Oto liderzy gospodarki obiegu zamkniętego
Platforma do zakupu zestawów tkanin i skrawków niewykorzystanych przy produkcji, refillomaty Swapp! ograniczające liczbę jednorazowych opakowań plastikowych czy inicjatywa „Naprawiaj, nie wyrzucaj” – to tylko część wyróżnionych projektów w konkursie Stena Circular Economy Award.
Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski (cyrkularnego wykorzystywania materiałów) wynosi tylko 9,8% i jest on niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie jeden z ważniejszych ogólnoświatowych trendów. Z uwagi na fakt, że jako społeczeństwo konsumujemy coraz więcej, rośnie też zbiór wytwarzanych przez nas odpadów, a zasoby naturalne są eksploatowane coraz intensywniej.
Nagrody za wdrożenie praktyk z obszaru GOZ
Do IV edycji konkursu Stena Recycling przyjęto aż 57 zgłoszeń w 3 kategoriach konkursowych i przyznano 4 nagrody główne i 5 wyróżnień.
Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ”otrzymały ex-aequo firmy Carrefour Polska i Swapp! za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zachęcają klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów, oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap”, czyli pierwszą platformę w branży modowej specjalizującą się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych.
Dodatkowo wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: BASF Polska za stworzenie wysokiej jakości uniwersalnego biodegradowalnego tworzywa Ecovio oraz Żywiec Zdrój za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek.
Za najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury konkursu uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę edukacyjno-sprzedażową North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również firmy Jeronimo Martins Polska oraz Amazon Fulfillment Poland.
Biedronka i Amazon Fulfillment Poland docenione
Sieć sklepów Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. W tym przypadku jury konkursu dostrzegło szeroką skalę dotarcia do konsumentów, a co za tym idzie – realną możliwość poprawy segregacji odpadów. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa.
Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów nagrodę główną otrzymał Łukasza Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt pt. „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Dodatkowe wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za wspólny projekt zatytułowany „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku wykonanego z „zielonych” polimerów.
Źródło: Stena Recycling