Firma igus zaprezentowała gotową do montażu oś liniową drylin SLX-8060

Konstruktorzy, którzy potrzebują wytrzymałych osi liniowych do zadań regulacji i pozycjonowania, często tracą cenny czas na integrację silników i systemów sterowania. Aby uprościć ten proces, firma igus opracowała drylin SLX-8060 — nową, kompletną oś liniową z napędem elektrycznym wyposażoną w śrubę pociągową dryspin.
Podstawę osi liniowej drylin SLX-8060 stanowi odporny na korozję, anodowany profil aluminiowy zintegrowany z prowadnicą liniową drylin W w rozmiarze 16. Napęd oparto na technologii śruby dryspin, którą można obsługiwać ręcznie lub elektrycznie.
– Już w 2024 roku wprowadziliśmy na rynek nową generację osi liniowych ZLX z napędem paskowym, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród konstruktorów na całym świecie. Potwierdzili oni, że gotowe do montażu rozwiązanie znacząco skraca czas projektowania. Dlatego rozszerzyliśmy ofertę o wariant z napędem śrubowym, który zapewnia jeszcze większą elastyczność zastosowań – twierdzi Radosław Sobociński, menedżer produktu ds. techniki liniowej i napędowej drylin w firmie igus.
W zależności od konfiguracji, oś może przenosić obciążenia do 600 kg i być stosowana zarówno jako samodzielna jednostka, jak i w układach portalowych.
Szybki montaż i prosta integracja z profilami aluminiowymi
Nowe osie drylin SLX zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym skróceniu czasu montażu. Można je instalować bez wiercenia, bezpośrednio na profilach aluminiowych używanych w konstrukcjach maszyn. Dzięki nowej geometrii, oś harmonijnie wpisuje się wizualnie w standardowe profile konstrukcyjne, tworząc spójną całość. Szerokie rowki umożliwiają szybki montaż akcesoriów, takich jak uchwyty czujników czy osłony.
– Na życzenie dostarczamy osie liniowe jako kompletne rozwiązanie z silnikami i sterownikami – do wyboru silniki krokowe, EC/BLDC czy DC. Możliwa jest też integracja napędów innych producentów. Do pracy ręcznej dostępne są różne elementy obsługowe, od przekładni kątowych po pokrętła – twierdzi Sobociński.
Brak smarowania = niższe koszty i większa niezawodność
Jedną z kluczowych zalet osi drylin SLX jest pełna praca na sucho – bez konieczności stosowania oleju czy smaru. Wózek i śruba współpracują z nakrętką i elementami ślizgowymi z wysokowydajnych tworzyw sztucznych, które zawierają mikroskopijne smary stałe. Dzięki temu system działa z niskim tarciem, jest cichy i odporny na zabrudzenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Eliminuje to nie tylko kosztowne przestoje serwisowe związane ze smarowaniem. Konstrukcja jest też mniej podatna na awarie spowodowane powstawaniem pasty ze smaru, kurzu i brudu. Ponadto, sam profil jest z trzech stron całkowicie zamknięty, co dodatkowo zwiększa ochronę przed zanieczyszczeniami – dodaje Sobociński.
Testowana trwałość i dłuższa żywotność
Nowa seria SLX została poddana długookresowym testom zmęczeniowym w laboratorium igus o powierzchni 4000 m². Próby wykazały niezawodną pracę przy 113 232 podwójnych cyklach w czasie 23 590 godzin pracy. Specjalna geometria śruby pociągowej dryspin wydłuża żywotność napędu o około 30% i dodatkowo zwiększa sprawność mechanizmu wykorzystując zoptymalizowane pod tym kątem materiały. Profil wpudowanej prowadnicy w rozmiarze 16mm umożliwia osi drylin SLX przenosić statyczne obciążenia osiowe do 1250 N i promieniowe do 5000 N oraz umożliwia wykonywanie skoków o długości do 1000 mm.
Źródło: igus