Energooszczędne przekształtniki trakcyjne od ABB dla PKP Intercity

ABB, wiodący producent technologii energetyki i automatyki, dostarczy 40 sztuk kompaktowych przekształtników trakcyjnych BORDLINE CC1500 dla firmy Stadler Polska. Energooszczędne urządzenia posłużą do zasilenia 20 pociągów FLIRT3, jakie konsorcjum firm Stadler Polska i NEWAG S.A. wyprodukuje na potrzeby PKP Intercity.

Zamówione przez polskiego przewoźnika pociągi to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe składy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Każdy z nich będzie miał wydzieloną przestrzeń barową, zostanie wyposażony w klimatyzację, indywidualne gniazdka elektryczne, dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji dla pasażerów (m.in. monitory LED), a także w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który obejmuje m.in. sygnalizację kabinową dla maszynisty.

Duża liczba różnego rodzaju instalacji i urządzeń pokładowych wymusza zastosowanie układu napędowego, który będzie nie tylko niezawodny, ale i energooszczędny. Przekształtniki ABB umożliwiają wykorzystanie odzyskanej energii hamowania do zasilania układów pomocniczych. To kompaktowe urządzenia – przetwornice statyczne oraz przetwornice napędowe znajdują się w jednej obudowie. Tym samym zajmują mniej miejsca w porównaniu do standardowych rozwiązań, pozwalając na zaprojektowanie pojazdu z większą przestrzenią pasażerską.

Przekształtniki wyposażone są w chłodzenie cieczowe, co przekłada się na bardziej stabilną pracę w skrajnych warunkach atmosferycznych. Ponadto charakteryzują się budową modułową, która ułatwia i przyspiesza czas obsługi – zarówno naprawy, jak i codziennej konserwacji. Ma to niebagatelne znaczenie dla producentów pociągu, którzy zgodnie z umową z PKP Intercity zapewniają również usługę serwisowania pojazdów przez okres 15 lat od momentu dostarczenia taboru.

ABB ma dostarczyć pierwsze jednostki do sierpnia 2014 roku. Zamówienie realizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim.
– Zamówienie dla Stadler Polska i NEWAG S.A. jest kolejnym kontraktem, który pokazuje, że dla producentów taboru kolejowego coraz większe znaczenie mają zaawansowane technologicznie rozwiązania, zwiększające efektywność energetyczną i niezawodność pojazdów – powiedział Janusz Petrykowski, wiceprezes ABB sp. z o.o. – Cieszymy się, że ABB we współpracy ze Stadler Polska i NEWAG S.A. bierze czynny udział w rozwoju polskiej kolei.

Dla ABB w Polsce to już kolejny kontrakt obejmujący przekształtniki trakcyjne BORDLINE, po zeszłorocznym zamówieniu na 40 sztuk tych urządzeń (model CC750) dla Stadler Polska. CC750 zostały zainstalowane w pociągach FLIRT wyprodukowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Firma Stadler Polska wyprodukowała już dla łódzkiego przewoźnika pierwszych sześć zamówionych pojazdów. W kwietniu odbyła się uroczysta prezentacja taboru, który od 15 czerwca jeździ na trasie Łódź-Sieradz. Pod koniec października zostanie przekazanych 10 kolejnych pociągów. Ostatnie pojazdy ŁKA otrzyma w lutym przyszłego roku. – Zamówione pociągi to mercedesy wśród taboru kolejowego – powiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Stadler Polska to polska spółka należąca do Grupy Stadler Rail, wiodącego światowego producenta pojazdów szynowych. W ramach zamówienia dla PKP Intercity firma dostarczy pudła i wózki kołowe, a także zmontuje skrajne człony pociągów w swoim zakładzie produkcyjnym w Siedlcach. NEWAG S.A., drugi co do wielkości producent taboru szynowego w Polsce, zmontuje człony środkowe, w sumie 120 sztuk, zespoli i uruchomi całe pojazdy. Nowe składy mają zostać dostarczone PKP Intercity pod koniec 2015 roku. Będą obsługiwać pasażerów na liniach: Gdynia–Katowice, Kraków–Szczecin, Olsztyn–Kraków oraz Warszawa–Bydgoszcz. ABB od lat dostarcza wyposażenie energetyczne dla trakcji i taboru kolejowego, przyczyniając się do modernizacji krajowej sieci kolejowej. W najbliższym czasie firma zaprezentuje swoje rozwiązania podczas IV Kongresu Kolejowego w Łodzi (9 października), jak również targów InnoTrans 2014 w Berlinie (23-26 września).

www.abb.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę