30 lat obecności ABB w Polsce

30 lat obecności ABB w Polsce ABB

W tym roku firma ABB świętuje jubileusz 30-lecia obecności na polskim rynku. Przez trzy dekady ten globalny koncern zrealizował wiele istotnych projektów na terenie naszego kraju.

Połączenie energetyczne LitPol Link, modernizacje polskich elektrowni i strategicznych zakładów przemysłowych, zasilanie dla magistrali kolejowych i drugiej linii metra w Warszawie – to tylko kilka przykładów z długiej listy ważnych i kluczowych projektów, jakie firma ABB zrealizowała od listopada 1992 r., kiedy to utworzono spółkę ABB Sp. z o.o. Tego typu rozwiązań w wielu przypadkach nie widać gołym okiem, co nie zmienia faktu, że mają one istotny wpływ na życie całych społeczności – dzięki nim przesyłana jest energia elektryczna, działają instalacje dostarczające niezbędne surowce, jeżdżą pociągi czy też gaśnie światło, gdy go już nie potrzebujemy.

Jeszcze w 1998 r. ABB była reprezentowana w Polsce przez 16 firm. Z czasem organizacja okrzepła, dając jednak poszczególnym biznesom odpowiednią autonomię. Efektem jest skuteczniejsze zarządzanie ofertą na zmieniającym się rynku, dynamiczny rozwój lokalnych kompetencji inżynieryjnych i technologicznych oraz funkcji wsparcia biznesu. Strategiczny przegląd portfolio oraz nacisk na rozwiązania cyfrowe znalazł odzwierciedlenie w realizowanych projektach, czego efektem była m.in. pierwsza cyfrowa stacja elektroenergetyczna w Polsce, układ odzyskujący energię z hamowania w metrze warszawskim, kompleksowe zarządzanie energią w biurowcu Warsaw Unit czy też system predykcji i monitoringu w kopalni „Bogdanka”.

Analizując nasze referencje, można powiedzieć z przekonaniem, że od trzech dekad aktywnie pomagamy w modernizacji polskiego przemysłu, energetyki, transportu i infrastruktury. Przeszliśmy długą drogę, zmienialiśmy się wraz z rozwijającą się polską gospodarką. Byliśmy jedną z pierwszych firm, które w latach 90. dostarczały nowoczesne technologie dla „tradycyjnego” przemysłu i energetyki. Teraz, gdy energooszczędność, dostępność i redukcja emisji stają się paradygmatem, rozwijamy technologie spod znaku przemysłu 4.0, kładąc szczególny nacisk na szeroko pojętą cyfryzację – mówi Stanisław Tański, prezes zarządu polskiego oddziału ABB.

Obecnie w portfolio ABB znajduje się ponad 160 cyfrowych rozwiązań. 36% wszystkich sprzedawanych urządzeń i systemów firmy ma realny wpływ na łagodzenie negatywnych zmian klimatycznych. Co więcej, w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju, Grupa ABB planuje w ciągu kilku najbliższych lat osiągnąć neutralność węglową. Firma chce także, aby jej rozwiązania pomogły klientom z różnych branż ograniczyć emisję w sumie o ponad 100 megaton rocznie do 2030 r. To mniej więcej tyle, ile w ciągu roku emituje 30 mln samochodów z silnikiem spalinowym. Strategia „Mission to Zero” obejmuje również polską spółkę ABB.

Dla nas to ciąg dalszy drogi, jaką obraliśmy jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, a jednocześnie symboliczne rozpoczęcie kolejnej dekady w historii firmy – dodaje Stanisław Tański. – Zrównoważony rozwój jest częścią naszego DNA. To nie tylko produkty oszczędzające energię, zeroemisyjne fabryki i biura. Dużą wagę przykładamy do kwestii różnorodności i zapobiegania wykluczeniu, co widać po zmieniającej się strukturze zatrudnienia.

Na globalnej mapie ABB, Polska jest dziś nie tylko ważnym centrum produkcyjnym (wysokowydajne silniki i napędy przemysłowe w Aleksandrowie Łódzkim, aparatura średnich napięć w Przasnyszu i niskich napięć w Kłodzku, rozdzielnice oraz systemy zasilania trakcji w Bielsku-Białej). W Polsce „produkowane” są również – i stąd eksportowane – nowoczesne technologie. W Krakowie działa Korporacyjne Centrum Technologiczne, w którym tworzone są rozwiązania z zakresu m.in. inteligentnych budynków, elektromobilności czy też systemów autonomicznych. W Warszawie, w ramach Globalnego Centrum Rozwiązań Zrobotyzowanych, specjaliści rozwijają technologie zautomatyzowanego pakowania i intralogistyki magazynowej. Swoje jednostki badawczo-rozwojowe posiadają również fabryki.

Źródło: ABB

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę