Jaka przyszłość branży odlewniczej?

Refleksja nad przyszłością branży odlewniczej na EUROGUSS Euroguss

Stworzenie przestrzeni do wspólnej refleksji nad przyszłością branży odlewniczej i do nawiązywania kontaktów na najwyższym szczeblu. Taki był zadeklarowany cel Executive Circle, na które firma Nürnberg Messe, organizator targów EUROGUSS, zaprosiła do Königstein w dniach 4 i 5 października najważniejszych decydentów z całego łańcucha wartości. Prawie 60 wiodących umysłów ze świata biznesu i nauki przyjęło zaproszenie i z pasją dyskutowało o sposobach na lepszą przyszłość. 

Nie doświadczyliśmy takiej fazy stagnacji w naszej branży praktycznie od 50 lat – podsumował początkową sytuację Johannes Messer. Od końca 2018 r. branża nie odnotowała żadnego wzrostu. – Musimy walczyć o nasz udział. Ale mamy najsilniejszą sieć w Europie, musimy to wykorzystać do transformacji – wyjaśnił ekspert i konsultant branżowy.

Platforma wymiany osobistej

Executive Circle zostało stworzone w celu zorganizowania wymiany poglądów na temat wspólnej wizji przyszłości i możliwej współpracy między firmami. Christopher Boss, dyrektor wykonawczy EUROGUSS, już od jakiegoś czasu zastanawiał się nad odpowiednim formatem: 

Firmy targowe również znajdują się w fazie transformacji. Narzędzia cyfrowe to jedno. Ale szczególnie w czasach kryzysu istnieje potrzeba jeszcze bardziej osobistej wymiany i partnerstwa. Jako dostawca usług dla naszych klientów z branży odlewniczej, chcieliśmy zaoferować odpowiednią platformę do tego – wyjaśnił na początku wydarzenia.

Harry Gatterer, dyrektor zarządzający Zukunftsinstitut Wien/Frankfurt, któremu Nürnberg Messe zleciło zapewnienie wsparcia naukowego dla formatu, nakreślił w swoim przemówieniu ważne megatrendy, które poruszają świat i położyły podwaliny pod następujące dyskusje między uczestnikami. Raphael Shklarek, Methods & Analytics Lead z Zukunftsinstitut, skonkretyzował zadanie, jakie przedsiębiorcy i liderzy biznesu powinni sobie postawić tego dnia: "Dziś myślimy wspólnie, staramy się rozpoznać wzorce i stworzyć grupowy obraz". Powinien on stanowić ramy dla przyszłych scenariuszy, które zostaną opracowane w tygodniach następujących po wydarzeniu.

Oczekiwania zostały spełnione

W kilku thinkspace'ach uczestnicy dyskutowali o tym, które wpływy są szczególnie istotne dla ich branży. Wyraźnie pojawiły się różne punkty centralne. Obejmowały one istniejące problemy z rekrutacją odpowiednich młodszych pracowników, a także niewystarczające tempo zmian w wielu firmach, co wyraźnie kontrastuje z "chińską prędkością", z jaką rozwijają się często znacznie więksi konkurenci na Dalekim Wschodzie. Wreszcie, nie mniej ważne było wezwanie do większej innowacyjności w branży. Zamiast być jedynie "rozszerzonym stołem warsztatowym producentów OEM", jak ujął to jeden z szefów firm, odlewnie ciśnieniowe powinny ponownie być bardziej zaangażowane w rozwój komponentów. Zwiększone wysiłki marketingowe zostały również zidentyfikowane jako ważny obszar działania, który powinien doprowadzić do poprawy postrzegania w polityce i społeczeństwie oraz zainspirować młodsze pokolenie do rozpoczęcia kariery w odlewnictwie ciśnieniowym. Nad wszystkim górowało wyraźne pragnienie powrotu na drogę do wspólnego sukcesu poprzez zwiększoną współpracę i synergię.

"Jesteśmy otwarci na kontynuację"

Wszyscy byli zgodni co do tego, że należy kontynuować rozpoczęty już proces. Dlatego też szeroko wyrażane pochwały dla organizatorów za "wspaniałe wydarzenie z potencjałem" wiązały się również z pilnym pragnieniem kontynuowania tej ścieżki i wykorzystania impetu.

Aktywnie czyniąc to, Christopher Boss obiecał: "Dzisiejszy dzień był początkiem czegoś nowego. Jesteśmy otwarci na kontynuację". Kolejnym krokiem, który został już zaplanowany, jest prezentacja tematów omawianych w Think Spaces w formie analizy scenariuszy przeprowadzonej przez Zukunftsinstitut. Odbędzie się to w ramach zbliżających się targów EUROGUSS, które będą miały miejsce w Norymberdze w dniach 16-18 stycznia 2024 r.

Jeśli postrzegamy siebie nie jako konkurentów, ale jako partnerów na rynku, możemy znacznie lepiej kształtować przyszłość. Myślę, że wszyscy to dzisiaj zrozumieliśmy – powiedział Johannes Messer i zakończył pozdrowieniem odlewników: "Glückauf!".

Źródło: EUROGUSS

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 9/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę