System frezowania czołowego do stopów aluminium

Aluminium to jeden z najłatwiejszych do obróbki materiałów, ale tylko jeśli chodzi o wszechobecne aluminium 6061-T6. Stopy wykorzystywane w motoryzacji, np. gatunki 319 i 390, mogą być łatwo odlewane i formować złożone kształty potrzebne przy produkcji bloków silników, tłoków, głowic i kół pasowych, ale ze względu na 20-, 30-krotnie większą zawartość krzemu niż w przypadku gatunku 6061 działają jak piasek ścierny.
Do obróbki tych trudno obrabialnych stopów istnieje teraz lepsza alternatywa od frezów z węglików spiekanych, pozwalająca na uzyskanie obróbki wykańczającej na lustrzany połysk i produkcję dziesiątków tysięcy detali przy użyciu jednej krawędzi skrawającej. Nowy system frezowania czołowego KBDM PKD firmy Kennametal pozwala łatwo uzyskać wykończenia o chropowatości 2...3 µm Ra, przy żywotności płytek pozwalającej na frezowanie 40 000 bloków silnika, głowic cylindrów lub innych komponentów motoryzacyjnych.
System ten opiera się na precyzyjnym aluminiowym korpusie z klinowymi zaciskami i regulowanymi gniazdami. Dostępnych jest do niego wiele typów polikrystalicznych płytek diamentowych (PKD) – od płytek do obróbki wykańczającej po płytki typu wiper, standardowe oraz płytki o długości PKD 12,7 mm do obróbki ciężkiej i frezowania powierzchni bocznych.
System występuje w standardowych rozmiarach 63...200 mm. Ponieważ producenci aut często tworzą własne rodzaje stopów aluminium, firma Kennametal opracowała dwa uzupełniające gatunki PKD:
- KD1400 zawierający drobnoziarnisty diament, charakteryzuje się dużą odpornością na pękanie i zużycie,
- KD1425 zawierający gruboziarnisty diament, charakteryzuje się dużą odpornością na ścieranie i stabilnością termiczną, a przy tym tylko niewiele mniejszą odpornością na pękanie.
Oba gatunki oferują bardzo dobre właściwości skrawające. W zależności od rodzaju stopu i sztywności maszyny, Kennametal rekomenduje początkową prędkość skrawania równą 1000 m/min. i posuw na ząb równy 0,1 mm, choć można stosować też większe wartości.