Czy Polska będzie liderem technologii recyklingu baterii litowo-jonowych?
Polska jest już dziś największym producentem baterii w Europie, a więc rynku, który już w połowie obecnej dekady może być wart nawet 250 mld euro. Ważnym wyzwaniem będzie osiągnięcie również pozycji lidera w obszarze technologii recyklingu baterii.
W Europie największe moce produkcyjne są zlokalizowane w Polsce. To zasługa przede wszystkim zlokalizowanej na Dolnym Śląsku fabryki koreańskiej firmy LG Energy Solution. Na produkowanych pod Wrocławiem bateriach jeżdżą samochody takich marek, jak Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche czy Volkswagen. Po rozbudowie moce zakładu mają osiągnąć poziom 100 GWh rocznie.
Jak podkreśla jednak Michał Zygmunt, wiceprezes Elemental Holding, warto pamiętać, że zgodnie ze wspólnotowymi przepisami każda wprowadzona na rynek bateria litowo-jonowa – zarówno samochodowa, jak i przemysłowa – musi zostać poddana recyklingowi. Dotyczy to zarówno zużytych już baterii, których obecnie jest na rynku stosunkowo niewiele, jak i tzw. odpadów produkcyjnych.
Już dziś na rynku recyklingu baterii występuje deficyt mocy przetwórczych. W Europie ponad 30 tys. ton baterii litowo-jonowych rocznie wycofywanych jest z obrotu i powinno być poddanych recyklingowi, podczas gdy w przypadku baterii kwasowo-ołowiowych – liczba ta wynosi ponad 1 mln. Istniejące instalacje pozwalają wprawdzie zagospodarować odpady produkcyjne, ale przy dynamicznie rosnącym rynku EV już w ciągu najbliższych kilku lat pojawi się konieczność przemysłowego przetworzenia sporego wolumenu zużytych baterii. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że na rynku brakuje standardów w zakresie technologii, przez co stosuje się kilka różnych rozwiązań.
W najbliższych latach dwie do trzech głównych technologii recyklingu baterii zdominują cały rynek. Polska wystartowała już w tym wyścigu i – m.in. dzięki dotacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – powstający na Śląsku zakład przetwórczy wraz z zapleczem badawczo-technologicznym ma szansę zyskać istotną pozycję na polskim i europejskim rynku recyklingu baterii. W interesie naszego kraju jest to, by nie tylko produkcja, ale też przyjazny środowisku recykling baterii był realizowany przez zlokalizowane w Polsce firmy z wykorzystaniem rodzimych technologii.
Dodatkowym bodźcem do rozwoju rynku będzie oczekiwana w przyszłym roku zmiana tzw. dyrektywy bateryjnej. Ma ona wprowadzić wymóg stosowania przez producentów materiałów z recyklingu w każdej produkowanej w Europie baterii litowo-jonowej. To korzystne dla Polski rozwiązanie, wspierające ambicje środowiskowe całej branży. Dobrą dla Polski wiadomością jest też budowa gigafabryki Tesli w Brandenburgii – czyli tuż za naszą zachodnią granicą. To szansa dla rodzimego sektora na dalsze wzmocnienie swojej pozycji na globalnym rynku produkcji i recyklingu baterii.
– Pamiętajmy, że baterie będą się w najbliższej przyszłości zmieniać, by sprostać coraz bardziej restrykcyjnym wymaganiom regulacyjnym i rosnącym oczekiwaniom użytkowników. Polskie podmioty wchodzą na globalny rynek we wczesnej fazie jego rozwoju, bez zapóźnień technologicznych i ograniczeń geopolitycznych. Mamy szasnę stworzyć unikatowe kompetencje, dzięki którym nie tylko produkcja, ale też recykling baterii stanie się naszą specjalnością – podsumowuje Michał Zygmunt.
Źródło: Elemental Holding