Elementy Elesa+Ganter w pojazdach pomocy drogowej
Pojazdy pomocy drogowej służą do świadczenia usług pomocy drogowej i są używane do różnorodnych zadań, związanych z udzielaniem wsparcia kierowcom, których samochody uległy awarii, wypadkowi lub potrzebują innej formy pomocy na drodze.
Pojazdy pomocy drogowej są wyposażone w mechanizmy, umożliwiające holowanie uszkodzonych samochodów, takie jak: wciągarki i ramiona holownicze. Posiadają platformy lub lawety do przewozu samochodów, które nie mogą poruszać się samodzielnie. Do ich głównych zadań należy udzielanie wsparcia w przypadku kolizji drogowych, pomoc w zabezpieczeniu miejsca wypadku i usuwanie uszkodzonych pojazdów z drogi. Dodatkowo mogą być wyposażone w narzędzia i sprzęt, umożliwiający drobne naprawy na miejscu zdarzenia, takie jak: wymiana koła, doładowanie akumulatora czy udrożnienie silnika.
Tego typu pojazdy wykonuje firma Eurotechnik, która w swoich pojazdach wykorzystuje elementy Elesa+Ganter.
Firma Eurotechnik działa na rynku od 1999 roku i specjalizuje się w przebudowie i modernizacji pojazdów różnych marek zgodnie z potrzebami klientów.
Podstawowym profilem działania firmy jest wykonywanie:
- stalowych platform hydrauliczno-przesuwowych o ładowności technicznej od 2 do 20 ton
- aluminiowych platform hydrauliczno-przesuwowych o ładowności technicznej od 2 do 5 ton
- holowników miejskich o ładowności technicznej od 1 do 5 ton
- holowników sprzętu ciężkiego o ładowności technicznej do 30 ton
- wysięgników holowniczych o ładowności technicznej od 2 do 30 ton
- systemów SLV - boczny za i rozładunku kontenerów morskich
- systemów VCU - tylny załadunek w układzie pionowym
- systemów VRS - Tylny załadunek kontenera w układzie pionowym
- zestawów do samodzielnego montażu
- elementów wyposażenia.
– Szeroka gama, różnorodność oraz uniwersalność produktów Elesa+Ganter umożliwiają ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem jest opisana tutaj współpraca pomiędzy firmą Elesa+Ganter Polska i Eurotechnik – powiedział Filip Granowski, Dyrektor Zarządzający Elesa+Ganter Polska.
Pierwszym z nich jest trzpień ustalający GN 613-NI, który jest wykorzystywany w większości pojazdów. Służy on do ustalania/blokowania pozycji pojemników (Rys. 2) na sorbent lub nieczystości.
Trzpień GN 613-NI jest wykonany ze stali nierdzewnej z gałką z technopolimeru na bazie poliamidu (PA). Trzpień ten występuje w wersji bez blokady w pozycji odwiedzionej, co w przypadku tego zastosowania ma kluczowe znaczenie. Po ręcznym odblokowaniu trzpienia z szyny prowadzącej, operator wysuwa pojemnik.
Odblokowana szpilka trzpienia przesuwa się po powierzchni aluminiowej prowadnicy. W momencie składania/wsuwania kosza do pozycji złożonej, szpilka wskakuje w otwór w prowadnicy, blokując go w zadanym położeniu. Przy składaniu pojemnika operator nie musi dodatkowo odblokowywać trzpienia, co w znaczącym stopniu ułatwia użytkowanie.
Kolejnym elementem z oferty Elesa+Ganter, zastosowanym w konstrukcjach pojazdów pomocy drogowej jest trzpień ustalający z dźwignią GN 612-NI.
Konstruktorzy firmy Eurotechnik, wykorzystując zalety trzpienia GN 612-NI zastosowali go do regulacji blokady kół (Rys. 3) na platformie pojazdu (Rys. 4). Blokadę można regulować w trzech płaszczyznach w zależności od rodzaju kół transportowanego pojazdu
Trzpienie ustalające GN 612-NI są wykonane ze stali nierdzewnej. Jest to najlepszy wybór, gdyż są one narażone na warunki atmosferyczne, które sprzyjają powstawaniu korozji.
Blokada trzpienia odbywa się poprzez obrót dźwigni o 180°. Jego zwolnienie wykonujemy tym samym ruchem. Rodzaj trzpienia z dźwignią, zamiast gałki, świetnie sprawdza się np. w zastosowaniach, gdzie pracujący operatorzy często używają rękawic. Dzięki dźwigni mamy pewny chwyt, przez co swobodnie i intuicyjnie możemy zmieniać pozycję trzpienia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Niektóre typy pojazdów pomocy drogowej firma Eurotechnik wyposaża dodatkowo w skrzynie narzędziowe (Rys. 5), w których projektanci zastosowali zamki kasetowe CSMH oraz zawiasy CFM (Rys. 6).
Korpus zamka kasetowego CSMH (Rys. 7) z rękojeścią domykającą został wykonany ze wzmocnionego włóknami szklanymi technopolimeru na bazie poliamidu (PA), w kolorze czarnym wykończonym na mat. Rękojeść oraz rygiel są wykonane z ciśnieniowego odlewu stopu cynku. Zamek dodatkowo posiada pierścień uszczelniający na obwodzie podstawy, dzięki czemu kwalifikuje się do stopnia ochrony IP 65.
Ryglowanie zamka odbywa się poprzez przekręcenie rękojeści o 90°. Kolejny ruch, złożenie rękojeści w korpusie zamka, wywołuje ruch osiowy trzpienia w kierunku drzwi, powodując ich doszczelnienie oraz blokadę mechanizmu ryglującego w tej pozycji.
Dodatkową funkcją zamka jest ustawienie pozycji rygla w zakresie od 13 do 75 mm.
Zawiasy CFM (Rys. 8) są wykonane z SUPER-technopolimeru na bazie poliamidu (PA) wzmocnionego włóknami szklanymi. Zawiasy te posiadają bardzo dobre właściwości wytrzymałościowe. W zależności od wielkości zawiasu i kierunku działania siły maksymalne obciążenia robocze wynoszą od 960 [N] do 3940 [N]. Dzięki swoim parametrom oraz małym gabarytom zawiasy te są często stosowane w miejscach o dużych wymaganiach wytrzymałościowych, a jednocześnie małej powierzchni montażu.
Szeroka gama, różnorodność oraz uniwersalność produktów Elesa+Ganter umożliwiają ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem jest opisana powyżej współpraca pomiędzy firmą Elesa+Ganter Polska i Eurotechnik.
Źródło: Elesa+Ganter