BASF świętuje 30 lat obecności na polskim rynku
BASF już od 30 lat tworzy chemię dla zrównoważonej przyszłości. 24 listopada 2022 r. w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z okazji tej celebracji.
Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka, tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności, nabierała znaczenia na rynku. W 1992 r. zaczynało kilkanaście osób, pracował wówczas jedynie zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno swój pierwszy zakład produkcyjny, fabrykę premiksów. Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. została utworzona spółka Basf Coatings Services w Janikowie. Dwa lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej. Jednak najbardziej spektakularnym krokiem rozwojowym w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw.
Współpraca, innowacje, rozwój
Podczas spotkania Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak branża rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi, o których opowiedzieli eksperci z działów BASF Polska w kolejnej części spotkania.
– Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju. Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia przed nami sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej, poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności, czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa – powiedziała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva z kolei pomaga w zwalczaniu chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 pozwala na biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie.
Dyrektorka działu Personal Care Tatiana Wróblewska, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV, chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi
Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, Sales Manager w BASF Polska. m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance.
Istotne w branży automotive są także katalizatory samochodowe, produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza, o czym opowiedział dyrektor zakładu Jan Eberhardt.
W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: „Give a rubber a second chance).
Katarzyna Jedynak – szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, Opowiedziała o rozwiązaniach BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Zaprezentowała m.in. szczegóły projektu ChemCycling, czyli chemicznego recyclingu, który pozwala na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio – z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania, wykorzystywana w rolnictwie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Od wielu lat firma BASF prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. W 2011 r. BASF Polska została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracuje z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Firma współpracuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską, a także z uczelniami rolniczymi.
Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs „Drive Innovation - Przyszłość Transportu”, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały zgłoszone do konkursu spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony jury.
W październiku 2022 ukazała się również trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę swojej zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach.
Z okazji 30 lat BASF Polska, na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 wyjątkowych dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden obraz został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni z nich nawiązuje do kampanii społecznej BASF Polska: „Chemia jest kobietą”. Część obrazów zostanie wylicytowana na charytatywnej aukcji 24 listopada, z której środki zostaną przekazane na fundacje charytatywne.
Źródło: BASF