Laureaci konkursu Plagiat 2024
Każdego roku fałszerze powodują ogromne szkody dla gospodarki - nie tylko finansowe, ale także w zakresie wizerunku firm. W 2022 r. Unia Europejska skonfiskowała podróbki o łącznej wartości około 2 mld euro na swoich granicach zewnętrznych i na rynku wewnętrznym UE. Według VDMA średnia strata dotkniętych producentów w sektorze budowy maszyn i urządzeń wyniosła ostatnio 4,9% rocznego obrotu.
Aby zwrócić uwagę na tę kwestię, kampania Plagiarius przyznaje co roku negatywną nagrodę "Plagiarius" o tej samej nazwie. W ten sposób organizacja chce zwrócić uwagę na nieudolne imitacje "które celowo wyglądają łudząco podobnie do oryginalnego produktu, są lekkomyślne i moralnie naganne oraz prowadzą do stagnacji zamiast postępu i różnorodności".
Zwycięzcy nagrody są nominowani przez zmieniające się co roku jury. Nagroda nie mówi nic o tym, czy podrobiony produkt jest legalny czy nielegalny. Stowarzyszenie wyraża jednak swoją opinię. Celem jest "podniesienie świadomości społecznej na temat pozbawionych skrupułów metod biznesowych fałszerzy oraz uwrażliwienie przemysłu, polityki i konsumentów na ten problem w praktyczny sposób".
Po raz pierwszy w tym roku kampania Plagiarius uhonorowała również operatorów platform. Zarzut: podejmowali oni działania przeciwko podróbkom tylko po otrzymaniu powiadomienia od właścicieli praw, ale nie proaktywnie i zapobiegawczo.
Seria kieliszków „DENK'ART” (szampańskie, uniwersalne, bordeaux i burgundowe)
W 2004 r. firma Zalto wprowadziła na rynek serię szkła „DENK'ART”, która jest popularna wśród winiarzy, czołowych przedstawicieli gastronomii i konsumentów, a także rzemieślników. dmuchane według tradycyjnego rzemiosła. W 2020 r. firma Bayerische Glaswerke zaprezentowała serię szkła „Definition” wytwarzaną maszynowo, która według niej opiera się na dwóch własnych starszych seriach szkła. Żadna z firm nie złożyła wniosku o ochronę wzoru.
Zestaw do zabawy „LEGO Creator 10252 – VW Garbus”
Kultowy VW Beetle jest chroniony w całej UE jako znak towarowy 3D. Oczywiste jest, że Volkswagen chronił także na całym świecie słynny znak towarowy „VW in the Circle”. W tym przypadku naruszony zostaje zarówno znak towarowy Beetle 3D, jak i znak towarowy „VW in a Circle”. Oprócz zestawu do VW Garbusa firma GDR-Trading oferowała także inne podróbki za pośrednictwem swoich sklepów internetowych w Niemczech, Szwecji i Holandii.
Gra edukacyjna CUBORO „STANDARD 32”
Wielokrotnie nagradzany system marmurowych prowadnic CUBORO składa się z ponad 100 różnych elementów. Oryginalne kostki produkowane są w rodzinnej stolarni z certyfikowanego „szwajcarskiego drewna” pochodzącego z lasów bukowych zarządzanych w sposób zrównoważony. Easycool kopiuje prawie wszystkie produkty CUBORO, w niektórych przypadkach łącznie z opakowaniami, zdjęciami, grafiką funkcjonalną, nagrodami i oznaczeniami pochodzenia. Reklamują podróbki jako „kompatybilne z CUBORO”.
Dodatkowo przyznano 4 Wyróżnienia (równej rangi) oraz 2 „Nagrody Specjalne”:
Nagroda Specjalna „Online-Marketplace for Hiens” – Zestaw sztućców „KLIKK POCKET” do podróży
Oryginał Koziol jest solidny, w 100% nadaje się do recyklingu i wyprodukowany w Niemczech. Po SHEIN niezliczeni sprzedawcy tanich kopii 1:1 wielokrotnie nagradzanych sztućców wielokrotnego użytku Koziol mogą teraz rozpowszechniać się na TEMU, ALIBABA i FRUUGO i oferować swoje gorsze plagiaty po zaniżonych cenach. Chociaż oferty są usuwane po odwołaniu się do ogólnounijnej ochrony wzorów sztućców, nie zapobiega się im aktywnie i automatycznie, pomimo znajomości praw własności.
Nagroda Specjalna „Creative Freeloader” – koszulka „PUMA”-Logo
Rzekomo humorystyczna przeróbka, stanowi poważne naruszenie słowno-graficznego znaku renomowanej marki producentów takich jak Puma. W rzeczywistości ta parodia kopiuje wszystkie kluczowe cechy konstrukcyjne logo Puma: tę samą czcionkę, skaczące zwierzę. Ze względu na dużą rozpoznawalność znanej marki, parodia przyciąga uwagę, jakiej nie udałoby się uzyskać innym przedstawieniom Pumby.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wyróżnienie – Sofa „PLANOPOLY MOTION 4.0 1926”
Sofa Himolla „Model 1926”, chroniona zarejestrowanym wzorem, została wprowadzona na rynek w 2018 r. i szybko stała się hitem bestseller. W 2021 r. do sprzedaży trafiło kilka imitacji - ten egzemplarz nawet imitował zakrzywione metalowe nóżki. W swoim wyroku przeciwko polskiej firmie Sąd Okręgowy w Kolonii potwierdził, że ogólne wrażenie obu sof było identyczne pomimo minimalnych różnic. Naśladowca musiał zapłacić odszkodowanie i usunąć pozostałe zapasy z rynku.
Wyróżnienie – Wyciskarka do czosnku „Knobi King”
Leifheit zabezpieczyła swoją odnoszącą sukcesy prasę do czosnku Knobi King zarejestrowanym prawem do wzoru ważny na terenie całej UE (tzw. wzór wspólnotowy). Imitacje sprzedawane są zwykle za ułamek pierwotnej ceny i odpowiednio gorszej jakości, czasami z ryzykiem obrażeń.
Wyróżnienie – Gałka zmiany biegów „DSG” w VW Golfie 6
„DSG” jest zastrzeżonym znakiem towarowym VW dla gałki zmiany biegów w VW Golf 6. Amazon US oferuje chińską podróbkę za jedną trzecią pierwotnej ceny na Amazon.
Wyróżnienie – Termomanometr bimetaliczny (pomiar ciśnienia i temperatury)
Marka „WIKA" znanego na całym świecie specjalisty w dziedzinie technologii pomiarowej jest często podrabiana. Zawsze jest otoczona charakterystyczna, dodatkowo chroniona marką niebieska ramka otwarta w prawym górnym rogu - tutaj w odwróconym lustrze na WAYI. W Azji firma WIKA podejmuje konsekwentne i skuteczne działania przeciwko wszelkim naruszeniom jej (słownych) znaków towarowych. W Niemczech eBay domaga się sądu wyroku i podaje jedynie dane kontaktowe podane przez sprzedającego.
Nominowani otrzymają kolejną szansę na skomentowanie nagrody w okresie poprzedzającym ceremonię wręczenia nagród na targach dóbr konsumpcyjnych "Ambiente" we Frankfurcie. Od 2 lutego 2024 r. oryginalne produkty i podróbki będą wystawiane w Muzeum Plagiarius.
Źródło: Aktion Plagiarius