Comarch przedstawia wyniki finansowe
Grupa Comarch przedstawiła skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2021 r. Przychody ze sprzedaży wyniosły 721,3 mln zł i były o ponad 12,6 mln zł wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W ciągu sześciu miesięcy Grupa wypracowała 54,6 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy Comarch SA, czyli o ponad 20,1 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Z kolei wynik operacyjny wyniósł 64,8 mln zł, co oznacza spadek o 6,9 mln zł w porównaniu do pierwszego półrocza 2020. Wynik EBITDA w był niższy o 7,5 mln zł i osiągnął wartość 111 mln zł.
W pierwszym półroczu 2021 r. wzrosła sprzedaż krajowa Grupy Comarch. Klienci z Polski zakupili usługi i produkty informatyczne za 295,4 mln zł, czyli o 20,7 mln zł więcej niż przed rokiem. Z kolei wartość sprzedaży zagranicznej w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosła 426 mln zł i była 8,1 mln zł niższa niż w H1 2020. Zmieniła się przy tym struktura zagranicznej działalności biznesowej Comarch. Znacznie wzrosła sprzedaż w Azji oraz w rejonie Australii i Oceanii, przy jednoczesnym spadku sprzedaży na rynkach europejskich. Sprzedaż zagraniczna stanowiła w pierwszym półroczu 59,1% całkowitych przychodów Grupy Comarch.
Realizacja dużych kontraktów w Azji oraz na antypodach przełożyła się na znaczny wzrost wartości sprzedaży rozwiązań dla sektora telekomunikacyjnego. Biznes w tym segmencie wygenerował w pierwszym półroczu 2021 r. 182,2 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 39,4 mln zł (tj. 27,6%) w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r. Dwucyfrową dynamikę zanotowała również sprzedaż w segmencie medycznym oraz w segmencie MŚP. Placówki medyczne zakupiły produkty i usługi o wartości 27,7 mln zł, czyli o ponad 40% więcej niż w pierwszej połowie 2020 r. Natomiast wartość sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwami w Polsce zanotowała wzrost o 21,1% i wyniosła 104,4 mln zł.
Spadek zanotowała sprzedaż do klientów z sektora publicznego. W pierwszej połowie tego roku Comarch dostarczył produkty i usługi dla administracji publicznej o wartości 51,3 mln zł, czyli o 5,6 mln zł mniej niż przed rokiem. Przychody ze sprzedaży systemów i usług IT do firm z branży handlowej i usługowej osiągnęły wartość 110,4 mln zł i były niższe o 11,7% w porównaniu do pierwszej połowy 2020. Niższa niż przed rokiem była też sprzedaż dla sektora finansów i bankowości. Jej wartość spadła o 14,8% czyli o 17,9 mln zł i osiągnęła wynik 103,3 mln zł.
– Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu na poziomie krajów, sektorów i produktów sytuacja Comarch jest bardzo dobra. Z uwagą obserwujemy sytuację makroekonomiczną oraz warunki do prowadzenia biznesu w poszczególnych regionach świata i na bieżąco reagujemy na potrzeby rynku. Aktywnie działamy tam, gdzie zapotrzebowanie na usługi oraz produkty informatyczne jest największe. Obecnie mocno rośnie sprzedaż systemów dla telekomów w krajach azjatyckich a także w Australii i Nowej Zelandii. Natomiast w kraju dużą dynamikę utrzymuje segment systemów klasy ERP oraz rozwija się biznes dla branży medycznej – mówi Konrad Tarański, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy w Comarch SA.
Jak dodał, z pewnością jest to efekt przyspieszonej digitalizacji spowodowanej pandemią. Stale rozbudowywana oferta produktów i usług pozwoliła na jak najlepsze zaadresowanie potrzeb klientów i dostarczenie potrzebnego wsparcia informatycznego w tych trudnych warunkach. Firma nadal skupia się na inwestycjach w nowe produkty i usługi informatyczne, ponosząc nakłady na działania badawczo-rozwojowe, aby mogła z powodzeniem oferować swoje produkty oraz usługi kolejnym przedsiębiorstwom na całym świecie.
Źródło: Comarch