GoFa i SWIFTI – dwa nowe coboty ABB
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie robotami współpracującymi firma ABB wprowadziła do swojej oferty dwie nowe rodziny cobotów o zwiększonym udźwigu i łatwiejszej obsłudze. GoFa i SWIFTI dołączą tym samym do obecnego już na rynku od ponad pięciu lat cobota YuMi.
Roboty współpracujące GoFa (na zdj. głównym) i SWIFTI wchodzą na rynek z poprawioną wydajnością, zwiększonym udźwigiem i prędkością roboczą. Oba nowe modele powinny znaleźć zapotrzebowanie m.in. w branży elektronicznej, medycznej, metalowej, FMCG czy logistyce.
Początkujący użytkownik jest w stanie obsługiwać takiego robota już po trwającej kilka minut instalacji – nie jest potrzebne do tego specjalistyczne szkolenie. To przede wszystkim ukłon w stronę tych firm, które nie posiadają własnych zespołów programistów i znajdują się na początkowym etapie automatyzacji procesów.
– Spodziewamy się, że w Polsce zainteresowanie nową rodziną wykażą w szczególności przedsiębiorcy z sektora logistycznego i produkcyjnego, zwłaszcza dostawcy wyrobów dla branży motoryzacyjnej. Ale nie tylko. Produkt jest bardzo uniwersalny i może znaleźć zastosowanie wśród 70-80% firm z szeroko rozumianego sektora wytwórczego – mówi Michał Kaźmierczak, dyrektor biznesu Robotyki i Automatyki Dyskretnej w ABB w Polsce.
Coboty coraz popularniejsze
W 2019 r. na świecie wdrożono ponad 22 tys. nowych robotów współpracujących. To 19-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2018. Szacuje się, że przez najbliższe 5 lat popyt na coboty będzie rósł rok do roku o co najmniej 17%, a wartość ich globalnej sprzedaży w ciągu dekady podwoi się i wyniesie ok. 1,4 mld dolarów. Według prognoz, globalny rynek wszystkich robotów przemysłowych urośnie z ok. 45 mld dolarów w 2020 r. do około 58 mld dolarów w 2023 r.
Popularność cobotów wynika z faktu, że mogą one pracować ramię w ramię z ludźmi bez konieczności stawiania fizycznych granic między człowiekiem a maszyną. To ważne, bo jak wynika z badania przeprowadzonego przez ABB na grupie 1650 małych i dużych przedsiębiorstw z Europy, Stanów Zjednoczonych i Chin, blisko połowa (43%) ankietowanych chce wykorzystać robotykę do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy. Co druga (51%) firma uważa, że roboty pozwalają zachować dystans społeczny. Ponad 1/3 (36%) respondentów rozważa wykorzystanie ich do poprawy jakości pracy swoich pracowników.
– Projektując nowe modele skupiliśmy się na zwiększonej wydajności, nie zapominając o najważniejszym: że robot ma być bezpieczny dla ludzi. To priorytet. Nie poszliśmy na kompromis w myśl zasady: coś za coś. GoFa jest bardzo bezpieczny, posiada sensory w każdej z sześciu osi, co pozwala wyczuć potencjalny kontakt z człowiekiem i odpowiednio wcześnie zareagować – mówi Michał Kaźmierczak. – Względy bezpieczeństwa nie wpływają na jakość pracy. Szczególnie w przestrzeniach, gdzie jest mało miejsca, a funkcjonowanie człowieka i maszyny silnie się przenika, rodzina nowych cobotów doskonale radzi sobie w wykonywaniu swoich zadań.
Gotowe do użycia
GoFa i SWIFTI mogą pracować w towarzystwie ludzi przy przenoszeniu materiałów, obsłudze maszyn, montażu komponentów, konfekcjonowaniu, obsłudze stanowisk w laboratoriach medycznych, w centrach logistycznych oraz magazynach czy też warsztatach produkcyjnych (nawet tych stosunkowo małych).
– Klienci mogą liczyć na wsparcie ze strony globalnej sieci naszych ekspertów serwisowych. Uruchomiliśmy specjalną infolinię oraz serwis on-line. W ten sposób chcemy pomóc firmom, które dopiero zaczynają korzystać z robotów, i to w aplikacjach znacznie wykraczających poza obszar typowej produkcji – powiedział Sami Atiya, dyrektor globalnego biznesu Robotów i Automatyki Dyskretnej ABB.
Za pomocą specjalnych narzędzi konfiguracyjnych, coboty można re-programować z poziomu tabletu lub smartfona. Nie są do tego potrzebne zaawansowane umiejętności programistyczne.
– Zależało nam na tym, by uruchamianie produktów z nowej rodziny było intuicyjne i przyjazne. Myślę, że udało się nam to osiągnąć i użytkownicy będą pozytywnie zaskoczeni prostotą, z jaką robota można wdrożyć do pracy. Można powiedzieć, że zaraz po wyjęciu z pudełka maszyna jest niemal gotowa do użycia – podsumowuje Michał Kaźmierczak.
Każda jednostka współpracująca ABB zawiera pakiet startowy, który dzięki dostępowi do platformy ABB Ability pozwala monitorować stan i prowadzić na bieżąco diagnostykę maszyny. Przez 6 miesięcy każdy klient będzie mógł skorzystać ze wspomnianej, bezpłatnej infolinii wsparcia technicznego.
Źródło: ABB