Pierwsza przemysłowa partia e-metanolu

European Energy, we współpracy z Mitsui & Co., z powodzeniem przeprowadziły pierwszą przemysłową produkcję e-metanolu w zakładzie w Kassø, osiągając poziom czystości przekraczający 99,985%, zgodny ze specyfikacją branżową IMPCA.
Początek największego na świecie zakładu produkcji e-metanolu
To przełomowe osiągnięcie potwierdza, że technologia Power-to-X jest skalowalnym rozwiązaniem mogącym zastąpić paliwa kopalne. Może pomóc to w dekarbonizacji trudnych do zelektryfikowania sektorów polskiej gospodarki, szczególnie w kontekście pełnego wykorzystania potencjału morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego „PtX integratorem offshore i wodoru”, który odbył się 8 kwietnia w ramach wydarzenia NETZERO Energy w Poznaniu.
– Zrealizowanie pierwszej produkcji e-metanolu w Kassø potwierdza, że technologia Power-to-X posiada ogromny potencjał komercyjny – zwłaszcza w synergii z projektami offshore realizowanymi na Morzu Bałtyckim. To realny krok w stronę integracji odnawialnych źródeł energii i zielonego wodoru – komponentów niezbędnych do dekarbonizacji sektorów trudnych do elektryfikacji, takich jak przemysł ciężki, transport morski czy chemia – podkreślał Michał Sobczyk, Senior Technology Developer w European Energy Polska.
Uruchomienie zakładu w Kassø to kluczowy etap realizacji największego na świecie komercyjnego projektu Power-to-X, opartego na zielonej energii elektrycznej i lokalnie pozyskiwanym, biogenicznym CO₂. Zakład wpisuje się w ideę gospodarki obiegu zamkniętego i pozwala na znaczącą redukcję emisji CO₂ w całym cyklu życia produktu.
– Doświadczenia z Kassø będą miały bezpośrednie przełożenie na przyszłe inwestycje Power-to-X – umożliwiając poprawę efektywności operacyjnej, obniżenie CAPEX i OPEX, a także skrócenie ścieżki inwestycyjnej. To modelowy przykład, z którego może czerpać Polska, budując swoją pozycję w zielonej transformacji – zaznaczał Michał Sobczyk.
Kluczowe wyzwania
Mimo istotnych postępów technologicznych, e-metanol pozostaje produktem wymagającym stworzenia odpowiednich warunków rynkowych i regulacyjnych. Kluczowe wyzwania to zapewnienie ciągłych dostaw zielonego wodoru oraz biogenicznego CO₂, a także stworzenie stabilnych mechanizmów wsparcia inwestycyjnego.
– Bez wdrożenia konkretnych narzędzi finansowych, takich jak kontrakty różnicowe (CfD), gwarancje kredytowe czy dedykowane instrumenty UE, rozwój rynku e-paliw będzie ograniczony. Potrzebujemy uproszczenia procedur administracyjnych, jasnych i długoterminowych regulacji oraz przewidywalności – tylko wtedy przyciągniemy inwestorów i uruchomimy pełen potencjał technologii Power-to-X – komentował Sobczyk.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Szansa dla Polski
Dynamiczny rozwój farm wiatrowych na Bałtyku oraz projektów typu hydrogen-ready, takich jak Baltic Sea Hydrogen Collector, tworzy unikalną szansę na głęboką integrację sektora OZE z technologiami Power-to-X. Pozwala to na efektywne zagospodarowanie nadwyżek produkcyjnych, stabilizację sieci oraz zmniejszenie strat przesyłowych.
– Projekty offshore na Bałtyku w połączeniu z elektrolizerami mogą nie tylko obniżyć koszty przesyłu energii, ale również zwiększyć niezależność energetyczną Polski. Power-to-X stanie się kluczowym ogniwem zielonej transformacji, jeśli postawimy na masową produkcję zielonych paliw. Pozwoli to nie tylko odciążyć sieć przesyłową, ale również znacząco obniżyć jednostkowe koszty produkcji e-metanolu i innych e-paliw – podsumowuje Michał Sobczyk.
Źródło: European Energy