Głębokie tłoczenie stali połączonej z włóknami węglowymi
Stal w połączeniu z włóknami węglowymi zwiększa zakres zastosowania w lekkich konstrukcjach bez konieczności rezygnacji z narzędzi stosowanych w prasowniach. Potwierdza to projekt, w którym została opracowana hybrydowa struktura, składająca się z blachy nawierzchniowej, włókien węglowych i blachy podstawowej. Struktura ta jest poddawana wspólnej obróbce plastycznej.
Nowoczesne materiały zapewniają wysoką wytrzymałość przy małej masie. Ta tak zwana wytrzymałość odniesiona do masy sprawia, że interesujące staje się zastosowanie tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym do konstrukcji i wykonywania lekkich struktur o zoptymalizowanej masie. Dotyczy to zwłaszcza tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym (ang. CFRP – Carbon Fiber Reinforced Plastic). Z CFRP mogą być wykonywane części o wytrzymałości dostosowanej do obciążeń, o znacznie mniejszej masie niż ze stali albo z aluminium [1]. Ze względu na wysoką cenę materiału i częściowo bardzo pracochłonną obróbkę CFRP nie stosuje się dotąd części z tego materiału w produkcji seryjnej. Jego zastosowanie ogranicza się w przemyśle samochodowym przede wszystkim do małych serii i ekskluzywnych pojazdów.
W celu wykorzystania dobrych właściwości mechanicznych i związanego z tym dużego potencjału zastosowania CFRP w lekkich konstrukcjach w Instytucie Lekkich Konstrukcji z Systemem Hubrydowym (Institut für Leichtbau mit Hybridsystemen – ILH) na Uniwersytecie Paderborn prowadzi się badania nad nowymi technikami produkcyjnymi do wykonywania hybrydowych struktur metalowych o wysokiej trwałości wzmocnionych włóknem węglowym. W ILH przeprowadzono w tym celu interdyscyplinarne badania, pozwalające na kompleksowe opracowanie projektów dotyczących lekkich konstrukcji. Zadania instytutu obejmują, oprócz techniki produkcyjnej, również kwestie z dziedziny chemii i fizyki, np. analizę powierzchni granicznych. Spektrum tych zadań znajduje odzwierciedlenie w bogato wyposażonym parku maszynowym instytutu, od ciężkich pras do obróbki plastycznej aż do mikroskopów elektronowych o dużym powiększeniu.
Wzmocnienie części stalowych prepregami z CFRP
Przykładem współpracy pomiędzy techniką produkcji, mechaniką techniczną i materiałoznawstwem jest projekt badawczy „Opracowanie technologii produkcji hybrydowych struktur kompozytowych”. W projekcie finansowanym od 2009 roku z Funduszy Europejskich Rozwoju Regionalnego (EFRE) i przez Północną Westfalię zajmowano się opracowaniem półfabrykatów i procesów produkcyjnych dla konstrukcji stalowych wzmocnionych miejscowo, nadających się do produkcji seryjnej i wykonywanych z hybrydowych półfabrykatów. W tym celu, wspólnie z czterema partnerami z takich dziedzin przemysłu, jak przemysł samochodowy, kompozyty i budowa narzędzi, opracowano różne koncepcje i technologie dla odpowiedniego połączenia stali i CFRP w celu skumulowania zalet obu tych materiałów.
Stal i CFRP różnią się znacznie od siebie. Stal jest dostępna w dużych ilościach i tania. Można ją łatwo poddawać obróbce plastycznej, a metody jej obróbki zostały przez lata doprowadzone do perfekcji. Natomiast produkcja włókien węglowych wymaga dużych nakładów. W porównaniu ze stalą są one dostępne na rynku w bardzo małych ilościach i w wysokiej cenie. Przy łączeniu obu tych materiałów chodzi więc o dobranie prawidłowego ich stosunku. W celu zastosowania CFRP w produkcji wielkoseryjnej do wyrobu części, które później będą mogły być również zastosowane w samochodach osobowych średniej klasy, dąży się do lokalnego wzmocnienia części stalowych prepregami z CFRP (wstępnie impregnowanymi półfabrykatami z włókien). Celem ograniczonego do miejscowego zastosowania użycia materiału jest przejrzyste przedstawienie zwiększonych kosztów materiałowych i technologicznych.
Części hybrydowe ze stali i kompozytu mają duży potencjał zastosowania w lekkich konstrukcjach, który może zostać w pełni wykorzystany przez łatwe wprowadzenie procesów wspólnej obróbki plastycznej. Prepregi dostosowane do obciążenia, z określonym położeniem włókien, optymalnie przejmują siły występujące w detalu i zapewniają wysoką wytrzymałość przy małej masie. Miejscowe wzmocnienie włóknami węglowymi umożliwia znaczne zredukowanie grubości zastosowanych blach stalowych. Ze względu na stosunkowo wysoką gęstość stali zmniejszenie grubości blach odgrywa istotną rolę w kształtowaniu się całkowitej masy takiej konstrukcji.
Zastosowanie klasycznych metod łączenia
Blacha podstawowa części hybrydowych spełnia jednak istotną funkcję. W kompozycie zapewnia ona również połączenie z innymi częściami. Przy montażu można stosować wszystkie klasyczne metody łączenia. Dlatego nie jest konieczne wiercenie części, np. w celu wykonania otworów na nity i tym samym uszkodzenie włókien. W badaniach zniszczeniowych na własnym stanowisku badawczym (vmax = 25 m/s, Emax = 32 kJ) wykazano, że połączenie stali i CFRP zapewnia zmniejszenie masy do 35% dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu prepregu w zależności od połączenia materiałowego, geometrii i rodzaju obciążeń [2].
Prepregi nadają się idealnie, dzięki możliwości dostosowania kształtu, do miejscowego wzmocnienia. Są one wytwarzane w sposób ciągły na specjalnych urządzeniach, co zapewnia bardzo wysoką i stałą jakość. Ich struktura w postaci tkaniny albo rowingów optymalizację części i oczekiwanych obciążeń. W ten sposób powstaje idealna baza do miejscowego wzmacniania metalowych struktur podstawowych. W aktualnym projekcie badawczym stosuje się prepregi CFRP z osnową z żywicy epoksydowej.
Osnowa na bazie żywicy epoksydowej niesie ze sobą wiele korzyści. Pod wpływem temperatury żywica epoksydowa utwardza się, tworząc odporne chemicznie duroplastyczne tworzywo sztuczne i stałe połączenie klejowe pomiędzy stalą i CFRP. W przeciwieństwie do tworzyw termoplastycznych (np. PA 6) żywice epoksydowe zapewniają bardzo dobrą przyczepność, nawet na nieco zanieczyszczonych olejem powierzchniach. Prepregi pozwalają wyeliminować pracochłonne wstrzykiwanie żywicy i zapewniają równomierne zwilżenie włókien, będące podstawowym warunkiem ciągłego przenoszenia siły pomiędzy włóknami.