Rozwoju Oprogramowania w Krakowie, które aktywnie uczestniczą w rozwoju cyfrowej oferty ABB. Nie można również pominąć grupy inżynierów z Wrocławia rozwijających systemy sterowania dla energetyki i przemysłu. To wszystko najlepiej pokazuje, jak ważną rolę odgrywa Polska w grupie ABB.

 

Od kilku lat ABB realizuje strategię Next Level. Jakie są jej główne założenia?

Strategia ta opiera się na trzech głównych filarach. Pierwszym jest zyskowny rozwój biznesu. Oznacza to, że chcemy zwiększyć udziały w rynku, generować większe obroty, a tym samym poprawiać zyskowność firmy. Drugim filarem jest współpraca w biznesie. Od stycznia 2016 r. ABB funkcjonuje w ramach czterech dywizji. Klienci potrzebują kompleksowych rozwiązań, dlatego przedstawiamy im ofertę, która zawiera całe pakiety rozwiązań, ze wszystkich dywizji, skupiając się na ich potrzebach. Trzecim filarem jest poprawa funkcjonowania operacyjnego. Chcielibyśmy poprawić proces realizacji projektów, terminy dostaw oraz kwestie związane z ciągłym doskonaleniem jakości, by móc zwiększyć satysfakcję naszych klientów.

 

Na tegorocznych Targach Hannover Messe zaprezentowaliście m.in. nową ofertę ABB Ability, która wpisuje się właśnie w strategię Next Level. Na czym ona się opiera?ABB Ability to platforma, która dostarcza usługi zbierania, zarządzania i wizualizacji danych celem podniesienia efektywności, obniżenia kosztów i zwiększenia zyskowności inwestycji. Dziś składa się ze 180 rozwiązań cyfrowych dla przemysłu i stale się powiększa. Dzięki nim można tworzyć cyfrowe połączenia urządzeń, systemów i usług. Musimy pamiętać, że dzisiaj ABB ma na całym świecie ponad 70 mln urządzeń oraz 70 tyss. systemów sterowania, które są w stanie komunikować się między sobą. ABB Ability pomaga w komunikacji dowolnych urządzeń, nie tylko tych wyprodukowanych przez ABB. Oferta jest skierowana do klientów z sektora publicznego, przemysłu, transportu oraz infrastruktury. Co ważne, w trakcie targów ogłosiliśmy także współpracę z IBM. Dzięki niej będziemy mogli dalej rozwijać strategię cyfryzacji.

 

ABB już kilkakrotnie było uznawane przez firmę Thomson Reuters za należącą do pierwszej setki najważniejszych innowatorów na świecie. Czy w poszukiwaniu innowacji wspieracie też młodych naukowców?

Wielu naszych pracowników to absolwenci uczelni, z którymi współpracujemy, na przykład Krakowskiej Akademia Górniczo-Hutniczej, Politechniki Warszawskiej czy Politechniki Łódzkiej. Zorganizowaliśmy już kilkanaście edycji Konkursu o Nagrodę ABB. Nagradzamy w niej innowacyjne rozwiązania. Niektóre z nich mają nawet szansę wdrożenia w naszej firmie. Doceniamy też start-upy, organizując specjalne konkursy, ale i podejmując z nimi współpracę. Inwestujemy w przyszłą kadrę, sponsorując w Aleksandrowie Łódzkim klasę matematyczno-fizyczną. Najzdolniejszym uczniom oferujemy także stypendia. Zachęcamy również młodych ludzi do aplikowania do naszych oddziałów. Niestety wciąż jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie edukacji. Staramy się zatem zainteresować młodzież technicznymi kierunkami. Z całą pewnością moglibyśmy zatrudniać jeszcze więcej osób, niestety brakuje specjalistów na rynku pracy.

 

 

O Autorze

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę