Ekoprojekty: nowe rozporządzenie UE
Najważniejsze w rozporządzeniu ws. ekoprojektów jest to, by dzięki ściśle określonym wytycznym osiągnąć jak największe korzyści. W Unii Europejskiej tematyka dotycząca ochrony środowiska nie jest jednak niczym nowym. Jej znaczenia nie wolno ignorować zwłaszcza w obliczu zmian klimatycznych oraz ograniczonych zasobów planety.
Powagę tego problemu podkreśla nowe rozporządzenie unijne (2019/1781), którego podstawą jest rozporządzenie 2009/125/WE. Z tego względu od 1 lipca 2021 r. będzie zauważalny znaczny wpływ na wyposażenie różnych urządzeń. Kierownictwo firmy SEW-Eurodrive zdaje sobie sprawę z faktu, że wiążące się z ekoprojektami zmiany czy nowe konstrukcje kosztują dużo czasu i pieniędzy, lecz wszystkie wysiłki w tym zakresie mają pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo.
Najważniejszą nowością rozporządzenia ws. ekoprojektów jest to, że uwaga skupiona została nie tylko na standardowych silnikach asynchronicznych z wirnikiem klatkowym, ale również na falownikach. Poza tym wprowadzono wymagania dla dodatkowych klas silników, które dotychczas nie były objęte rozporządzeniem UE. Dotyczy to co do zasady: silników o mocy poniżej 0,75 kW, silników z hamulcem oraz napędów w wersji przeciwwybuchowej.
Szersze spojrzenie i objęcie regulacjami falowników pozwala nowemu rozporządzeniu ws. ekoprojektów na lepszą i wiarygodną ocenę wydajności konstrukcji całych osi napędowych. W przeszłości krytycy rozporządzenia słusznie wskazywali, że wydajność energetyczna rozpatrywana na płaszczyźnie komponentów nigdy nie będzie dobrą podstawą do tworzenia zoptymalizowanych układów, dlatego też nowe opracowanie rozporządzenia od połowy 2021 r. skupi się na wydajności energetycznej falowników w aplikacjach regulowanych prędkością obrotową.
Źródło: SEW-Eurodrive