BASF świętuje 30 lat obecności na polskim rynku

BASF świętuje 30 lat obecności na polskim rynku BASF

BASF już od 30 lat tworzy chemię dla zrównoważonej przyszłości. 24 listopada 2022 r. w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z okazji tej celebracji.

Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka, tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności, nabierała znaczenia na rynku. W 1992 r. zaczynało kilkanaście osób, pracował wówczas jedynie zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno swój pierwszy zakład produkcyjny, fabrykę premiksów.  Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. została utworzona spółka Basf Coatings Services w Janikowie. Dwa lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej. Jednak najbardziej spektakularnym krokiem rozwojowym w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. 

Współpraca, innowacje, rozwój

Podczas spotkania Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak branża rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi, o których opowiedzieli eksperci z działów BASF Polska w kolejnej części spotkania.

Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju. Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia przed nami sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej, poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności, czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa – powiedziała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. 

Katarzyna Byczkowska

Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva z kolei pomaga w zwalczaniu chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 pozwala na biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie. 

Dyrektorka działu Personal Care Tatiana Wróblewska, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV, chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi 

Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, Sales Manager w BASF Polska. m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance. 

Istotne w branży automotive są także katalizatory samochodowe, produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza, o czym opowiedział dyrektor zakładu Jan Eberhardt. 

W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: „Give a rubber a second chance).

Katarzyna Jedynak – szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, Opowiedziała o rozwiązaniach BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Zaprezentowała m.in. szczegóły projektu ChemCycling, czyli chemicznego recyclingu, który pozwala na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio – z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania, wykorzystywana w rolnictwie.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Od wielu lat firma BASF prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. W 2011 r. BASF Polska została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracuje z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Firma współpracuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską, a także z uczelniami rolniczymi. 

Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs „Drive Innovation - Przyszłość Transportu”, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały zgłoszone do konkursu spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony jury. 

W październiku 2022 ukazała się również trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę swojej zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach. 

Z okazji 30 lat BASF Polska, na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 wyjątkowych dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden obraz został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni z nich nawiązuje do kampanii społecznej BASF Polska: „Chemia jest kobietą”. Część obrazów zostanie wylicytowana na charytatywnej aukcji 24 listopada, z której środki zostaną przekazane na fundacje charytatywne.

Źródło: BASF

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę