Cyfryzacja polskiego przemysłu – stan obecny i perspektywy rozwoju

Cyfryzacja polskiego przemysłu – stan obecny i perspektywy Freepik

Transformacja cyfrowa polskiego przemysłu nabiera tempa, choć wciąż do pokonania pozostaje wiele wyzwań. Polskie przedsiębiorstwa przemysłowe mają jednak świadomość, że muszą podążać tą drogą, ponieważ w przeciwnym razie ich rola będzie się coraz bardziej marginalizować. Implementują więc coraz więcej zaawansowanych rozwiązań, które pozwalają cyfryzować różne obszary ich działalności.

  • Na jakim etapie jest obecnie transformacja cyfrowa polskiego przemysłu?
  • Branże o największym stopniu cyfryzacji
  • Kluczowe narzędzia cyfrowe i stopień ich wykorzystania wśród polskich firm
  • Sztuczna inteligencja z największym potencjałem w cyfryzacji
  • Jakie czynniki w największym stopniu wpływają na tempo cyfryzacji polskich przedsiębiorstw
  • Fundusze unijne jako główne wsparcie transformacji cyfrowej polskiego przemysłu

Powiązane firmy

Grandmetric Sp. z o.o.

Jak pokazują najnowsze wyniki badań w drugiej edycji raportu „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych” firmy Autodesk, zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw przemysłowych (87%) postrzega innowacje cyfrowe jako szansę na zwiększenie konkurencyjności. Co więcej, aż 77% badanych firm uznaje cyfryzację za niezbędny element utrzymania pozycji rynkowej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym.

Cyfryzacja przemysłu – w jakim miejscu jesteśmy?

Mimo rosnącej świadomości znaczenia cyfryzacji różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstw polska gospodarka wciąż w tym obszarze pozostaje w tyle za większością krajów Unii Europejskiej. Według danych Eurostatu w 2023 r. tylko 58% małych i średnich przedsiębiorstw osiągnęło podstawową intensywność cyfrową, a zaledwie co piąta firma może pochwalić się wysokim lub bardzo wysokim wskaźnikiem intensywności cyfrowej. Te wyniki plasują Polskę na 21. miejscu wśród 27 państw członkowskich UE w indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (Digital Economy and Society Index – DESI).

Według jednego z głównych wniosków, które płyną z raportu „Made in Poland. Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach” (przygotowanego przez firmę badawczo-analityczną PMR Market Experts na zlecenie Comarch) polskie przedsiębiorstwa wciąż borykają się z kłopotami z cyfryzacją w różnych obszarach. Wielu właścicieli firm (38%) przyznaje, że ich firma dalej korzysta z drukowanych dokumentów i ręcznie zbiera dane produkcyjne (robi tak aż 58% badanych firm).

Wybrane korzyści wynikające z wdrożenia rozwiązań cyfrowych

Wykres korzyści z transformacji cyfrowej
źródło: Raport „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych”, Autodesk

Budujące wnioski płyną natomiast z tegorocznego badania Digi Index, realizowanego przez firmę Siemens. Ogólny wskaźnik digitalizacji wzrósł do 2,3 punktu (w skali 1–4) dla średnich firm i do 2,5 punktu dla dużych firm. Szczegółowa analiza poziomu cyfryzacji w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych pokazuje, że 29,3% firm deklaruje digitalizację na poziomie 41–60%, a 7,3% osiągnęło poziom przekraczający 81%.

To wyraźny postęp w porównaniu z poprzednimi latami. Szczególnie istotny jest wzrost średniego procentu zysków przeznaczanych na digitalizację. W 2024 r. osiągnął on poziom 27,85% (32,84% dla dużych firm) – tj. ponad 2-krotnie więcej niż rok wcześniej. I chociaż cyfryzacja staje się motorem rozwoju wielu przedsiębiorstw, raport z badania Digi Index 2024 akcentuje wciąż istniejący problem świadomości strategicznej – aż 21,3% badanych firm nie uwzględnia transformacji cyfrowej w swojej perspektywie strategicznej.

Mateusz Buczkowski, GrandmetricPolskie przedsiębiorstwa przemysłowe w fazie transformacji cyfrowej mierzą się z licznymi wyzwaniami w obszarze IT, cyberbezpieczeństwa i wydajności sieci. Przestarzałe systemy, brak skalowalności i wysokie koszty modernizacji hamują rozwój infrastruktury IT. Jednocześnie zwiększa się powierzchnia ataku w cyberprzestrzeni, co wymaga wdrożenia zaawansowanych polityk bezpieczeństwa i dostosowania do regulacji, takich jak NIS2. Wydajność sieci bezprzewodowych często nie nadąża za potrzebami, szczególnie w środowiskach przemysłowych, gdzie standardy Wi-Fi 6/6E są niezbędne do optymalizacji procesów. Inwestycje w prywatne sieci 5G, choć obiecujące, są kosztowne i wymagają wysokiej dojrzałości technologicznej. Kluczem jest strategiczne planowanie i współpraca z ekspertami.


Mateusz Buczkowski
Head of R&D Grandmetric | Senior R&D Engineer w projekcie 5GSTAR

Liderzy transformacji cyfrowej na polskim rynku

Niekwestionowanym liderem cyfryzacji pozostaje sektor automotive, który osiąga najwyższy wskaźnik Digi Index – na poziomie 2,6 punktu wśród średnich firm i 3,2 wśród dużych firm. Co ciekawe, zaledwie 3,3% firm z sektora automotive deklaruje, że ich stopień digitalizacji produkcji jest na poziomie ponad 81%.

Może to oznaczać, że firmy te w dalszym ciągu będą przeznaczać spore środki na inwestycje w tym obszarze w najbliższym czasie. Z innej jednak strony branża motoryzacyjna przeznacza relatywnie niewielką część zysków (18,83%, czyli najmniej spośród branż ujętych w raporcie) na dalsze inwestycje cyfrowe. Z pewnością wynika to z już osiągniętego wysokiego poziomu zaawansowania technologicznego. Autorzy raportu podkreślają, że firmy automotive koncentrują się obecnie na konsolidacji rozwiązań i efektywnym wykorzystaniu już wdrożonych systemów.

Również według raportu „Cyfryzacja przemysłu: Rola zintegrowanych systemów zarządzania w firmach produkcyjnych w Polsce” (zrealizowanego przez NTT DATA Business Solutions, Computerworld i SAP Polska) to w przemyśle motoryzacyjnym w ujęciu branżowym najszybciej dokonała się transformacja cyfrowa w obszarze procesów produkcyjnych. Firmy z tej branży korzystają średnio z 6 systemów, które wspomagają zarządzanie w różnych obszarach, przy zauważalnie wyższej niż przeciętna implementacji rozwiązań klasy MES, SCADA i APS.

Bariery wprowadzania rozwiązań cyfrowych w przedsiębiorstwach

Wykres bariery transformacji cyfrowej
źródło: Raport „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych”, Autodesk

Autorzy raportu Digi Index 2024 podkreślają gwałtowne przyspieszenie procesu digitalizacji w sektorze spożywczym – a więc u głównego, jak dotąd, „hamulcowego” transformacji na polskim rynku. Jest to o tyle ważne, że ta branża ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki i cały czas rośnie jej wartość na arenie międzynarodowej.

Największy odsetek firm z tej branży (11,7%) osiągnął już najwyższy poziom digitalizacji (powyżej 81%), a kolejne 17% zbliża się do tego poziomu. To znaczący postęp, który pokazuje rosnącą świadomość znaczenia automatyzacji w tym sektorze.

Z kolei branża maszynowa, która osiąga znacznie gorsze wyniki cyfryzacji niż sektor automotive, wykazuje znaczącą dynamikę zmian. Przedsiębiorstwa z tego sektora na cyfryzację przeznaczają 29,35% zysków, co jest 2. najwyższym wynikiem spośród badanych branż. Sektor maszynowy jest także liderem, jeśli chodzi o odsetek firm (40%), które planują zwiększyć inwestycję w cyfryzację w najbliższym czasie.

Natomiast sektorem, który przoduje pod względem inwestycji w cyfryzację, przeznaczając na nią ponad 36%, zysków jest branża chemiczna i farmaceutyczna. Choć obecnie tylko 7% firm z tego sektora osiągnęło najwyższy poziom automatyzacji, a 13% zbliża się do tego poziomu, to dynamika zmian wskazuje na przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej.

Wyniki różnych badań jednoznacznie sugerują potrzebę dalszej automatyzacji oraz integracji systemów i innych rozwiązań cyfrowych. To szczególnie istotne w kontekście wyzwań, przed którymi stoi branża przemysłowa, takich jak presja na zwiększenie elastyczności produkcji, poprawę efektywności operacyjnej i redukcję błędów czy optymalizację kosztów operacyjnych.

Grażyna Kołodziejek, AutodeskZ najnowszej edycji naszego badania „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych” wynika, że transformacja cyfrowa istotnie zyskuje na znaczeniu w branży produkcyjnej. Firmy coraz wyraźniej dostrzegają korzyści wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, takich jak automatyzacja, systemy ERP czy PLM, chmura obliczeniowa czy oprogramowanie pozwalające na optymalizację procesów. Z drugiej strony widzimy duży rozdźwięk między dużymi a mniejszymi firmami w stopniu adopcji cyfrowych narzędzi. Oznacza to konieczność edukacji i wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na drodze transformacji cyfrowej.


Grażyna Kołodziejek
Senior account based marketing manager, Autodesk

Transformacja cyfrowa – narzędzia cyfrowe i obszary

Autorzy badania firmy Autodesk wskazują na kilka kluczowych narzędzi cyfrowych, które zyskują popularność w polskich firmach przemysłowych. Wśród najczęściej wdrażanych rozwiązań znajdują się systemy ERP, które wdrożyło lub planuje wdrożyć 86% przedsiębiorstw, a także systemy CRM (78%) i oprogramowanie obniżające koszty prototypowania (77%). W tym samym czasie automatyzacja linii produkcyjnych stała się powszechna w 76% firm. Z kolei zaawansowane technologie – takie jak roboty współpracujące, druk 3D i sztuczna inteligencja – są stosunkowo rzadziej implementowane, z wynikami na poziomie odpowiednio: 42%, 52% i 57%.

Duży wpływ na poziom cyfryzacji, a tym samym wdrażanie różnych zaawansowanych rozwiązań cyfrowych, ma wielkość firmy. W większych firmach, które zatrudniają ponad 50 pracowników, cyfrowe narzędzia wykorzystuje się znacznie częściej. Na przykład aż 80% dużych firm wprowadziło lub planuje wdrożyć systemy ERP, podczas gdy w małych przedsiębiorstwach jest to tylko 1/3.

Podobne dysproporcje widoczne są w większości rozwiązań, jakie były przedmiotem badania firmy Autodesk. Automatyzację linii produkcyjnych wdrożyło lub zamierza wdrożyć 73% dużych firm i 41% mniejszych, systemy PLM – 52% vs 27%, Big Data – 31% vs 12%, a cyfrowego bliźniaka – 26% vs 8%.

Jedynym wyjątkiem od tej reguły są rozwiązania dotyczące przemysłowego internetu rzeczy (industrial internet of things – IIoT). Wśród większych firm narzędzia z tego obszaru zaimplementowało już lub ma takie plany tylko 31% przedsiębiorstw, natomiast w przypadku mniejszych firm – 39%.

Cyfrowe narzędzia coraz częściej wspierają również zarządzanie procesami produkcyjnymi. Według raportu firmy NTT DATA polskie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają zintegrowane systemy MRP/ERP (75%), w tym współpracujące z modułem zarządzania jakością (68%) i rozwiązaniem do planowania produkcji (71%).

Ponadto 59% firm rozszerzyło funkcje zarządzania produkcją o dedykowane systemy MES. Przy tym w przemyśle motoryzacyjnym i w największych firmach (z ponad 1000 pracownikami) te rozwiązania są wdrażane najczęściej (odpowiednio: 82% i 74%). Branża motoryzacyjna korzysta też z dodatkowych narzędzi wspierających procesy produkcyjne: np. SCADA (71%) i APS (65%).

Rozwiązania informatyczne wspierające produkcję w przedsiębiorstwach

Wykres rozwiązania IT wspierające produkcję
źródło: Raport „Cyfryzacja przemysłu: Rola zintegrowanych systemów zarządzania w firmach produkcyjnych w Polsce”, NTT DATA

Dodatkowo 45% badanych firm implementuje moduł zarządzania narzędziami w narzędziowniach, co pozwala na efektywniejsze ewidencjonowanie narzędzi, monitorowanie ich użycia i planowanie konserwacji. Z kolei jedynie 22% firm wykorzystuje oprogramowanie PLM do zarządzania cyklem życia produktów, a wdrożenie narzędzi internetu rzeczy (internet of things – IoT) jest nadal na stosunkowo niskim poziomie, ponieważ zaledwie co 4. firma deklaruje, że korzysta z takich rozwiązań.

Według badania PMR cyfrową transformację będą napędzać również rozwiązania chmurowe, które coraz częściej implementują u siebie również polskie przedsiębiorstwa. Dzięki tym rozwiązaniom firmy mogą bardziej elastycznie reagować na zmieniające się otoczenie biznesowe i lepiej radzić sobie z coraz dynamiczniej rosnącą ilością analizowanych danych. W 2023 r. w Polsce ok. 50% firm korzystało przynajmniej z jednego narzędzia opartego na chmurze. To porównywalna wartość ze statystykami Eurostatu (56%). Co ciekawe, znaczenie cloud computingu sukcesywnie rośnie wśród dużych przedsiębiorstw, które bardzo często skłaniały się do posiadania własnej infrastruktury IT. W efekcie najpopularniejszy jest obecnie model hybrydowy, czyli korzystanie zarówno z narzędzi zainstalowanych lokalnie, jak i funkcjonujących w chmurze. Takie rozwiązanie pozwala przechowywać lokalnie dane wrażliwe i jednocześnie korzystać z zalet chmury do innych celów.

Do największych barier szybszego rozwoju technologii chmurowych na polskim rynku (zwłaszcza w przypadku chmury publicznej) należą wspomniana już posiadana przez wiele firm własna infrastruktura IT, ale również obawa o kwestie bezpieczeństwa gromadzonych i przetwarzanych w chmurze danych.

Zdecydowanie częściej po rozwiązania chmurowe sięgają firmy z obszaru logistyki i dystrybucji oraz handlu hurtowego i detalicznego. W dwóch pierwszych grupach odsetek firm, które korzystają z chmury sięga już ok. 60%, a kolejne 20–24% jest w trakcie wdrażania takich rozwiązań. Wśród przedsiębiorstw, które zajmują się produkcją przemysłową, z technologii chmurowych korzysta obecnie zaledwie 42% firm, a jedynie co dziesiąta takie rozwiązania wdraża lub będzie wdrażać w najbliższej przyszłości.

Rodzaj gromadzonych danych

Wykres rodzaj gromadzonych danych
źródło: Digi Index 2024

Spośród 6 obszarów, które są częściami składowymi wskaźnika Digi Index, największą wartość ma zarządzanie danymi (2,9). Wprawdzie nieco mniej firm niż przed rokiem deklaruje, że zbiera pełne dane, które dotyczą całego procesu zarządczego i produkcyjnego (46,7% w tym roku wobec 48% w ubiegłym). Znacznie więcej jednak twierdzi, że jest w stanie w pełni je wykorzystać, np. do wdrożenia usprawnień (40% w 2024 r. vs 32% w roku ubiegłym).

Istotny wzrost zanotowano w obszarze planowania strategicznego (2,1 vs 1,2 rok temu). Może to świadczyć o tym, że przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją cyfryzację – że nie jest ona wdrożeniem pojedynczych technologii, lecz kompleksową strategia, która powinna obejmować całą organizację. Dużą poprawę w tegorocznej edycji badania zanotowano również w obszarze organizacji i administracji (2,1 vs 1,0). Już prawie co 3. ankietowana firma deklaruje, że ma w swojej organizacji dział lub osobę, które w sposób ciągły zajmują się rozwojem transformacji cyfrowej. Widoczna jest także poprawa w obszarze rozwoju umiejętności cyfrowych pracowników.

Natomiast integracja systemów była obszarem o najniższej wartości w raporcie Digi Index 2024. Uzyskany wynik jest jednak lepszy niż rok temu, co może oznaczać, że firmy stopniowo coraz więcej stawiają na integrację swoich systemów automatyki i informatycznych.

Sztuczna inteligencja narzędziem o największym potencjale w cyfryzacji przemysłu

Kluczowym elementem dalszej transformacji cyfrowej z pewnością będzie również sztuczna inteligencja, choć wciąż jej praktyczne zastosowanie wśród polskich firm jest dość ograniczone. Raport firmy Autodesk wskazuje, że choć 95% firm deklaruje znajomość tej technologii, to tylko 14% aktywnie ją wykorzystuje (9% wśród firm do 50 osób i 19% wśród firm powyżej 50 osób). Z kolei ponad 50% badanych firm nie planuje jej wdrożenia do swoich działań.

Według danych Eurostatu zaledwie 4% polskich firm ze wszystkich sektorów gospodarki korzysta z rozwiązań, które opierają się na sztucznej inteligencji. Z takim wynikiem Polska plasuje się w Unii Europejskiej na 3. miejscu od końca. W firmach przemysłowych, które już korzystają ze sztucznej inteligencji, najczęściej stosuje się ją do automatyzacji różnych procesów (59% wdrożeń), analizy Big Data (37%), wsparcia zadań administracyjnych (26%) i zarządzania łańcuchem dostaw (26%).

Oczekiwane korzyści z wdrożenia przez firmy z branży przemysłowej rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji

Wykres korzyści z wdrożenia sztucznej inteligencji
źródło: Raport „Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach”, PMR, Comarch

Również z raportu firmy Comarch wynika olbrzymi potencjał w sztucznej inteligencji, jednak wciąż widać brak pomysłu czy wiedzy, jak ją lepiej wykorzystać. Blisko 3/4 dużych i średnich przedsiębiorstw deklaruje silną presję na stosowanie tej technologii, ale niemal połowa nie wie dokładnie, jakie konkretnie obszary mogłaby dzięki niej usprawnić.

Te firmy, które mają już określoną ścieżkę wykorzystania sztucznej inteligencji, najczęściej stosują ją jako wsparcie zarządzania firmą i procesami administracyjnymi (11%), do automatyzacji procesów biznesowych (11%), planowania produkcji (10%) oraz analizowania danych rynkowych i sprzedażowych (7%).

Czynniki, które wpływają na transformację cyfrową

Obecna sytuacja geopolityczna paradoksalnie przyspiesza procesy cyfryzacji. Przedsiębiorstwa dostrzegają w transformacji cyfrowej sposób na zwiększenie odporności na zakłócenia w łańcuchach dostaw, poprawę efektywności operacyjnej i redukcję kosztów w obliczu presji inflacyjnej.

W przyspieszeniu transformacji cyfrowej polskiego przemysłu kluczowe będzie skuteczne wykorzystanie dostępnych funduszy unijnych i programów wsparcia. Przedsiębiorstwa powinny skupić się na budowaniu długofalowych strategii cyfryzacji, które wykraczają poza pojedyncze wdrożenia technologiczne i obejmują kompleksową transformację procesów biznesowych.

Istotne będzie również inwestowanie w rozwój kompetencji cyfrowych pracowników i budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej innowacjom. Jak pokazują doświadczenia najbardziej zaawansowanych firm, sukces transformacji cyfrowej zależy nie tylko od wdrożonych technologii, ale przede wszystkim od ludzi i ich umiejętności efektywnego wykorzystania nowych narzędzi.

Pozytywnym sygnałem jest rosnąca świadomość znaczenia cyfryzacji wśród polskich przedsiębiorców i zwiększające się nakłady na transformację cyfrową. Te trendy – w połączeniu z dostępnym wsparciem zewnętrznym i coraz bardziej dostępnymi technologiami – dają nadzieję na przyspieszenie procesu cyfryzacji polskiego przemysłu w najbliższych latach.

Wyzwaniem pozostaje jednak zmniejszenie dystansu do najbardziej rozwiniętych gospodarek UE. Wymaga to nie tylko wzrostu nakładów finansowych, ale przede wszystkim systemowego podejścia do transformacji cyfrowej, które obejmie zarówno aspekty technologiczne, jak i organizacyjne oraz kompetencyjne. Tylko takie kompleksowe podejście pozwoli polskiemu przemysłowi w pełni wykorzystać potencjał czwartej rewolucji przemysłowej.

Główne przeszkody w szybszej cyfryzacji pozostają niezmienne od lat. Według raportu firmy Autodesk jako kluczową barierę rozwoju 55% firm wskazuje brak wystarczających środków, a 49% zgłasza problemy z dostępem do wykwalifikowanych pracowników. Istotnym wyzwaniem są też trudności w oszacowaniu efektywności cyfryzacji (44%), brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności wykorzystania rozwiązań (38%).

Ocena stopnia integracji systemów IT i OT

Wykres integracja systemów IT i OT
źródło: Digi Index 2024

W obszarze technicznym największe wyzwania stanowią problemy z integracją systemów (43%), bezpieczeństwo IT (50%) i zarządzanie danymi (23%). Te bariery są szczególnie odczuwalne w mniejszych przedsiębiorstwach, które często nie dysponują odpowiednimi zasobami ani kompetencjami.

W raporcie firmy NTT DATA Business Solutions znajdziemy jeszcze inne bariery poza oczywiście wyzwaniami związanymi z kwestiami finansowymi. To m.in. ograniczenia w dostępie do wykwalifikowanej kadry oraz często już zaawansowany wiekowo i mocno zdywersyfikowany park maszynowy, który bardzo utrudnia zbieranie danych online na poziomie produkcyjnym.

Bez tych danych trudno zoptymalizować produkcję, nie mówiąc już o dalszym rozwoju zgodnym z koncepcją Przemysłu 4.0. Brak niezbędnej wiedzy i niechęć do przełamywania strefy komfortu powodują, że wiele osób odpowiedzialnych za rozwój firmy pozostaje sceptycznych wobec cyfrowej transformacji, a wysokie koszty szkoleń stanowią dodatkową barierę.

Fundusze unijne szansą na przyspieszenie cyfryzacji przemysłu

Duże i średnie firmy przemysłowe mogą liczyć na ponad miliard euro wsparcia w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Środki te są przeznaczone na rozwój Przemysłu 4.0 i robotyzacji oraz na budowanie strategii transformacji cyfrowej z wykorzystaniem chmury obliczeniowej i inteligentnych systemów produkcyjnych.

Jak wynika z raportu firmy Autodesk, to właśnie brak środków finansowych (55% wskazań) pozostaje główną barierą w cyfryzacji polskich przedsiębiorstw. Fundusze unijne mogą więc być kluczowym katalizatorem zmian – szczególnie dla firm średniej wielkości, które często nie dysponują wystarczającym kapitałem własnym na inwestowanie w zaawansowane technologie.

Program wsparcia w ramach KPO będzie dostępny do II kwartału 2026 r. Pozwoli to przedsiębiorstwom na kompleksowe podejście do transformacji organizacyjnej. Środki mogą być wykorzystane m.in. na robotyzację procesów produkcyjnych, wdrażanie systemów zarządzania produkcją czy rozwój technologii IoT w przemyśle.

Szczególnie istotne jest to, że w programie położono nacisk nie tylko na zakup technologii, ale także na rozwój kompetencji cyfrowych pracowników i budowanie długofalowych strategii transformacji cyfrowej. To kompleksowe podejście ma szansę przełożyć się na trwałą zmianę w polskim przemyśle i zmniejszenie dystansu do najbardziej rozwiniętych gospodarek UE.

Dostępność funduszy unijnych zbiega się w czasie z rosnącą świadomością przedsiębiorców dotyczącą znaczenia cyfryzacji. To bezprecedensowa szansa na zrobienie technologicznego skoku, szczególnie że polskie firmy deklarują gotowość do zwiększenia własnych nakładów na cyfryzację – średnio do poziomu 27,85% zysków.

Wciąż wiele do zrobienia w obszarze cyfryzacji

Stan cyfryzacji polskiego przemysłu w 2024 r. pokazuje wyraźny postęp, choć wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Optymizmem napawa to, że firmy zwiększają nakłady na transformację cyfrową – średni procent zysków przeznaczanych na ten cel wzrósł ponad 2-krotnie w porównaniu z 2023 r.

Kluczowym wyzwaniem pozostaje przezwyciężenie głównych barier, takich jak niedobór wykwalifikowanych pracowników czy trudności w integracji systemów IT. Istotne będzie również lepsze wykorzystanie potencjału nowych technologii, szczególnie sztucznej inteligencji, której praktyczne zastosowanie wciąż pozostaje ograniczone mimo wysokiej świadomości jej znaczenia.

Pozytywnym sygnałem jest rosnąca świadomość wśród polskich przedsiębiorców na temat znaczenia cyfryzacji dla dalszego rozwoju ich firm i możliwości ich konkurowania nie tylko na międzynarodowych rynkach. W połączeniu z dostępnymi funduszami unijnymi i rosnącą świadomością znaczenia cyfryzacji stwarza to solidne podstawy do przyspieszenia procesu transformacji cyfrowej polskiego przemysłu w najbliższych latach.

Grandmetric Sp. z o.o.

Grandmetric Sp. z o.o.

GRANDMETRIC to polska spółka, która zapewnia firmom prawidłowe działanie systemów IT i zabezpiecza je najlepszymi na rynku rozwiązaniami. Nasze usługi to dostarczanie wydajnych i energooszczędnych technologii wspierających działalność firm produkcyjnych na każdym etapie ich rozwoju.

Projektujemy i wdrażamy infrastrukturę IT, zapewniamy bezpieczeństwo danych i skuteczne systemy ich odzyskiwania. Przy rosnącej liczbie ataków cybernetycznych ta ochrona to jedyny sposób, żeby firmy nie straciły reputacji i dorobku. 

Nasi eksperci projektują rozwiązania, dostarczają sprzęt, konfigurują i zarządzają infrastrukturą. Dlatego klienci nie muszą mieć wielkich działów IT, by zwiększać swoje bezpieczeństwo. Mamy też wieloletnie doświadczenie w pracy w różnorodnych obiektach takich jak hale produkcyjne, magazynowe czy centra dystrybucyjne na terenie całego kraju.

Dzięki partnerstwom z wiodącymi producentami: Cisco, VMWare, Xopero, Microsoft czy Amazon możemy oferować doskonałej klasy sprzęt i licencje w konkurencyjnych cenach

Autodesk

Autodesk

Autodesk to firma, która specjalizuje się w oprogramowaniu przeznaczonym dla architektów, konstruktorów, inżynierów, projektantów, producentów i twórców 3D.

Profil Firmy

Grandmetric Sp. z o.o.
Autodesk