Nowy kierunek w antykorozji

Nowy kierunek w antykorozji Shutterstock

Byliśmy okradani, jesteśmy okradani i będziemy okradani! Każdego roku przeciętny Polak traci 1365 zł swoich ciężko zarobionych pieniędzy. Straconych pieniędzy odzyskać nie można, ale z pewnością nie wolno pozwolić się okradać w przyszłości.

Ale zacznijmy od początku. George F. Hays, dyrektor generalny Światowej Organizacji Korozji (World Corrosion Organization), instytucji non-profit przy ONZ ocenił światowe roczne straty w wyniku korozji na 2,6 biliona dolarów, co w przeliczeniu na przeciętnego człowieka wynosi 325 dolarów lub 1365 zł rocznie. Tracimy wiele pieniędzy nie stosując dobrych i dobrze dobranych środków antykorozyjnych. Brak naszych działań przeciwdziałających korozji jest bardzo kosztowne dla indywidualnych ludzi, przedsiębiorstw i instytucji powodując m.in. kosztowne reklamacje i spadek wiarygodności firmy.

Powiązane firmy

Kto nas okrada?

Głównym zjawiskiem niszczącym powierzchnie metali jest korozja elektrochemiczna, czyli destrukcja metali spowodowana występowaniem różnych potencjałów między ogniwami: rozpuszczaną anodą o niższym potencjale, a redukowaną katodą o wyższym potencjale znajdującymi się w środowisku elektrolitu. Z kolei skuteczną walkę z korozją zapewniają środki antykorozyjne, czyli inhibitory (łac. inhibitio - powstrzymanie) korozji (łac. corrosio - zżeranie), które hamując proces niszczenia służą do tymczasowej ochrony metali.  

Dotychczasowe rozwiązania w dziedzinie antykorozji

Dotychczas najczęściej stosowane środki oferują tymczasową ochronę antykorozyjną detali po końcowej obróbce technologicznej o okresie ochronnym do kilku lat. 

Z jednej strony są to produkty na bazie rozpuszczalników, konwencjonalne olejowe. Rozpuszczalniki ułatwiają aplikację środka, przygotowują podłoże, wypierając wodę, łatwo odparowują. A po odparowaniu pozostawiają na powierzchni chronionego metalu antykorozyjną warstwę ochronną. Jednak wymagania dotyczące ochrony środowiska stale wzrastają, co sprawia, że ​​stosowanie tych produktów w niezmienionej postaci staje się coraz bardziej problematyczne.

Z drugiej strony są antykorozyjne produkty wodne. Można je również łatwo nakładać, a czas schnięcia powłoki jest krótki. Ale podobnie jak środki na bazie rozpuszczalnika, woda musi całkowicie odparować po nałożeniu. W przeciwnym razie w zabezpieczanych wnękach może powstać klimat sprzyjający korozji. 

Tiksotropia wskazała nowy kierunek

Tiksotropia to właściwość niektórych płynów, w których lepkość zależy od działania sił ścinających. Pierwsze tiksotropowe produkty FUCHS wprowadził do oferty już w połowie lat osiemdziesiątych. Produkty te były dedykowane do ochrony przed korozją stali dla przemysłu stalowego i motoryzacyjnego. Najbardziej znanym produktem jest Anticorit RP 4107 S, standardowy olej producentów stali, zapewniający bezpieczny transport wyrobów hutniczych (w tym blach karoseryjnych) na całym świecie. 

Dotychczasowe produkty nie zapewniały ochrony antykorozyjnej na czas życia produktu, czyli karoserii. Laboratoria firmy FUCHS przystąpiły do pracy nad wydłużeniem czasu ochrony. 

Technologia CPX okazała się sukcesem!

Laboratoria firmy FUCHS z dumą przedstawiają nową metodę konserwacji antykorozyjnej pod nazwą Technologia CPX. Technologia opracowana została w niemieckich laboratoriach, a od niedawna dostępna jest na całym świecie, także w polskim zakładzie produkcyjnym firmy w Gliwicach.

Charakterystycznymi cechami nowej technologii jest wytworzona przez płyn o niskiej lepkości trwała powłoka woskowa, natychmiast żelująca, sprężysta po wyschnięciu, nie spływająca aż do 100 µm grubości bez wstępnego podgrzewania, stabilna w temperaturach do 120°C, prosta w aplikacji, którą można obsługiwać łatwo dostępnymi urządzeniami natryskowymi, pozbawiona wody i rozpuszczalników, a przede wszystkim wszechstronna i uniwersalna. Technologia CPX zmaterializowała się w postaci produktu FUCHS ANTICORIT CPX 3373. 
    
Podsumowanie

Wiodący producenci samochodów od lat przestawiają się na konserwację wnęk karoserii woskiem płynnym. Sprężysta warstwa chroni karoserię nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych przed agresywnym środowiskiem, w szczególności solą. Ale aplikacja bez dodatkowego podgrzewania umożliwia stosowanie także w warsztatach lub na placach budowy, przy użyciu sprayu, węża do natrysku. Możliwe zastosowania są nieograniczone.

Marek Rusnak
Menedżer Produktu ds. Przemysłowych środków smarnych
FUCHS Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.
www.fuchs.com/pl 
tel. 32 40 12 200

Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.

Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.

Firma FUCHS jest największym na świecie niezależnym producentem środków smarnych. Posiada zakłady produkcyjne i oddziały na całym świecie. W Polsce siedziba firmy znajduje się w Gliwicach.

Oleje i smary FUCHS stosowane są przez kierowców samochodów, motocyklistów, użytkowników maszyn budowlanych i rolniczych, w firmach transportowych i komunikacyjnych oraz we wszelkich gałęziach przemysłu. Wykorzystywane są przy produkcji pojazdów i maszyn. Firma FUCHS obsługuje wiodące marki automotive – oleje firmy stosowane są w montażu fabrycznym przez takie marki jak: Mercedes, VW, Audi, Skoda, Seat, BMW i inne.

Oferta firmy FUCHS

W ofercie firmy FUCHS znajdują się między innymi:

  • oleje silnikowe,
  • oleje wielofunkcyjne,
  • oleje hydrauliczne,
  • oleje przekładniowe,
  • emulsje obróbcze,
  • oleje kompresorowe,
  • specjalistyczne środki smarne dla przemysłu spożywczego,
  • smary łożyskowe i do centralnych układów smarowania,
  • kompleksowe usługi zarządzania gospodarką smarowniczą w zakładach przemysłowych. 

Fuchs skupia się nie tylko na własnych środkach smarnych, ale także podejmuje kompleksowe działania, zwracając szczególną uwagę na procesy występujące u klientów. Specjaliści firmy stale wspierają klientów, zapewniając rozwiązania również dla bardzo specyficznych i niszowych wymagań. 

Profil Firmy

Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.