Tokarki z Kuźni Raciborskiej do Bukaresztu

Jeszcze w tym roku Fabryka Obrabiarek Rafamet dostarczy odbiorcy z Rumunii dwie maszyny. Tokarki podtorowe typu UGE 180 N posłużą do regeneracji kół pojazdów należących do bukaresztańskiego metra. Obrabiarki produkowane w Kuźni Raciborskiej będą pracować w warsztatach naprawczych umieszczonych pod powierzchnią ziemi.
Użytkownikiem końcowym zamówionych maszyn typu UGE 180 N będzie spółka Metrorex, operator bukaresztańskiego metra. Kolej podziemna w stolicy Rumunii liczy obecnie 70 km. Co ważne, w warsztacie naprawczym zlokalizowanym na mecie jej trzeciej linii pracuje już tokarka typu UBF 112 N, którą cztery lata temu u producenta z Kuźni Raciborskiej zamówili przedstawiciele firmy Alstom Transport. Międzynarodowy koncern, z siedzibą we Francji, świadczy m.in. usługi w zakresie serwisu i utrzymania w ruchu pojazdów należących do spółki Metrorex.
Tym razem Fabryka Obrabiarek Rafamet jest poddostawcą konsorcjum firm budowlano-konstrukcyjnych odpowiedzialnych za budowę dwóch kolejnych linii metra w Bukareszcie. Zamówione w bieżącym roku maszyny zostaną zamontowane w warsztatach naprawczych zlokalizowanych na finiszu linii czwartej i piątej.
- Co ciekawe, zajezdnie te mieszczą się pod powierzchnią ziemi. Takie usytuowanie warsztatów stanowi dla nas pewne wyzwanie. Do zagospodarowania mamy bardzo ograniczoną przestrzeń - wyjaśnia Stanisław Stefaniszyn, kierownik sprzedaży firmy Rafamet. - Nasi inżynierowie zdołali dostosować konstrukcję maszyn do tych specyficznych wymagań, dzięki czemu to właśnie Rafamet zdobył zlecenie, pokonując silną konkurencję m.in. z Niemiec. Nie bez znaczenia była także wcześniejsza, udana współpraca z firmą Alstom Transport i otrzymane od niej referencje - zaznacza S. Stefaniszyn.
Tokarki podtorowe typu UGE 180 N to innowacyjne obrabiarki, które będą wykorzystane do regeneracji kół lekkich pojazdów szynowych firmy Metrorex oraz planowania tarcz hamulcowych zestawów kołowych. Zgodnie z wymaganiami kontrahenta, producent udzielił na maszyny 5-letniej gwarancji. Dodatkowo, zostaną one wyposażone w specjalne (zlokalizowane poza tokarkami) stanowisko do monitorowania procesu obróbki.
Tokarki zostaną dostarczone do odbiorcy jeszcze w tym roku, a ich przekazanie do eksploatacji w Bukareszcie jest planowane na początek przyszłego roku.
Źródło: Informacja prasowa Rafamet