Energetyka słoneczna niebawem będzie tańsza niż gaz i węgiel

 

Niemieccy eksperci rynku energii ocenili, że w tych regionach Europy, gdzie występuje wysokie nasłonecznienie, energia solarna najpóźniej za 10 lat będzie znacznie tańsza niż energia z węgla i gazu. Zwracają też uwagę, że obciążenia finansowe fotowoltaiki i niesprzyjające przepisy prawne mogą zwiększyć koszty elektrowni słonecznych nawet o 50 proc.

Koszty produkcji energii elektrycznej w niemieckich parkach solarnych już obecnie są niższe niż 10 eurocentów/kWh, gdy wytwarzanie tej energii w nowych elektrowniach na węgiel i gaz wynoszą porównywalnie 5 do 10 eurocentów za 1 kWh.   

Według wyliczeń Instytutu Fraunhofer wyspecjalizowanego w technologiach energetyki słonecznej koszty wytwarzania energii solarnej w Europie środkowej oraz południowowschodniej do 2025 r. spadną 0,04 – 0,06 euro za 1 kWh. W połowie naszego stulecia cena energii z fotowoltaiki spadnie do poziomu między 4 a 2 eurocenta za kWh. Prognozy i wyliczenia Instytutu Fraunhofer są oparte na obecnie stosowanych technologiach w energetyce słonecznej, nie brano pod uwagę nowych, nie stosowanych jeszcze w praktyce, ale już opracowanych rozwiązań.  

Energetyka słoneczna w większości krajów UE ma ograniczoną rolę w miksie energetycznym ze względu na wciąż bardzo wysokie koszty instalacji. Trzeba jednak podkreślić, że koszty te połowy ub.r. zaczęły maleć dla dużych elektrowni solarnych. Problemem natomiast są wciąż bardzo kosztowne instalacje dla domowych mikroelektrowni. Według Instytutu Fraunhofera koszty te wykazują tendencje wzrostową z uwagi na stosowanie nowych rozwiązań pozwalających na znaczącą poprawę efektywności. Wyniki badań Instytutu Fraunhofera wzbudziły duże zainteresowanie w Parlamencie Europejskim nie tylko wśród Zielonych. Pojawiają się wstępne inicjatywy dotyczące modyfikacji założeń Unii Energetycznej, uwzględniających daleko idącą decentralizację i tworzenie „energetyki obywatelskiej” w krajach UE.

 

źródło: BiznesAlert

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę