Outsourcing gospodarki smarowniczej to nie tylko oszczędności

O korzyściach, które wynikają z powierzenia gospodarki smarowniczej firmie zewnętrznej, i o zakresie takiej współpracy rozmawiamy z Michałem Turkotem z firmy FUCHS Oil Corporation.
Dlaczego w przedsiębiorstwie produkcyjnym tak ważna jest odpowiednio skoordynowana gospodarka smarownicza
Gospodarka smarownicza jest dużą częścią działów utrzymania ruchu naszych klientów, a jak możemy się domyślić, jest to jeden z ważniejszych działów w firmach produkcyjnych. Bez odpowiedniego smarowania oraz zaplanowania dziennych, tygodniowych, miesięcznych i rocznych prac nie możemy liczyć na bezproblemową pracę maszyn.
Nieplanowane postoje, które wynikają z awarii, wpływają na dział planowania produkcji, a więc i na samą liczbę wyprodukowanych części. To z kolei przekłada się na wysokość sprzedaży osiąganą przez naszych klientów.
Jakie korzyści przynosi powierzenie gospodarki smarowniczej firmie zewnętrznej, np. FUCHS?
Można to zamknąć w jednym słowie: oszczędności. Poprzez planowanie działań z wyprzedzeniem opartym na doświadczeniu staramy się ograniczać nieplanowane postoje i awarie maszyn klientów.
Monitoring środków smarnych pozwala nam przedłużyć ich żywotność i wymieniać je dopiero wówczas, kiedy taką potrzebę wskazują parametry fizykochemiczne. Tylko te dwa działania – które są naszymi standardowymi działaniami u każdego z klientów – powodują obniżenie ilości zużywanych środków i ilości wytwarzanych odpadów.
Współpraca z firmą FUCHS to partnerstwo. Cechuje nas ogromne doświadczenie, które zdobyliśmy przez lata współpracy z klientami z wielu branż: od cementowni przez papiernie, motoryzację, odlewnie i kuźnie po lotnictwo. Przez lata zdobywaliśmy doświadczenie i dostosowywaliśmy nasze usługi pod indywidualne potrzeby klientów. Można powiedzieć, że w FUCHS Smart Services pracują doświadczeni „krawcowi”, którzy szyją garnitur na miarę, a właśnie takie są przecież najlepsze.
Cząstka „Smart” w nazwie Państwa usługi wskazuje na jej zaawansowany charakter. Co dokładnie decyduje, że w tym przypadku mamy do czynienia z inteligentnym rozwiązaniem?
Smart w wydaniu FUCHS to ciągłe podążanie, a w wielu przypadkach tworzenie nowych rozwiązań (m.in. w branży IT) na potrzeby naszych klientów.
Udzielamy na ich życzenie dostępu on-line do danych, które zostały zebrane podczas naszej pracy na terenie ich zakładu.
Klient, mając takie dane, może codziennie analizować koszty i sytuacje, w których jedna maszyna lub kilka z nich wykazują ponadnormatywne zużycie, co najczęściej świadczy o zbliżającej się awarii maszyny. A jak wiemy, wcześniejsza interwencja może zaoszczędzić wiele kosztów i zapobiec dłuższemu postojowi.
Jak wygląda rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorstwem w ramach usługi FUCHS Smart Services?
Pierwszym etapem jest audyt olejowy, czyli wizyta na terenie zakładu klienta w celu zebrania wszystkich niezbędnych informacji i wysłuchania potrzeb klienta. Podczas takiej wizyty analizujemy wygląd zakładu, liczbę i rodzaj maszyn oraz cały proces produkcyjny. Ma to na celu przygotowanie ramy całego przyszłego serwisu.
Następnie analizujemy ilość i rodzaj środków, jakie obecnie używa klient. Pierwsza faza współpracy kończy się zaprezentowaniem naszej koncepcji serwisowania.
Jakie konkretnie czynności wykonują Państwo w ramach tej usługi?
Jako FUCHS przejmujemy 100% odpowiedzialności za dział gospodarki smarowniczej, choć oczywiście jej zakres zależy od naszego klienta. Trzonem usługi jest sam serwis i dostarczanie środków smarnych – i w tym jesteśmy specjalistami. Zajmujemy się jednak także dostarczaniem filtrów i większości elementów, które wpływają na „smarownie”. Przejmujemy również zarządzenie gospodarką odpadami, które powstają podczas naszej działalności.
Czy firma, korzystając z usługi FUCHS Smart Services, musi postawić również na Państwa produkty?
Nie będę ukrywał, że serwis FUCHS ma na celu wdrażanie naszych produktów, ale odbywa się to na zasadzie propozycji, pokazania klientom przewagi naszych produktów. Prowadzimy jednak serwisy, w których udział produktów FUCHS jest od lat na poziomie ok. 15–20%. W wielu przypadkach jest to podyktowane przez wymagania/obostrzenia, jakie narzuca proces lub klient końcowy. W takich przypadkach dostarczamy takie produkty, jakich oczekuje klient, i czekamy na ewentualną okazję do zaproponowania naszych środków smarnych.

Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.
Firma FUCHS jest największym na świecie niezależnym producentem środków smarnych. Posiada zakłady produkcyjne i oddziały na całym świecie. W Polsce siedziba firmy znajduje się w Gliwicach.
Oleje i smary FUCHS stosowane są przez kierowców samochodów, motocyklistów, użytkowników maszyn budowlanych i rolniczych, w firmach transportowych i komunikacyjnych oraz we wszelkich gałęziach przemysłu. Wykorzystywane są przy produkcji pojazdów i maszyn. Firma FUCHS obsługuje wiodące marki automotive – oleje firmy stosowane są w montażu fabrycznym przez takie marki jak: Mercedes, VW, Audi, Skoda, Seat, BMW i inne.
Oferta firmy FUCHS
W ofercie firmy FUCHS znajdują się między innymi:
- oleje silnikowe,
- oleje wielofunkcyjne,
- oleje hydrauliczne,
- oleje przekładniowe,
- emulsje obróbcze,
- oleje kompresorowe,
- specjalistyczne środki smarne dla przemysłu spożywczego,
- smary łożyskowe i do centralnych układów smarowania,
- kompleksowe usługi zarządzania gospodarką smarowniczą w zakładach przemysłowych.
Fuchs skupia się nie tylko na własnych środkach smarnych, ale także podejmuje kompleksowe działania, zwracając szczególną uwagę na procesy występujące u klientów. Specjaliści firmy stale wspierają klientów, zapewniając rozwiązania również dla bardzo specyficznych i niszowych wymagań.