Continental wykorzysta butelki PET w produkcji opon
Od 2022 r. firma Continental włącza w produkcji opon stosowanie poliestru pochodzącego z recyklingu plastikowych butelek. Nowa, zrównoważona przędza poliestrowa będzie uzyskiwana z butelek z politereftalanu etylenu (PET) w procesie mechanicznym i będzie wykorzystywana do budowy osnowy opony. Może ona całkowicie zastąpić konwencjonalny poliester.
Wraz ze swoim partnerem i dostawcą, firmą OTIZ, specjalizującą się we włóknach i produkującą tekstylia, Continental opracował specjalną technologię recyklingu butelek PET z pominięciem koniecznych wcześniej pośrednich etapów chemicznych. Dzięki temu przędza poliestrowa spełnia wysokie wymagania mechaniczne opony. W trakcie tak zwanego up-cyklingu butelka PET staje się materiałem PET o wysokiej wydajności.
Innowacyjny proces recyklingu
– Już w 2022 r. będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki – mówi dr Andreas Topp, odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires. – Już na tegorocznych targach IAA Mobility w Monachium zaprezentujemy wysoce innowacyjną oponę koncepcyjną z przędzą poliestrową wykonaną z przetworzonych butelek PET. Wykorzystując przędzę poliestrową z recyklingu, robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki o obiegu zamkniętym.
– W ramach procesu recyklingu butelki są najpierw sortowane, usuwane są z nich kapsle, a na koniec oczyszczane mechanicznie. Po mechanicznym rozdrobnieniu są topione i granulowane. Potem następuje polimeryzacja w stanie stałym i zmodyfikowany proces przędzenia. Proces produkcyjny umożliwia otrzymywanie przędzy poliestrowej do produkcji opon z butelek PET bez procesu polimeryzacji monomerów – wyjaśnia dr Derren Huang, szef działu badań i rozwoju w OTIZ.
Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continental wykazały, że włókna z surowców wtórnych zachowują się równie dobrze jak włókna stosowane dotychczas. Mają taką jakość jak pierwotny PET, są tak samo stabilne i nadają się do opon ze względu na ich wytrzymałość na zerwanie, twardość i stabilność termiczną. Konwencjonalny PET jest od dawna stosowany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy wysokich obciążeniach i temperaturach, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo przy różnych prędkościach jazdy. Wykorzystanie przetworzonego PET-u pozwala oszczędzać cenne zasoby w procesie produkcji opon.
W kierunku zrównoważonego rozwoju
Obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 gramów przędzy poliestrowej. Oznacza to, że w przyszłości do produkcji kompletnego zestawu opon samochodowych będzie można wykorzystać ponad 60 butelek PET pochodzących z recyklingu. Gospodarka o obiegu zamkniętym jest integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju Continental. Recykling staje się kluczowy w projektowaniu, rozwoju i produkcji opon klasy premium. Do 2050 r. Continental zamierza wykorzystywać w swoich produktach oponiarskich 100% materiałów produkowanych w sposób zrównoważony. Dzięki zastosowaniu przetworzonego PET producent opon robi kolejny krok w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.
– Dla nas odpady są materiałem produkcyjnym jutra, ponieważ w gospodarce o obiegu zamkniętym widzimy model przyszłości. Zaangażowanie firmy Continental w aktywne kształtowanie i prowadzenie tej transformacji daje nam przewagę nad konkurencją, a tym samym możliwość przetrwania w przyszłości – mówi Claus Petschick, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w dziale opon firmy Continental. – Naszą ambicją jest, aby najpóźniej do 2050 r. zamknąć nasze cykle produktów i zasobów wraz z partnerami i dostawcami.
Źródło: Continental