Od jutra nowy 500-złotowy banknot

NBP

Już jutro do obiegu trafi nowy, 500-złotowy banknot z wizerunkiem Jana III Sobieskiego. Jak przekonują jednak przedstawiciele Narodowego Banku Polskiego szanse, byśmy otrzymali go np. w bankomacie w początkowym okresie są niewielkie.

Nowy banknot ma bowiem służyć przede wszystkim do tzw. przechowywania zapasu strategicznego w NBP i raczej nie trafi do zwykłego obiegu. Co jednak nie oznacza, iż nie ma takiego prawdopodobieństwa. Dlatego też warto zapoznać się z jego wyglądem i podstawowymi zabezpieczeniami. Jako że mamy tu do czynienia z nowym produktem na rynku, może on stanowić częsty cel oszustów, którzy, korzystając z niewiedzy Polaków, mogą chcieć wprowadzić na rynek fałszywe banknoty.

Za projekt nowego banknotu odpowiedzialny jest Andrzej Heidrich, ten sam, który zaprojektował pozostałe obecne w obiegu banknoty o niższych nominałach. Tak jak i na pozostałych banknotach, na "pięćsetce" na przedniej stronie znajduje się wizerunek króla Polski - Jana III Sobieskiego. Co niezwykle istotne, banknot 500 złotych będzie jednocześniej największym banknotem na rynku - większym i szerszym niż pozostałe o niższych nominałach.

Najważniejsze elementy i zabezpieczenia, po których można sprawdzić, czy mamy do czynienia z oryginalnym banknotem 500-złotowym

Na stronie przedniej wyczuwalne w dotyku są:
- portret króla Jana III Sobieskiego,
- podpisy Prezesa oraz Głównego Skarbnika NBP,
- godło Rzeczypospolitej Polskiej,
- napis „WARSZAWA” i data emisji,
- wizerunek tarczy herbowej,
- oznaczenie dla osób niewidomych w postaci dwóch pionowych linii złożonych z drobnych kwadratów oraz układu linii na krótszych krawędziach banknotu, napis „NARODOWY BANK POLSKI”,
- cyfrowe oznaczenie nominału,
- górny pas z prawej strony portretu.

Na stronie odwrotnej wyczuwalne w dotyku są:
- główny element szaty graficznej,
- słowne oznaczenie nominału,
- cyfrowe oznaczenie nominału,
- napis „NARODOWY BANK POLSKI”,
- klauzula prawna,
- pas u dołu banknotu.

Źródło: NBP

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 1–2/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę