ABB zaprezentowało elektryczną ciężarówkę

ABB

Czerwono-biała e-ciężarówka po raz pierwszy pojawiła się na ulicach szwajcarskiego Berna, transportując bolid Formuły E. ABB będzie wykorzystywać całą flotę takich ciężarówek, co umożliwi ograniczyć emisję CO2 o ok. 400 ton rocznie.

Elektryczny samochód ciężarowy został zaprojektowany we współpracy z firmą E Force One, partnerem ABB w projekcie pilotażowej produkcji ciężarówek. Celem przedsięwzięcia jest skompletowanie w pełni elektrycznej floty samochodów dostawczych dla ABB w Szwajcarii do końca 2022 r.

Wzrost świadomości ekologicznej

Ciągnik siodłowy jest wyposażony w podzespoły ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Akumulatory są ładowane za pomocą szybkich ładowarek ABB Terra 54, które zostały zainstalowane na terenie fabryki firmy w Turgi. Zapewniają zasięg do 300 km. Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł, w tym z paneli słonecznych zainstalowanych na miejscu.

Pierwsze dwie ciężarówki będą garażowane w Turgi. Po fazie testów flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB zostanie w ciągu 3 lat zastąpiona flotą e-ciężarówek obsługiwanych przez jednego operatora. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 o 400 ton rocznie bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.

Rynek samochodowy wyraźnie rozwija się w kierunku elektryfikacji, także w segmencie pojazdów dostawczych i ciężarowych. Wśród przesłanek można wymienić m.in. zaostrzanie regulacji dotyczących dopuszczalnej emisji spalin, powstawanie stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy nisko- i zeroemisyjne, a także rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa. Firmy są więc coraz częściej zainteresowane elektryfikacją floty. Także w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych – mówi Katarzyna Sobótka-Demianowska z ABB.

Plan „Mission to Zero”

ABB jako pierwsza firma w Szwajcarii będzie testować możliwości realizacji dostaw za pomocą w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych na stałych trasach między swoimi zakładami (najdłuższa planowana trasa ma 235 km). Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg wydłuży się nawet do 500 km.

Zintegrowanie całej elektrycznej floty ciężarówek z operacjami logistycznymi ABB istotnie przyczyniłoby się do realizacji globalnego, firmowego planu „Mission to Zero”, czyli budowy neutralnego pod względem emisji CO2 i samowystarczalnego energetycznie ekosystemu dla przemysłu, gospodarstw domowych i miast.

Źródło: ABB

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę