Globalne przychody branży obronnej i lotniczej w 2017 r. wyniosły 685,6 mld dolarów

Wikimedia/CC

W 2017 r. globalne przychody przemysłu lotniczego i obronnego (A&D) wzrosły o 2,7 proc. w ujęciu rocznym, czyli o 18,3 mld dolarów. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego i zwiększeniu wydatków na obronność w Europie. Jak wynika z corocznego raportu „Global aerospace and defense industry financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, producenci oryginalnego sprzętu (Original Equipment Manufacturer) i elektroniki zwiększyli swoje przychody w 2017 r. odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld dolarów. Największy wzrost przychodów w sektorze A&D – o 42,3 proc. – odnotowała turecka firma Aselsan A.S.

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej. Przychody każdej z nich sięgnęły ponad 500 mln dolarów. W 2017 r. globalny sektor lotniczy i obronny rósł szybciej niż rok wcześniej – o 2,7 proc. wobec 2,4 proc. w roku 2016. Było to jednak nieco poniżej tempa wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 3,1 proc., głównie z powodu spowolnienia wzrostu przemysłu lotniczego, który w 2017 r. wyniósł jedynie 1,2 proc.

Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 18,3 mld dolarów i osiągnęły poziom 685,6 mld dolarów. – To zasługa głównie przemysłu obronnego, którego przychody wzrosły o 3,9 proc. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1481 nowych samolotów – mówi Piotr Świętochowski, partner w dziale Audit&Assurance Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego.

W ubiegłym roku europejskie firmy z sektora A&D zanotowały wzrost przychodów o 3,2 proc., a amerykańskie o 3,4 proc. Rentowność sprzedaży w branży, w skali globalnej wzrosła o 10,8 proc.

Sektor obronny rośnie coraz szybciej, lotnictwo spowalnia

W 2017 r. globalne przychody producentów samolotów oraz sprzętu lotniczego rosły ponad dwukrotnie wolniej niż rok wcześniej – o 1,2 proc. do 323,1 mld dolarów, wobec 2,7 proc. w 2016 r. Spadek przychodów był w dużej mierze spowodowany spowolnieniem dostaw samolotów szerokokadłubowych w Stanach Zjednoczonych. Europejski sektor lotniczy mógł się pochwalić zwiększeniem przychodów o 3,7 proc., podczas gdy amerykański zanotował tylko nieznaczny wzrost o 1,3 proc. Liczba zamówień na nowe samoloty w 2017 r. wyniosła 14215 sztuk, podczas gdy rok wcześniej było to 13687. Według szacunków do 2036 r. wyprodukowane zostanie około 36,8 tys. nowych samolotów.

Przychody w globalnym przemyśle obronnym w 2017 r. wzrosły o 3,9 proc. do 361,5 mld dolarów. Odwrotnie niż w lotnictwie cywilnym motorem wzrostu w przemyśle zbrojeniowym jest jego amerykańska część, której przychody wzrosły o 4,5 proc. Niemniej jednak, tempo wzrostu w Europie zwiększyło się z 0,6 proc. aż do 2,6 proc., co wynikało głównie z rosnącej presji na zwiększenie wydatków wojskowych do 2 proc. PKB ze strony amerykańskiego rządu na państwa członkowskie NATO.

Wydatki obronne w 2018 r. w Polsce odzwierciedlają pozytywny trend rozwojowy, który oznacza ich coroczny wzrost proporcjonalny do wzrostu PKB. Co więcej, wydatki obronne Polski w przeliczeniu na jednego żołnierza kształtują się na poziomie 96 tys. dolarów, w porównaniu do 143 tys. dolarów w europejskich krajach NATO (przy poziomie 308 tys. dolarów we wszystkich krajach NATO) oraz 537 tys. dolarów w Stanach Zjednoczonych.

Boeing, Airbus i Lockheed Martin na podium

Podobnie jak rok wcześniej, dynamika przychodów w przemyśle A&D była spowodowana przede wszystkim przyrostem przychodów wśród producentów oryginalnego sprzętu (OEM) oraz w segmencie elektroniki odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld dolarów. Wzrost obszaru OEM związany jest ze znacznym wzrostem przychodów w 2017 r. w spółce Lockheed Martin, który wyniósł 8 proc., czyli 3,8 mld dolarów. Z kolei wśród producentów elektroniki największym wzrostem przychodów o 29,7 proc. pochwalić się może firma Rockwell Collins.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal pierwszeństwo należy do koncernu The Boeing Company, choć warto zaznaczyć, że w 2017 r. firma zanotowała spadek przychodów o 1,2 proc. do 93,4 mld dolarów. Na drugim miejscu pod względem wielkości przychodów pozostaje Airbus Group (75,3 mld dolarów), który w zeszłym roku dostarczył 718 samolotów, tym samym notując wzrost w produkcji maszyn o 4,4 proc. rok do roku. Trzecie miejsce, podobnie jak rok wcześniej, przysługuje firmie Lockheed Martin, która w 2017 r. uzyskała przychody w wysokości 51,1 mld dolarów. Największy jednak wzrost przychodów w ubiegłym roku zanotowała spółka Aselsan A.S – 42 3 proc. Spośród 100 analizowanych firm 32 zanotowały spadek przychodów. Największy z nich należał do firmy Korea Aerospace Industries, której wyniki spadły aż o 29,7 proc. (774 mln dolarów).

- W tym roku i w latach kolejnych należy się spodziewać dalszego wzrostu w światowym sektorze obronnym, ponieważ kraje stale zwiększają wydatki na wojskowość, aby przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom. Portfel zamówień na samoloty sięgający już ponad 14 tys. sztuk spowoduje, że również branża lotnicza będzie osiągać stabilne wyniki finansowe – podsumowuje Piotr Świętochowski.

Źródło: Deloitte

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę