Nowa wielosystemowa lokomotywa Vectron we flocie Cargounit

Raven Media

Cargounit – największy polski niezależny operator wynajmu lokomotyw towarowych, a także lider w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadający obecnie prawie 170 pojazdów szynowych, powiększył swoją flotę o nowoczesną, wielosystemową lokomotywę Siemens Vectron. Jej uroczyste przekazanie odbyło się podczas jazd prezentacyjnych po torze doświadczalnym w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Lokomotywa Cargounit będzie jeździć w barwach Lotos Kolej.

Nowoczesna modułowa i uniwersalna lokomotywa Siemens Vectron MS dysponuje mocą 6,4 MW i jest przeznaczona do prowadzenia zarówno składów towarowych, jak i pasażerskich. Pojazd może poruszać się z prędkością do 200 km/h i jest wyposażony w system ETCS. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię i Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron mają możliwość kursowania aż w 18 europejskich krajach i odpowiadają zapotrzebowaniu większości przewoźników kolejowych, łatwo dostosowując się do wymogów użytkowania. W ciągu kilku lat flota ponad 730 lokomotyw Vectron przejechała ponad 110 mln km.

 

Cargounit, który nabył wspomniany pojazd Siemensa posiada także w swojej flocie m.in. cztery lokomotywy E6ACT Dragon oraz trzy Gama. W planach spółki jest zakup kolejnych nowoczesnych lokomotyw z przeznaczeniem do przewozów towarowych i pasażerskich, zarówno w Polsce, jak i w Europie.

- Stale powiększamy naszą flotę pojazdów szynowych dostosowując ofertę handlową do potrzeb klientów. Nowa lokomotywa modułowa Siemens Vectron wpisuje się w strategię Cargounit, czyli zwiększania udziału nowoczesnych pojazdów szynowych w całej naszej flocie. Bardzo ważny jest dla nas fakt, że platforma Vectrona jest uniwersalna i może służyć przewoźnikom większości krajów europejskich. Co niezmiernie nas cieszy, nowa lokomotywa już znalazła swoje przeznaczenie i będzie służyć przewoźnikowi Lotos Kolej – mówi Wojciech Gruszka, menedżer ds. kluczowych klientów Cargounit.

 

Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility przekonuje, że Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, która umożliwia łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. – Dzięki temu kompleksowo odpowiadają one zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Cieszymy się, że Cargounit dołącza do grona czołowych polskich firm takich jak PKP Cargo, czy DB Cargo Polska, które posiadają w swojej flocie lokomotywy Vectron. To pojazd, który sprawdzi się nie tylko dzisiaj, ale i przez kolejne kilkadziesiąt lat – dodaje Celiński.

Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej zapowiada, że Vectron jest kolejną lokomotywą w parku pojazdów spółki, dzięki której z powodzeniem będzie ona mogła realizować przewozy pociągów na długich trasach. - Lokomotywa będzie obsługiwała jedne z ważniejszych tras transportowych Lotos Kolej realizowanych na potrzeby przewozu paliw wyprodukowanych w rafinerii Grupy Lotos - dodaje Kupryciuk.

 

Prezentacji oraz przekazaniu lokomotywy Siemens dla Cargounit towarzyszyło seminarium z cyklu „Kolej 4.0”. Podczas panelu dyskusyjnego jego uczestnicy: Ignacy Góra (Urząd Transportu Kolejowego), Andrzej Massel (Instytut Kolejnictwa), Jakub Majewski (Fundacja ProKolej), Krzysztof Celiński (Siemens Mobility), Anatol Kupryciuk (Lotos Kolej) i Piotr Ignasiak (Cargounit), dyskutowali na temat korzyści wynikających z operowania wielosystemowymi lokomotywami w ruchu pasażerskim i towarowym na terenie Europy. Doszło także do wymiany opinii i prezentacji dobrych praktyk wdrażania nowych technologii w obszarze lokomotyw, a także przedstawiono nowoczesne metody badawcze taboru kolejowego.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę