Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą w zabudowach specjalnych pojazdów?
Lubimy podróżować własnymi środkami transportu i często wybieramy w tym celu samochody osobowe, terenowe lub kampery. Dzięki temu możemy łatwo przemieścić się w odosobnione miejsca, z dala od cywilizacji. Taka wyprawa może wymagać zamontowania bagażu na zewnątrz pojazdu i tu pojawia się pytanie: „jak stabilnie i w prosty sposób przymocować dany element i jednocześnie zabezpieczyć go przed kradzieżą?”
– Stale przyglądamy się potrzebom naszych Klientów i dlatego posiadamy w ofercie produkty stanowiące zabezpieczenie przed dostępem osób do tego niepowołanych. Do takich zastosowań mogą być użyte np. pokrętła z zamkiem patentowym VLSK lub pokrętła VLS z zabezpieczeniem "Vandal-proo" – powiedział Filip Granowski, dyrektor zarządzający Elesa+Ganter.
System “Vandal Proof” wykorzystuje zasadę działania mechanizmu zapadkowego, blokowanego poprzez włożenie specjalnego klucza (rys. 1). Jego nietypowy profil ogranicza dostęp do danego połączenia. Próba odkręcenia elementu bez użycia klucza kończy się fiaskiem, ponieważ mechanizm zapadkowy “przeskakuje”. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest głośny trzask spowodowany przeskakiwaniem zapadki. Przypomina on o konieczności użycia klucza bądź odstrasza niepowołane osoby przy próbie nieuzasadnionego odkręcenia.
Pokrętło VLSK ma wbudowany zamek patentowy, dzięki któremu po wkręceniu pokrętła i przekręceniu klucza zostaje ono „zamknięte” czyli nie ma możliwości jego wykręcenia i demontażu. W celu demontażu należy użyć klucza, dzięki czemu następuje „otwarcie” pokrętła i możliwość wykręcenia go (rys. 2).
Do wyboru są zamki z tymi samymi lub różnymi numerami klucza, które dostarczane są w komplecie z pokrętłami. Zamek posiada również czerwoną wkładkę, zabezpieczającą przed zapyleniem mechanizmu przy wyjętym kluczu. Tak jak dla pokręteł standardowych – pokrętła z zamkiem mogą posiadać trzpień gwintowany lub gwint wewnętrzny z otworem przelotowym lub nieprzelotowym.
Pokrętła VLSK i VLS są często wykorzystywane przez klientów w różnego rodzaju pojazdach wyprawowych z zabudowami specjalnymi. Jest w nich wiele miejsc i elementów, które należy zabezpieczyć i stabilnie przytwierdzić do pojazdu m.in.:
- kanistry z paliwem
- różnego rodzaju elementy jak łopaty lub trapy
- opcjonalne oświetlenie
- elementy bagażników dachowych
Najczęściej spotykanym sposobem montażu kanistrów na samochodzie jest korpus przykręcony do karoserii, na który wsuwamy kanister, a następnie dokręcamy go zwykłym pokrętłem (rys. 3):
Takie rozwiązanie stwarza niebezpieczeństwo odkręcenia i zabrania kanistra z paliwem przez osoby niepożądane. Bardzo prostym rozwiązaniem w tej sytuacji jest zastąpienie zwykłego pokrętła jednym z pokręteł z zabezpieczeniem.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jeden z wiodących producentów lawet, po przeprowadzonych testach, zastosował dwa pokrętła w celu zabezpieczenia najazdów ukrytych pod platformą lawety. Jedno z pokręteł jest standardowe i służy tylko mocowaniu burty, a drugie stanowi mocowanie i zamek. Dzięki temu kierowca przy pomocy klucza „zamyka” najazdy i zabezpiecza przed ingerencją osób niepowołanych (rys. 5).
Pokrętła VLS oraz VLSK to produkty, które znajdą zastosowanie w powyższych aplikacjach, jak również w wielu innych, nie tylko zabudowach pojazdów. Są to m.in.:
- zabezpieczenia segmentów przy teleskopowych zadaszeniach basenów (dla tej aplikacji wymyślono pokrętło VLS),
- mocowania elementów przy konstrukcjach scenicznych i estradowych,
- przenośnych aplikacjach np.: statywy, stojaki, składane namioty, sprzęt fitness i rehabilitacyjny (mniejsza waga niż VLSK),
- ograniczenie dostępu przy zbiornikach do selektywnej zbiórki odpadów,
- zabezpieczenia pokryw, klap, włazów rewizyjnych przy wszelkiego typu instalacjach przemysłowych i spożywczych wymagających ograniczenia dostępu osób trzecich.
Źródło: Elesa+Ganter