„Radar Innowacji Przemysłu 4.0” – obiecujące firmy

„Radar Innowacji Przemysłu 4.0” – obiecujące firmy KPT

20 października odbyła się premiera „Radaru Innowacji Przemysłu 4.0” – katalogu młodych firm z rozwiązaniami dla przemysłu. W publikacji zrealizowanej przez hub4industry – Digital Innovation Hub Krakowskiego Parku Technologicznego możemy poznać blisko 90 młodych spółek z Polski i Finlandii, które uzyskały rekomendacje od 23 przedstawicieli systemu innowacji branży przemysłowej.

Publikacja, którą Państwu prezentujemy, zwraca uwagę na know-how i lokalny talent, na firmy ciągle na początku drogi, ale już doświadczone i sprawdzone we współpracy z biznesem. Nie ma w tej publikacji „gadania”, jest tylko praktyka. To prosty, dobrze zindeksowany drukowany katalog młodych firm z rozwiązaniami dla przemysłu. Taka „książka telefoniczna” polskiego przemysłu – powiedział Bartosz Józefowski, dyrektor ds. Przemysłu 4.0 w Krakowskim Parku Technologicznym.

15 tagów technologicznych, 14 obszarów biznesowych

Prezentowane spółki zostały podzielone według 15 tagów technologicznych (m.in. takich jak: sztuczna inteligencja, big data, computervision, 5G, AR/VR) oraz 14 obszarów biznesowych (m.in. takich jak: logistyka i magazynowanie, utrzymanie ruchu, kontrola jakości). Wydawnictwu towarzyszy interaktywna wersja online.

W publikacji znajdują się firmy, które ukończyły różne programy akceleracyjne lub zdobyły finansowanie od funduszy inwestycyjnych.

 To sprawdzone w boju przedsiębiorstwa, które u dużych, wymagających klientów robiły wdrożenia pilotażowe, testy czy wdrożenia komercyjne. Cenimy wielkich producentów robotów przemysłowych i systemów IT jako źródła innowacji w przemyśle, ale oni do naszych czytelników skutecznie docierają samodzielnie. My postanowiliśmy wypromować mniejsze firmy, które mogą być równie atrakcyjnym źródłem innowacji – tłumaczył Bartosz Józefowski.

W czasie premiery publikacji podkreślano, że w Polsce jest wiele funduszy, akceleratorów, instytucji, które działają na tym samym rynku i których profesjonalizm i wyniki są godne docenienia – i to właśnie te instytucje zostały zaproszone do współtworzenia „Radaru”.

Huby Innowacji Cyfrowych (hub4industry, Level 4.0 DIH Wrocław, DIH4Future), akceleratory start-upów (KPT ScaleUp, hubraum, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Start-up Spark, AIP INDUSTRYLAB (DGA S.A.), FundingBoxDeep Tech Fund, Space3ac, EIT Digital), fundusze inwestycyjne (Icos Capital, Innoventure, EEC Ventures, LT Capital, SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest), klastry (BIM Klaster, CyberMadeInPolad) i centra transferu technologii (CZIiTT PW) – w sumie 23 przedstawicieli systemu wsparcia innowacji przemysłowych współtworzyło razem z Krakowskim Parkiem Technologicznym „Radar Innowacji Przemysłu 4.0”, udzielając rekomendacji spółkom, które znalazły się w wydawnictwie. Oznacza to, że w toku współpracy, realizowania różnych działań i projektów, młode firmy „zasłużyły” na nominację.

Każdego roku powstaje wiele raportów branżowych, rankingów najlepszych rozwiązań, najbardziej wpływowych graczy tzw. Przemysłu 4.0. Dlatego spodobał nam się pomysł na stworzenie katalogu, który nie opisuje oczywistych liderów innowacji, ale daje przestrzeń młodszym, nierzadko niewiele odstępującym, jeśli chodzi o jakość rozwiązań, firmom – mówi Piotr Nędzewicz, digital innovation hub manager w DIH4Future.

Chcemy zachęcić wszystkich do działania w ramach jednego systemu. Coraz więcej młodych osób w Polsce zauważa, że warto się kształcić i pracować w przemyśle. Firmy produkcyjne inwestują nie tylko w nowe technologie, ale co istotniejsze – także w światowej klasy ekspertów. Jednak mamy jeszcze dużo do zrobienia – chociażby w obszarze robotyzacji jesteśmy jednym z najsłabiej rozwiniętych rynków w Europie. Dlatego tak ważna jest inwestycja w lokalne rozwiązania, korzystając z dostawcy, który być może ma mniejsze referencje, ale większą elastyczność, budujemy system innowacji w Polsce – mówi Jacek Bukowicki, ekspert w Departamencie Rozwoju Start-upów, PARP.

Dodatkowy element

Dzięki współpracy z Business Finland, fińską rządową organizacją promocji handlu i inwestycji, która w Polsce pełni rolę Biura Radcy Handlowego Ambasady Finlandii, „Radar Innowacji Przemysłu 4.0” posiada dodatkowy, międzynarodowy element. Partner Narodowy wydawnictwa – Finlandia prezentuje w nim 10 fińskich start-upów, które działają w obszarze Przemysłu 4.0, oferując rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, sieci 5G czy zrównoważonej cyfryzacji. Wybrane przez partnera firmy to benchmark dla polskich młodych spółek, które – zdaniem autorów publikacji – już teraz proponują rozwiązania na światowym poziomie, a niedługo będą podbijać międzynarodowe rynki.

– Od kilku lat obserwuję w Polsce wzrost zainteresowania tzw. Przemysłem 4.0. W Finlandii ta idea funkcjonuje już od wielu lat, a firmy produkcyjne szukają dostawców do transformacji kolejnych elementów swojej działalności, głównie poprzez rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, zarządzania i analizy danych, sieci 5G i IoT. Z kolei na polskim rynku jest coraz więcej młodych firm, które tego typu rozwiązania projektują i dostarczają. Takie publikacje jak „Radar Innowacji Przemysłu 4.0” to świetne narzędzie biznesowe do połączenia interesów np. tych dwóch stron, fińskiej i polskiej – komentuje Anna Łomża, Senior Advisor Business Finland z Biura Radcy Handlowego Ambasady Finlandii w Warszawie.

To pierwsza edycja „Radaru Innowacji Przemysłu 4.0”, zrealizowana przez hub4industry. Organizatorzy już teraz planują edycję 2022.

Już teraz zapraszamy wszystkich do śledzenia, jak powstaje druga edycja „Radaru”. Jeśli czujecie, że powinniście się w niej znaleźć, lub chcecie razem z nami tworzyć mapę polskiego systemu rozwiązań dla przemysłu, napiszcie do nas na adres: radar@hub4industry.pl zachęca Bartosz Józefowski.

Źródło: hub4industry

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę