Grupa Orlen integruje aktywa wydobywcze w Norwegii

Grupa Orlen integruje aktywa wydobywcze w Norwegii Canva

Z początkiem maja PGNiG Upstream Norway przejął aktywa wydobywcze Lotos Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy Orlen. Pod względem zasobów i produkcji węglowodorów skonsolidowany podmiot znajduje się w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym i odpowiada za połowę wydobycia koncernu. 

– Konsolidacja norweskich aktywów Grupy Orlen pozwoli lepiej wykorzystać potencjał poszukiwawczy naszych koncesji oraz efektywniej zaangażować kapitały i środki finansowe generowane do tej pory przez odrębne podmioty. Te synergie, wsparte wiedzą i doświadczeniem naszych pracowników, przyczynią się do zwiększenia skali działalności Orlenu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Już teraz, dzięki konsolidacji, jesteśmy w gronie najważniejszych firm wydobywczych na tym rynku. W ciągu kilku lat, w efekcie kolejnych inwestycji, będziemy w stanie znacząco zwiększyć ilość gazu wydobywanego w Norwegii, co przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa surowcowego kraju – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Silna pozycja na rynku oil & gas

Integracja norweskich aktywów PUN i LEPN to konsekwencja zrealizowanego w ubiegłym roku połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos i PGNiG. W rezultacie w Grupie Orlen znalazły się dwie spółki prowadzące tę samą działalność na tym samym rynku. Decyzja o ich integracji miała na celu uzyskanie synergii operacyjnych i finansowych oraz dostosowanie działalności do wymogów prawnych obowiązujących w Norwegii.

Skonsolidowany podmiot ma silną pozycję na rynku, na którym działają najwięksi gracze z branży oil & gas. Łączne zasoby ropy i gazu, którymi dysponuje obecnie PUN, to 346,6 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, a wydobycie wynosi 88,1 tys. baryłek dziennie, co w obu kategoriach zapewnia spółce miejsce w pierwszej dziesiątce wszystkich firm działających na Szelfie. Pozycja PUN jest jeszcze lepsza, jeśli wziąć pod uwagę tylko gaz ziemny. Pod tym względem, zarówno jeśli chodzi o rezerwy, jak i produkcję, firma zajmuje 8. pozycję w Norwegii. W ubiegłym roku łączne wydobycie gazu ziemnego Grupy Orlen na Norweskim Szelfie Kontynentalnym sięgnęło ok. 3,5 mld m3.

Po połączeniu PUN dysponuje udziałami w 98 koncesjach – jedynie cztery podmioty działające na norweskim Szelfie mają większy stan posiadania. Duże portfolio koncesji wpisuje się w plany strategiczne Grupy Orlen, która do końca 2030 r. chce zwiększyć wolumen wydobycia gazu ziemnego do 12 mld m3 rocznie, a więc o ok. 50% w stosunku do aktualnej produkcji. Inwestycje na Szelfie będą miały zasadnicze znaczenie dla realizacji tego celu, ponieważ w 2030 r. wolumen wydobycia Grupy Orlen w Norwegii ma sięgnąć ok. 6 mld m3. Oznaczać to będzie wzrost własnego wydobycia gazu na Szelfie o ok. trzy czwarte w stosunku do ubiegłorocznego łącznego wydobycia PUN i LEPN. Cały surowiec produkowany przez Grupę Orlen na Norweskim Szelfie Kontynentalnym będzie mógł być dostarczony do Polski gazociągiem Baltic Pipe.

Miliardowe inwestycje 

Aby zapewnić dynamiczny wzrost wydobycia, PUN w ciągu najbliższych pięciu lat planuje zainwestować ok. 3 mld dolarów. Pod względem zaplanowanych wydatków inwestycyjnych, spółka Orlenu znajduje się w ścisłej czołówce firm działających na Szelfie. Najważniejsze realizowane obecnie projekty to zagospodarowanie złóż Tommeliten Alpha, Fenris, Yggdrasil, Ørn oraz Alve Nord.

PUN został wybrany jako integrator norweskich aktywów Grupy Orlen ze względu na doświadczenie w skutecznej realizacji strategii rozwoju wydobycia, o czym świadczy dynamiczny wzrost wolumenów gazu produkowanego przez spółkę – od 0,5 mld m3 w 2020 r., przez 1,4 mld m3 w 2021 r., po 3,1 mld m3 w ubiegłym roku. PUN ma również za sobą proces przejęcia i konsolidacji aktywów INEOS Exploartion and Production Norge, zrealizowany w 2021 r. Aktualnie Grupa Orlen prowadzi wydobycie na 17 złożach na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę