Elementy Elesa+Ganter w pojazdach pomocy drogowej

Elementy Elesa+Ganter w pojazdach pomocy drogowej Elesa+Ganter

Pojazdy pomocy drogowej służą do świadczenia usług pomocy drogowej i są używane do różnorodnych zadań, związanych z udzielaniem wsparcia kierowcom, których samochody uległy awarii, wypadkowi lub potrzebują innej formy pomocy na drodze.

Pojazdy pomocy drogowej są wyposażone w mechanizmy, umożliwiające holowanie uszkodzonych samochodów, takie jak: wciągarki i ramiona holownicze. Posiadają platformy lub lawety do przewozu samochodów, które nie mogą poruszać się samodzielnie. Do ich głównych zadań należy udzielanie wsparcia w przypadku kolizji drogowych, pomoc w zabezpieczeniu miejsca wypadku i usuwanie uszkodzonych pojazdów z drogi. Dodatkowo mogą być wyposażone w narzędzia i sprzęt, umożliwiający drobne naprawy na miejscu zdarzenia, takie jak: wymiana koła, doładowanie akumulatora czy udrożnienie silnika.

Powiązane firmy

Elesa+Ganter Polska Sp. z o.o.

Tego typu pojazdy wykonuje firma Eurotechnik, która w swoich pojazdach wykorzystuje elementy Elesa+Ganter.

Rys. 1 Pojazd pomocy drogowej z funkcją holowania

Firma Eurotechnik działa na rynku od 1999 roku i specjalizuje się w przebudowie i modernizacji pojazdów różnych marek zgodnie z potrzebami klientów. 

Podstawowym profilem działania firmy jest wykonywanie:

  • stalowych platform hydrauliczno-przesuwowych o ładowności technicznej od 2 do 20 ton
  • aluminiowych platform hydrauliczno-przesuwowych o ładowności technicznej od 2 do 5 ton
  • holowników miejskich o ładowności technicznej od 1 do 5 ton
  • holowników sprzętu ciężkiego o ładowności technicznej do 30 ton
  • wysięgników holowniczych o ładowności technicznej od 2 do 30 ton
  • systemów SLV - boczny za i rozładunku kontenerów morskich
  • systemów VCU - tylny załadunek w układzie pionowym
  • systemów VRS - Tylny załadunek kontenera w układzie pionowym 
  • zestawów do samodzielnego montażu
  • elementów wyposażenia.

Szeroka gama, różnorodność oraz uniwersalność produktów Elesa+Ganter umożliwiają ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem jest opisana tutaj współpraca pomiędzy firmą Elesa+Ganter Polska i Eurotechnik – powiedział Filip Granowski, Dyrektor Zarządzający Elesa+Ganter Polska.

Pierwszym z nich jest trzpień ustalający GN 613-NI, który jest wykorzystywany w większości pojazdów. Służy on do ustalania/blokowania pozycji pojemników (Rys. 2) na sorbent lub nieczystości.

Rys. 2. Blokada pojemników za pomocą trzpienia ustalającego GN 613-NI

Trzpień GN 613-NI jest wykonany ze stali nierdzewnej z gałką z technopolimeru na bazie poliamidu (PA).  Trzpień ten występuje w wersji bez blokady w pozycji odwiedzionej, co w przypadku tego zastosowania ma kluczowe znaczenie. Po ręcznym odblokowaniu trzpienia z szyny prowadzącej, operator wysuwa pojemnik.

Odblokowana szpilka trzpienia przesuwa się po powierzchni aluminiowej prowadnicy. W momencie składania/wsuwania kosza do pozycji złożonej, szpilka wskakuje w otwór w prowadnicy, blokując go w zadanym położeniu. Przy składaniu pojemnika operator nie musi dodatkowo odblokowywać trzpienia, co w znaczącym stopniu ułatwia użytkowanie.

Kolejnym elementem z oferty Elesa+Ganter, zastosowanym w konstrukcjach pojazdów pomocy drogowej jest trzpień ustalający z dźwignią GN 612-NI.

Konstruktorzy firmy Eurotechnik, wykorzystując zalety trzpienia GN 612-NI zastosowali go do regulacji blokady kół (Rys. 3) na platformie pojazdu (Rys. 4). Blokadę można regulować w trzech płaszczyznach w zależności od rodzaju kół transportowanego pojazdu

Rys. 3. Blokada kół za pomocą trzpienia GN 612-NI
Rys. 4. Blokada kół na platformie pojazdu

Trzpienie ustalające GN 612-NI są wykonane ze stali nierdzewnej. Jest to najlepszy wybór, gdyż są one narażone na warunki atmosferyczne, które sprzyjają powstawaniu korozji.

Blokada trzpienia odbywa się poprzez obrót dźwigni o 180°. Jego zwolnienie wykonujemy tym samym ruchem. Rodzaj trzpienia z dźwignią, zamiast gałki, świetnie sprawdza się np. w zastosowaniach, gdzie pracujący operatorzy często używają rękawic. Dzięki dźwigni mamy pewny chwyt, przez co swobodnie i intuicyjnie możemy zmieniać pozycję trzpienia.

Niektóre typy pojazdów pomocy drogowej firma Eurotechnik wyposaża dodatkowo w skrzynie narzędziowe (Rys. 5), w których projektanci zastosowali zamki kasetowe CSMH oraz zawiasy CFM (Rys. 6).

Rys. 5. Pojazd pomocy drogowej ze skrzynią narzędziową

Korpus zamka kasetowego CSMH (Rys. 7) z rękojeścią domykającą został wykonany ze wzmocnionego włóknami szklanymi technopolimeru na bazie poliamidu (PA), w kolorze czarnym wykończonym na mat. Rękojeść oraz rygiel są wykonane z ciśnieniowego odlewu stopu cynku. Zamek dodatkowo posiada pierścień uszczelniający na obwodzie podstawy, dzięki czemu kwalifikuje się do stopnia ochrony IP 65.

Ryglowanie zamka odbywa się poprzez przekręcenie rękojeści o 90°. Kolejny ruch, złożenie rękojeści w korpusie zamka, wywołuje ruch osiowy trzpienia w kierunku drzwi, powodując ich doszczelnienie oraz blokadę mechanizmu ryglującego w tej pozycji.

Dodatkową funkcją zamka jest ustawienie pozycji rygla w zakresie od 13 do 75 mm.

Rys. 6. Skrzynia narzędziowa z zawiasem CFM i zamkiem CSMH
Rys. 7. Zamek CSMH

Zawiasy CFM (Rys. 8) są wykonane z SUPER-technopolimeru na bazie poliamidu (PA) wzmocnionego włóknami szklanymi. Zawiasy te posiadają bardzo dobre właściwości wytrzymałościowe. W zależności od wielkości zawiasu i kierunku działania siły maksymalne obciążenia robocze wynoszą od 960 [N] do 3940 [N]. Dzięki swoim parametrom oraz małym gabarytom zawiasy te są często stosowane w miejscach o dużych wymaganiach wytrzymałościowych, a jednocześnie małej powierzchni montażu.

Rys.8. Zawias CFM

Szeroka gama, różnorodność oraz uniwersalność produktów Elesa+Ganter umożliwiają ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem jest opisana powyżej współpraca pomiędzy firmą Elesa+Ganter Polska i Eurotechnik.

Źródło: Elesa+Ganter

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę