Efektywna organizacja procesów magazynowania i dystrybucji części zamiennych

Reklama
Reklama
Sprawna organizacja logistyki części zamiennych i serwisu na każdym etapie produkcji, jak również po sprzedaży danego wyrobu, pozwala w znaczący sposób zminimalizować czas potrzebny do naprawy zepsutego urządzenia. Dzięki temu możliwe jest nie tylko ograniczenie dodatkowych kosztów związanych z różnego rodzaju przestojami, ale również - jak to się określa w terminologii stosowanej w systemach jakości - utrzymanie satysfakcji klienta.

Ciągłość działania pojedynczych elementów urządzeń, maszyn czy linii produkcyjnych wymaga zapewnienia ich sprawnego serwisu i utrzymania związanego z konserwacją, planowanymi przeglądami technicznymi oraz naprawami awaryjnymi. Zakłady wydobywcze i produkcyjne ponoszą dodatkowe koszty, wynikające z opóźnień w dostawach spowodowanych usterkami i pozaplanowymi przestojami produkcyjnymi, płacąc m.in. kary umowne odbiorcom. Podobnie pośrednicy uczestniczący w procesie wytwarzania, którzy generując opóźnienia w dostawach, mogą również powodować utratę dochodów producenta, wynikającą ze spadku sprzedaży wyrobów gotowych składanych na liniach montażowych. Powyższe problemy dotyczą w zasadzie każdej branży, która związana jest z produkcją i wynikają one z zależności występujących między wszystkimi gałęziami przemysłu i gospodarki. Globalne rozwiązania techniczne pomagają jednak w ujednoliceniu procesów dostaw, dlatego możliwe jest dostarczenie potrzebnych elementów zamiennych w odpowiednim czasie, miejscu i liczbie przy jednoczesnym zachowaniu racjonalnych kosztów logistyki. Biorąc pod uwagę efekt skali, zróżnicowanie potrzebnych części zamiennych oraz wolumen bezpośrednio wpływają na wielkość powierzchni magazynowej, która potrzebna jest do składowania części. Czynniki te wpływają na zasoby ludzkie i sprzętowe potrzebne do wykonania operacji. Doskonałym rozwiązaniem jest powierzenie obsługi tych procesów wyspecjalizowanemu operatorowi logistycznemu.

Reklama

Dystrybucja części zamiennych
Przykładem efektywnej organizacji procesów magazynowania i dystrybucji części zamiennych do samochodów osobowych jest usługa, która zrealizowana została przez firmę Fiege w Polsce dla jednego z koncernów z branży motoryzacyjnej. Autoryzowane Stacje Obsługi oraz sieć dealerska obsługiwane są z Centrum Dystrybucji Części zlokalizowanego w Mszczonowie. Dla odbiorców w obrębie Warszawy wydania i dostawy realizowane są tego samego dnia - są to tzw. zamówienia ekspresowe. Pozostałe zamówienia składane w danym dniu, wydawane są jeszcze tego samego dnia i dostarczane do odbiorców najczęściej w nocy. Czas ma duże znaczenie, ponieważ klient pozostawia auto w serwisie i oczekuje, że usługa zostanie wykonana jak najszybciej. Kiedy mechanicy zdiagnozują usterkę i zostanie złożone zamówienie na określony element do wymiany, wtedy części muszą być dostępne następnego dnia rano, aby serwis mógł przystąpić od razu do dalszej pracy. Zarządzanie liczbą ponad 16 000 aktywnych referencji, czyli wartości, które zawierają informacje o położeniu innych danych, przy 125 000 rejestrowanych jednostkach magazynowania SKU w obrocie (SKU - ang. Stock Keeping Unit - jest identyfikatorem służącym do zarządzania danym towarem) wymaga wyspecjalizowanej obsługi handlingowej wspieranej nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, informatycznymi i logistycznymi.

Reklama

Zmiany asortymentu
W trakcie ponad dziesięcioletniej współpracy producenta i operatora logistycznego pojawiały się nowe modele samochodów, a co za tym idzie, zmieniało się ich wyposażenie - stąd duże zróżnicowanie asortymentu części zamiennych. Co więcej, niemal codziennie przyjmowane są do systemu nowe referencje. Wiąże się to ze stałym zaczytywaniem do systemu nowych SKU z danymi logistycznymi produktów. Rocznie wydawanych jest ponad milion linii zamówień. Szeroka gama różnorodnych małych części i dużych pod względem gabarytów elementów nadwozia stanowi dodatkowe utrudnienie w procesach kontroli i kompletacji elementów. Do składowania większych części wykorzystywane są specjalnie zaprojektowane kosze, które po opróżnieniu są składane i zwracane do producentów. Inne stosowane rozwiązania logistyczne to stojaki, skrzynie, wieszaki lub pojemniki z tworzywa sztucznego, w których przechowywane są elementy podatne na uszkodzenia. Drobny asortyment części o dużej, wręcz masowej rotacji, składowany jest zaś na regałach półkowych. W specjalnie wydzielonej i monitorowanej strefie o ograniczonym dostępie przechowywane są części o większej wartości. Dzięki stałemu monitoringowi systemu kamer CCTV i ochronie obiektu możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa składowanych przedmiotów wartościowych. Jeżeli zamawiana część nie znajduje się w danej chwili magazynie - np. ze względu na niezbyt częste zapotrzebowanie na nią - wówczas sprowadzana jest ona z magazynu centralnego znajdującego się w Niemczech.
Przychodzący z zagranicy „wolumen" podlega operacji cross docku, czyli przyjęciu, kontroli, sortowaniu oraz wydaniu tego samego dnia do polskich odbiorców. Dostępność części w zapasie oraz poprawna kompletacja zamówień w połączeniu z podwójną kontrolą pickingu i terminowością wydań to kluczowe składniki efektywnej obsługi posprzedażowej. Dzięki temu skraca się czas obsługi serwisowej, co jest istotne, w tym wypadku z punktu widzenia indywidualnych użytkowników pojazdów samochodowych. Przekłada się to na ich zadowolenie z prowadzonych przez firmę usług serwisowych.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Fiege
www.fiege.pl/pl/home

Reklama

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama