Ekologiczny aspekt działalności coraz ważniejszy dla polskich firm przemysłowych

Ekologiczny aspekt coraz ważniejszy dla polskich firm Canva

Ponad połowa (53%) małych i średnich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego obniża energochłonność swoich działań. 37,3% ankietowanych deklaruje bardziej optymalne wykorzystanie materiałów, natomiast 35,7% używa surowców z recyklingu. Jedna trzecia (30%) minimalizuje również papierowy obieg dokumentów, a 29,7% modernizuje swoje zakłady produkcyjne – wynika z badania przeprowadzonego przez Siemens Financial Services w Polsce.

Raport Index MiU 2023 wskazuje na istotne zaangażowanie sektora przemysłowego w działania proekologiczne, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju. Wyniki potwierdzają także, że dla dużej części firm z tego sektora wpływ ich biznesu na środowisko nie jest obojętny.

Aspekt ekologiczny staje się coraz bardziej istotnym wyznacznikiem rozwoju sektora przemysłowego. Ponadto zgodnie z założeniami Zielonego Ładu, przyjętego w 2019 roku przez Unię Europejską pakietu inicjatyw proekologicznych, europejski przemysł ma przejść szeroką transformację w nadchodzących latach. Dlatego polscy przedsiębiorcy starają się coraz częściej inwestować w zrównoważony rozwój oraz poszukują rozwiązań umożliwiających prowadzenie biznesu odpowiedzialnego środowiskowo – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce.

Przemysł obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych na drodze do zrównoważonego rozwoju

Branża obróbki metali prowadzi różnorodne działania proekologiczne. Prawie połowa firm (48%) obniża energochłonność swojej działalności, a 41% stara się optymalnie wykorzystywać używane materiały. Ponadto 35% przedsiębiorstw modernizuje zakłady, aby były bardziej przyjazne środowisku.

Z kolei firmy z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych najczęściej korzystają z surowców pochodzących z recyklingu (54%). Jest to najwyższy wynik wśród badanych sektorów, na co wpływ ma m.in. wprowadzona przez UE w 2021 roku tzw. dyrektywa plastikowa. Znaczący odsetek (51%) przedsiębiorstw obniża również energochłonność prowadzonej działalności oraz optymalizuje wykorzystanie materiałów (36%).

Branża spożywcza zmniejsza zużycie energii

Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce aż 60% przedsiębiorstw spożywczych obniża energochłonność produkcji, co stanowi najwyższy odsetek w porównaniu do pozostałych ankietowanych branż. Ponadto co trzeci przedsiębiorca z tej branży bardziej optymalnie wykorzystuje materiały (35%) oraz korzysta z surowców z recyklingu (32%). Przedstawiciele firm spożywczych najrzadziej wśród ankietowanych przedsiębiorstw deklarują natomiast minimalizowanie papierowego obiegu dokumentów (27%) oraz modernizowanie zakładów produkcyjnych (21%).

Wyzwania na przyszłość

Na drodze do rozwoju konkurencyjności polskich firm przemysłowych - w tym zrównoważonej produkcji - stoją także różne wyzwania. Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce należą do nich m.in. utrzymanie jakości produktów (26,7%), zachowanie płynności finansowej (19,3%) czy braki kadrowe (15%). Ponadto 12,7% respondentów wymieniło zmodernizowanie zakładu, a co dziesiąty automatyzację produkcji oraz obniżanie energochłonności jako kluczowe obszary wymagające dalszych inwestycji.

Warto spojrzeć na wymienione działania proekologiczne również przez pryzmat wyzwań, które wskazywali przedsiębiorcy w poprzedniej edycji badania. W czołówce znalazły się wtedy m.in. wysokie ceny energii oraz problemy z dostępnością surowców. To najlepiej pokazuje, że tego typu działania nie tylko prowadzą nas do zrównoważonej przyszłości, lecz także odpowiadają na wyzwania, z jakimi mierzą się firmy. Jest to istotne nie tylko z perspektywy ochrony środowiska, lecz także jako kluczowy czynnik wpływający na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku europejskim – podsumowuje Grzegorz Jarzębski.

Źródło: Siemens Financial Services

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 7-8/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę