Jak odpowiednio zabezpieczyć drzwi lub klapę w pojazdach specjalnych?
Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne istnieje na rynku od 1992 r. i jest jednym z czołowych producentów pojazdów specjalnego przeznaczenia dla straży pożarnej, policji i wojska, jak również dla służb cywilnych. Długoletnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej, wyspecjalizowana kadra oraz zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala utrzymywać produkcję na bardzo wysokim poziomie.
Dzięki nastawieniu na klienta i indywidualnemu podejściu firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne jest cenionym producentem pojazdów specjalnych o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia oraz opinie zadowolonych klientów. W trakcie tegorocznych targów MSPO firma ta została jednym z laureatów nagrody Defender 2019 za ciężki, specjalny samochód ratownictwa drogowego na podwoziu Renault K520 8×4 (Rys. 1).
Specjalny samochód ratownictwa drogowego wyposażony w obrotowy dźwig na podwoziu Renault K520 8×4 jest przeznaczony do ratownictwa technicznego na drogach publicznych i umożliwia zarówno odblokowanie drogi, jak również transport uszkodzonych pojazdów za pomocą urządzenia holowniczego. Jest to doskonałe połączenie typowego dźwigu samojezdnego oraz pojazdu pomocy technicznej. Wyposażony w 7 przyciągarek hydraulicznych jest w stanie stawiać przewrócone pojazdy bez względu na ich położenie.
Jednym z zagadnień przy budowie tej wyspecjalizowanej jednostki było zabezpieczenie klap, za którymi zainstalowany jest specjalistyczny sprzęt ratownictwa. W pojeździe znajduje się aż 15 tego typu schowków, a każdy z nich musi być zamknięty w sposób bezpieczny i pewny bez możliwości przypadkowego otwarcia. Właśnie w tym miejscu zostały zastosowane zamki kasetowe z rękojeścią domykającą serii CSMH (Rys. 2).
Korpus zamka jest wykonany z technopolimeru, a wygodna duża rękojeść to ciśnieniowy odlew ze stopu cynku. Montaż realizowany jest za pomocą czterech śrub wtopionych bezpośrednio w korpus zamka, a umieszczona pod nim uszczelka pozwala na uzyskanie szczelności połączenia na poziomie IP65. Taki stopień ochrony jest kluczowym wymaganiem podczas pracy pojazdu w różnych warunkach pogodowych.
Rygiel zamka może był regulowany osiowo w zakresie 13-75 mm, co umożliwiło indywidualne ustawienie odpowiedniego docisku uszczelek na każdej z klap pojazdu.
Zamykanie i otwieranie klapy odbywa się poprzez odciągnięcie i obrócenie rękojeści zamka. Dodatkowym atutem zamków CSMH jest system doszczelniania, gdzie podczas składania rękojeści rygiel dociąga klapę z uszczelkami do powierzchni obudowy. Idealną parą do tego typu zastosowań są uszczelki krawędziowe oferowane przez Elesa+Ganter.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Główną zaletą jaka przeważyła o zastosowaniu zamków kasetowych CSMH w tej aplikacji była możliwość zainstalowania mikroprzełącznika do zdalnej sygnalizacji zamknięcia rękojeści (Rys. 3).
Przepisy bezpieczeństwa przy budowie pojazdów specjalistycznych z roku na rok stawiają coraz większe wymagania ich producentom. W tym przypadku podczas akcji ratunkowej kierowca samochodu musi być pewny, że wszystkie 15 klap jest zamkniętych i właśnie to zapewnia zainstalowanie mikroprzełącznika w standardowo przygotowanym gnieździe zamka CSMH. Każdy z zamków zainstalowanych w ciężkim, specjalnym samochodzie ratownictwa drogowego firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne został wyposażony w taki mikroprzełącznik, który jest oferowany jest jako standardowe akcesorium i można je znaleźć na karcie katalogowej zamka CSMH. (Rys.4).
Podsumowując zamek kasetowy CSMH to idealne rozwiązanie do włazów, drzwi lub pokryw wymagających:
- dopasowania odległości rygla
- doszczelnienia podczas zamykania,
- elektrycznego potwierdzenia zamknięcia,
- wymagające szczelności IP 65.
- podwójnego zamknięcia klucz + kłódka,
Źródło: Elesa+Ganter Polska