ITM Industry Europe przyspiesza do 2026. Wywiad z nowym dyrektorem targów

Wywiad z nowym dyrektorem targów ITM Industry Europe Międzynarodowe Targi Poznańskie

Miłosz Jankowiak, nowy dyrektor ITM Industry Europe, mówi m.in. o strategicznym redefiniowaniu przestrzeni targowej, wykorzystaniu wieloletniego doświadczenia w zarządzaniu projektami i entuzjazmie do innowacji, które kształtują przyszłość polskiego i międzynarodowego przemysłu. Nadchodząca edycja targów (26-29 maja 2026 r.) ma być platformą, która łączy ludzi, pomysły i ułatwia biznes.

Dołączył Pan do zespołu ITM Industry Europe jako nowa twarz, ale w strukturach Grupy MTP jest Pan postacią doskonale znaną z organizacji projektów o ogromnej skali i sukcesie, takich jak Polagra, Poznań Game Arena czy Caravans Salon. Jak to wieloletnie doświadczenie, z sukcesem zarządzane, przełoży się na targi przemysłowe?

To dla mnie ogromny zaszczyt dołączyć do targów ITM, które są organizowane na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich od dekad. Nawiązując do bliskiego mi żargonu „gamerów” mogę powiedzieć o dotychczasowych edycjach ITM: „Good game, well played”. Wierzę jednak, że każda dobrze rozegrana gra może być jeszcze lepsza! 

Moje wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu największymi imprezami na MTP, jak choćby Polagra czy Poznań Game Arena, nauczyło mnie, że za sukcesem targów stoją ludzie – otwarci, chętni do współpracy i gotowi, by działać razem. Dołączam z nową energią i świeżym spojrzeniem, aby wspierać zespół. To czas na inspirujące rozmowy z liderami i wsłuchiwanie się w potrzeby branży. My, jako organizatorzy, staramy się robić to, co umiemy najlepiej: łączymy ludzi, ich pomysły i ułatwiamy biznes.

Wiemy, że po ubiegłorocznej edycji zespół zebrał cenne ankiety od uczestników. Jednym z wyzwań, mimo niekwestionowanego atutu, okazał się rozległy teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jak planujecie  odnieść się do tego w edycji 2026, aby być jeszcze bliżej wystawców?

To prawda. Rozległy teren pozwala na swobodną aranżację przestrzeni dla kilkuset wystawców, ale dla odwiedzających, którzy chcą zobaczyć ich stoiska w krótkim czasie, może być utrudnieniem. Dlatego, aby być bliżej innowacyjnego serca branży, planujemy zlokalizować gros ekspozycji ITM w tzw. czteropaku. To najbardziej nowoczesne cztery hale targowe, których przestrzenie będą idealnie współgrały z innowacyjnym charakterem targów. To zapewni bliskość komunikacyjną pawilonu 5 i 5A, a nieco dalej, w „trójkach”, odbędą się targi logistyki MODERNLOG. Kluczowe dla obu sektorów jest dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych. ITM to miejsce, gdzie w pigułce, przez 4 dni, można na żywo zobaczyć nowoczesne rozwiązania, a co najważniejsze – podjąć strategiczne decyzje zakupowe optymalizujące m.in. procesy produkcyjne.

ITM Industry Europe to kompleksowe wydarzenie. Proszę powiedzieć, jakie salony tematyczne w 2026 r. będą stanowić główne filary tej innowacyjnej ekspozycji?

Targi ITM Industry Europe 2026 to cztery potężne filary innowacji, które w pełnym zakresie pokażą transformację przemysłu. Mamy AUTOMA – Salon Automatyki, Robotyki i Pneumatyki, gdzie zaprezentujemy automatyzację procesów produkcyjnych, roboty przemysłowe, coboty, nowoczesne systemy sterowania i najnowsze osiągnięcia w pneumatyce. Następnie jest MACH-TOOL – Salon Obrabiarek i Narzędzi. To serce obróbki, prezentujące centra obróbcze, frezarki, tokarki, szlifierki CNC, a także technologie obróbki blachy, w tym systemy laserowe i prasy krawędziowe, z mnóstwem pokazów maszyn na żywo, demonstrujących precyzję. Trzecim filarem jest SURFEX – Salon Technologii Obróbki Powierzchni, skupiający się na lakierowaniu, powłokach ochronnych, galwanizacji i obróbce cieplno-chemicznej, minimalizującej wpływ na środowisko, oczywiście wraz z pokazami obróbki powierzchni i malowania na żywo. Wreszcie mamy WELDING – Salon Innowacji Spawalniczych, gdzie uwaga skupi się na zrobotyzowanych stanowiskach spawalniczych – automatycznych systemach łączenia materiałów, oraz na systemach zabezpieczających, które poprawiają bezpieczeństwo tych procesów.

Co z programem towarzyszącym i powracającymi wystawcami?
 
Bardzo nas cieszy, że na kilka miesięcy przed targami wystawcy składają zamówienia na swoje stoiska, co pozwala nam precyzyjnie planować przestrzeń. Zadbamy też o sprawdzone i licznie odwiedzane strefy tematyczne, których partnerzy potwierdzili już obecność. Firma Schmalz zadba o Strefę Robotów Współpracujących, a Troax o Strefę Bezpieczeństwa w Przemyśle. Powróci też Strefa Demobusów, choć nie zdradzę na razie szczegółów nowej aranżacji. Nasz stały wystawca PNEUMAT już dziś planuje przestrzeń pneumatycznych gier oraz zawody dla szefów utrzymania ruchu. Kontynuujemy też jeden z filarów programu – konferencję Kobiety Fabryki Przyszłości realizowaną z firmą DBR 77 i ekspertką marketingu B2B Agnieszką Wnuk. To za jej namową, choć do targów zostało jeszcze kilka miesięcy, w październiku tego roku nasze przestrzenie ugościły uczestników pionierskiej konferencji LinkedIn Local dla Przemysłu. Wydarzenie przerosło nasze oczekiwania i planujemy je powtórzyć w trakcie targów. To tylko utwierdza nas mocno w przekonaniu, że za sukcesem czy to konferencji czy targów stoją ludzie, ich kreatywność i pasja. 

Chociaż sporo się mówi o spowolnieniu w przemyśle to bazując na analizach Głównego Urzędu Statystycznego prognozy na 2026 r. wskazują na poprawę sytuacji w branży…Czy firmy są gotowe na inwestycje? I czy targi ITM je mogą ułatwić?

Osoby podążające za trendami w przemyśle na pewno nie wyjadą z Poznania zawiedzione. Odnosząc się do analiz Głównego Urzędu Statystycznego, prognozy na 2026 r. wskazują na poprawę sytuacji w branży. Przedsiębiorstwa, które skutecznie wdrożą innowacje, zoptymalizują procesy i odpowiedzą na nowe oczekiwania klientów, wzmocnią swoją pozycję konkurencyjną.

Niezwykle ważna będzie postępująca cyfryzacja – rozwój rozwiązań AI, edge computing i systemów MES/SCADA będzie sprzyjał modernizacji parku maszynowego. Obok tego, kluczowa jest zielona transformacja, czyli nacisk na efektywność energetyczną i Gospodarkę Obiegu Zamkniętego, co wymusi zmiany konstrukcyjne w maszynach i urządzeniach. Wreszcie, spodziewamy się wzrostu eksportu, bo rosnąca konkurencyjność polskich producentów powinna zaowocować większą obecnością na rynkach zagranicznych. ITM Industry Europe 2026 będzie żywą wizytówką tych innowacji. 

Polskie MŚP mają teraz realną szansę na przeprowadzenie cyfrowej rewolucji. Pojawiły się kolejne programy wspierające rozwój, jak choćby Dig.IT Transformacja Cyfrowa – projekt skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przemysłowych i usług produkcyjnych. Budżet to aż 140 mln zł, a firmy mogą ubiegać się o granty od 150 000 zł do 850 000 zł, pokrywające do 50% kosztów kwalifikowanych. To oznacza, że połowę wydatków na systemy ERP, oprogramowanie produkcyjne czy narzędzia do analizy danych można sfinansować z zewnętrznych środków, a targi ITM będą idealnym miejscem do znalezienia i wybrania tych technologii. Nabór wniosków zakończono w październiku, ale kolejny planowany jest na czerwiec 2026. Są też programy wsparcia w ramach Funduszy Europejskich dla wybranych województw, jak choćby dla innowacyjnych inwestycji przedsiębiorstw, zwłaszcza w zakresie automatyzacji i robotyzacji dla Pomorza Zachodniego.

Wprowadzenie do tych innowacji będzie można rozpocząć tutaj, w Poznaniu. Jesteśmy gotowi ułatwiać biznes i inspirować branżę do kolejnego, strategicznego kroku naprzód!

źródło: Międzynarodowe Targi Poznańskie

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę