PKN Orlen wzmacnia swoją pozycję

PKN Orlen wzmacnia swoją pozycję Pixabay

PKN Orlen konsekwentnie dąży do wzmocnienia pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej, zgodnie ze strategią Orlen2030. Ekspansja geograficzna na rynkach, które są kluczowe z punktu widzenia rozwoju całej Grupy Orlen, obejmuje budowę sieci stacji paliw na Węgrzech, co zapewni koncernowi dołączenie do liderów w regionie.

Podczas spotkania prezesa Zarządu PKN Orlen Daniela Obajtka z premierem Węgier Victorem Orbánem poruszone zostały m.in. strategiczne kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego w tej części Europy. W rozmowie uczestniczył także Zsolt Hernádi, prezes zarządu i dyrektor generalny węgierskiej Grupy MOL, którą PKN Orlen wybrał jako partnera do realizacji środków zaradczych w obszarze detalicznym w związku z prowadzonym procesem przejęcia Grupy Lotos.

Premier Viktor Orbán, prezes Zarządu PKN Orlen Daniel Obajtek oraz Zsolt Hernádi, prezes zarządu i dyrektor generalny Grupy MOL, omówili suwerenność energetyczną w Europie Środkowo-Wschodniej i wzmocnienie korytarza energetycznego Północ-Południe. Spotkanie dotyczyło również ogłoszonego kilka tygodni temu porozumienia pomiędzy Grupą MOL a Koncernem. Dzięki wymianie aktywów między spółkami MOL wejdzie na polski detaliczny rynek paliw, gdzie może stać się trzecim największym graczem, z kolei PKN Orlen będzie czwartym koncernem na Węgrzech pod względem liczby stacji. Ta współpraca doskonale świadczy o dynamice gospodarczej obu krajów. Wzmacnia również współpracę w ramach Grupy Wyszehradzkiej i przynosi korzyści relacjom gospodarczym Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas spotkania premier dał jasno do zrozumienia, że węgierski rząd jest zadowolony z akwizycji planowanej przez MOL i jednocześnie wita polskiego inwestora na Węgrzech, ponieważ polscy i węgierscy klienci zyskają dzięki uczciwej konkurencji rynkowej obu firm – podało biuro premiera Viktora Orbána.

Nasze decyzje biznesowe budują nie tylko mocną pozycję Koncernu w Europie Środkowo-Wschodniej, ale przede wszystkim niosą korzyści dla całego regionu. To ogromna wartość, że jako Koncern mamy potencjał, aby zabezpieczyć ten region i zapewnić mu niezależność w kwestii dostaw paliw i źródeł energii. Węgry, gdzie jesteśmy już obecni na rynku hurtowym, są dla nas naturalnym kierunkiem rozwoju, tym razem w segmencie detalicznym. Skutecznie realizujemy wyznaczoną strategię. Nasz plan rozwoju zakłada wejście na kolejne rynki zagraniczne i to właśnie się dzieje. Jestem przekonany, że partnerskie relacje między naszymi krajami, wynikające ze wspólnej historii i doświadczeń, pozwolą w pełni wykorzystać możliwości Koncernu i siłę rynku – powiedział Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.

Zgodnie z podpisaną z Grupą MOL umową PKN Orlen zyska 144 stacje paliw na Węgrzech, co przybliży Koncern do realizacji strategicznych założeń. W ramach jednej transakcji wymiany aktywów PKN Orlen uzyska ponad 7% udziału na detalicznym rynku Węgier i będzie czwartym koncernem w tym kraju pod względem liczby stacji. Już teraz na węgierskim rynku hurtowym PKN Orlen posiada 5% udziału w przypadku benzyny i 4% w przypadku oleju napędowego.

PKN Orlen planuje dalszą ekspansję w regionie i rozwój segmentu detalicznego, który stanowi jeden z kluczowych obszarów dla dalszego budowania mocnej pozycji Grupy Orlen zarówno w Polsce, jak i za granicą. W ostatnich latach notuje rekordowe wyniki. Strategia Orlen2030 zakłada jego dalsze wzmacnianie, m.in. poprzez rozbudowanie sieci stacji paliw. Do końca tej dekady w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod polską marką Orlen ma działać co najmniej 3,5 tysiąca stacji, w tym udział stacji zagranicznych w całej sieci ma wzrosnąć z 37% do 45%. Efekty tych działań bezpośrednio przełożą się na wyniki finansowe Koncernu. Szacuje się, że w obszarze detalicznym do 2030 r. EBITDA wzrośnie półtorakrotnie, czyli do ok. 5 mld zł.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę