Branża obróbki metali zwiększa swoją konkurencyjność

Branża obróbki metali zwiększa swoją konkurencyjność Adobe Stock – Andrey Armyagov

Jak wynika z najnowszej edycji raportu Index MiU, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa z branży obróbki metali od pewnego czasu stale podnoszą swoją zdolność do konkurowania. Sub-indeks MiU dla tej branży wyniósł 51,96 pkt, co oznacza wzrost o 2,41 pkt w porównaniu z poprzednim pomiarem.

Ponad połowa małych i średnich firm, które na co dzień zajmują się obróbką metali, ocenia, że ich zdolność do konkurowania rośnie – zarówno obecnie, jak i w dalszej perspektywie. To wnioski płynące z 5. edycji raportu Index MiU, opracowanego przez Siemens Financial Services w Polsce. Sub-indeks MiU dla tego sektora wzrósł do poziomu 51,96 pkt – i wynosi o 2,41 pkt więcej niż w poprzednim pomiarze. 

Firmy z branży koncentrują się obecnie na aktywnym poszukiwaniu nowych klientów i kierunków sprzedaży. W ciągu poprzedniego roku wzrost sprzedaży krajowej odnotowało 31% badanych, a 27,5% potwierdziło zwiększenie eksportu. Jeszcze więcej firm spodziewa się dalszych wzrostów również w tym roku – odpowiednio 36% i 40,6%.

Nowe inwestycje na horyzoncie

Z raportu wynika również, że coraz więcej firm z tej branży planuje inwestycje w modernizację parku maszyn i urządzeń. 31% przedsiębiorstw przyznało, że w planach ma zwiększenie nakładów na odnowienie MiU, a 40% chce podnosić poziom automatyzacji procesów produkcyjnych. 60,5% z tych, którzy zamierzali inwestować w maszyny, kupi tylko nowy sprzęt.

– Energooszczędność, precyzja i możliwość automatyzacji to obecnie główne kryteria wyboru przy planowaniu nakładów na inwestycje w nowe maszyny. Wysokie koszty energii tylko przyspieszają potrzebę modernizacji. Firmy, które będą inwestować w nowe technologie i optymalizację procesów, zyskają przewagę na coraz bardziej wymagającym rynku – zaznacza Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce.

Finansowanie zewnętrzne wsparciem inwestycji

Podobnie jak w poprzedniej edycji badania ponad połowa przedsiębiorstw (54%) realizuje inwestycje w MiU przy wsparciu zewnętrznych źródeł finansowania, przy czym 14,9% korzysta wyłącznie z finansowania zewnętrznego, a 39,1% łączy je ze środkami własnymi.

– Dostęp do odpowiednio dobranego rozwiązania finansowego w wielu przypadkach decyduje o tym, czy firma będzie w stanie zrealizować inwestycję w park maszynowy bez konieczności odkładania decyzji na później. Przykładem takiego efektywnego rozwiązania jest MiU Sprint, czyli uproszczona procedura finansowania dostępna w Siemens Financial Services w Polsce, która pozwala uzyskać finansowanie do 300 000 euro bez konieczności przedstawiania dokumentów finansowych – podkreśla Grzegorz Jarzębski.

Dzięki szybkiej decyzji finansowej firmy mogą sprawnie reagować na potrzeby rynku, wdrażać innowacyjne rozwiązania i skutecznie budować swoją przewagę konkurencyjną. Elastyczność i dostęp do sprawdzonych rozwiązań finansowych pozwalają przedsiębiorstwom nie tylko nadążać za zmianami w branży, ale aktywnie je kreować.

Inwestycje źródłem przewagi konkurencyjnej

28% firm z branży obróbki metali ocenia, że ich konkurencyjność z perspektywy posiadanego parku maszyn i urządzeń wzrosła w ciągu poprzedniego roku. Również w prognozach wyczuwalny jest optymizm, choć ostrożny – 37% firm spodziewa się dalszej poprawy konkurencyjności w niedalekiej przyszłości.

Polskie firmy nie ustępują zagranicznym konkurentom: 47% przedsiębiorstw obrabiających metale ankietowanych w badaniu ocenia, że dysponuje takim samym lub nawet bardziej nowoczesnym parkiem maszynowym niż rynkowi konkurenci z zagranicy. Mniej niż co trzeci (27%) uważa natomiast, że pod tym względem wypada słabiej.

źródło: Siemens Financial Services

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 7–8/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę