IT w MŚP: szef dzieli i rządzi

Właściciele i osoby zarządzające wciąż pozostają głównymi decydentami w sferze inwestycji w nowe technologie w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce – pokazują wyniki badania „Nowoczesne IT w MŚP 2014”, przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoft. Z kolei bieżącym zarządzaniem sprzętem i oprogramowaniem – aktualizacjami i usuwaniem zaistniałych nieprawidłowości wciąż zajmują się głównie sami pracownicy.

Rozwiązania informatyczne są dziś powszechne w firmach, również tych z segmentu MŚP. Nadal jednak nie wszystkie z nich mogą dedykować wyspecjalizowany dział czy pracownika do zarządzania zasobami IT. Co ciekawe, badanie pokazuje, że o ile 33 proc. firm MŚP korzysta z kompetencji pracownika lub pracowników działu IT, to jednak tyle samo (33 proc.) pozostawia ten obowiązek samym użytkownikom, czyli pracownikom nieposiadającym kwalifikacji i odpowiedzialności za IT. Około 17 proc. respondentów deklaruje korzystanie z pomocy zewnętrznych specjalistów.

 

– Wdrażanie nowych technologii do poszczególnych rozwiązań informatycznych w firmie niesie za sobą wyzwania, w obliczu których pracownicy bardzo często są bezradni. Nawet jeśli znajdzie się grupa użytkowników, którzy czują się swobodnie w danym temacie i chętnie podzielą się wiedzą ze swoimi kolegami, to ich zaangażowanie w informatyczne projekty bez wątpienia negatywnie wpłynie na wykonywanie bieżących zadań i obowiązków – mówi Grzegorz Wawryniuk, kierownik ds. Oferty Produktowo-Usługowej Orange.

 

Ten problem dotyczy nie tylko Polski. Wymierne skutki pracy „menedżerów IT z konieczności” podsumowało zeszłoroczne badanie AMI-Partners dla Microsoft wśród MŚP w USA, Australii, Brazylii, Chile i Indiach. Firmy biorące udział w badaniu poczyniły inwestycje w IT i narzędzia komunikacyjne sięgające w sumie 83 miliardów dolarów… tylko po to, aby rocznie tracić 24 miliardy dolarów na obniżeniu produktywności regularnych pracowników, zmuszonych do zarządzania tymi zasobami.[1]

 

Podobne doświadczenia potwierdzają również opinie klientów.  – Konfigurowanie urządzeń, instalacje właściwego oprogramowania, upewnianie się, że wszyscy mają kompatybilne wersje plików – nasi pracownicy tracili na to mnóstwo czasu. Brakowało też spójnych polityk w obszarze bezpieczeństwa czy obiegu dokumentów w firmie, co odbijało się na ogólnym zamęcie organizacyjnym i w efekcie gorszej realizacji celów sprzedażowych, nie mówiąc już o tym, że niosło też określone ryzyko dla całej firmy – mówi Anna Hypka, dyrektor finansowy firmy Sanmar, zajmującej się outsourcingiem sprzedaży oraz usługami spedycyjno-transportowymi.

 

Jednocześnie decyzje co do inwestycji w zasoby IT podejmują w zdecydowanej mierze sami właściciele lub dyrektorzy zarządzający (60 proc. wskazań w badaniu). Co więcej, w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania ten odsetek zwiększył się o 15 p.p. Obecnie tylko w przypadku 18 proc. deklaracji osobą decyzyjną w kwestiach nowych technologii jest dedykowany menedżer IT.

 

– Jeśli chodzi o koszty własne organizacji, to MŚP są przede wszystkim skoncentrowane na ich minimalizowaniu, więc – co zrozumiałe – nadal większość decyzji spoczywa na zarządzających. Dlatego warto, aby wykorzystali oni swoją wiedzę na temat organizacji i spojrzeli na jej potrzeby całościowo. Upowszechniający się usługowy model IT pozwala odpowiedzieć na nie w dużo szerszym zakresie, niż tradycyjne podejście "produktowe" i skutkuje uzyskaniem zdecydowanie szerszych korzyści, takich jak oszczędności, po stronie kosztów, czasu i nakładu pracy koniecznego do realizacji określonych zadań – mówi Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft.

***

O badaniu

Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2014” przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft objęło 5770 pracowników MŚP w następujących krajach: Austria, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Ukraina i Węgry. Próba dla Polski wyniosła 601 osób. Firmy biorące udział w badaniu zatrudniają do 250 pracowników. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 5-13 marca 2014 r. metodą ankiety online za pomocą Ipsos Interactive Panel.

www.microsoft.com

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę