Handel zagraniczny Polski po I półroczu 2016 roku

Reklama
Reklama

Według wstępnych danych GUS, wartość eksportu towarów z Polski w I półroczu br. osiągnęła 90,5 mld euro, czyli była wyższa o 2,1 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast import do Polski pozostał na zbliżonym poziomie, co rok wcześniej w tym samym okresie, tj. 86,3 mld euro. Wyniki te przełożyły się na zwiększenie nadwyżki o ponad 2 mld euro, do ok. 4,2 mld euro.

Niska dynamika eksportu po sześciu miesiącach br. była rezultatem przyhamowania tempa wzrostu wywozu do krajów rozwiniętych (wzrost o 3,1 proc., do 78,5 mld euro) oraz utrzymania tendencji spadkowej w sprzedaży na rynki słabiej rozwinięte (o 4,3 proc., do 11,9 mld euro).

Reklama

Eksport do UE wzrósł o 2,4 proc. (do ok. 72,3 mld euro), w tym szybciej do krajów spoza strefy euro (o 2,6 proc.), niż do państw strefy euro (o 2,3 proc.).Wzrost eksportu odnotowano do siedemnastu państw członkowskich UE, w tym w przypadku czternastu z nich był on szybszy niż w skali ogólnej. Wśród ważniejszych unijnych rynków najszybciej zwiększyła się sprzedaż do: Irlandii (o 15,6 proc.), Słowenii (o 13,2 proc.), Rumunii oraz Hiszpanii (po 10,2 proc.), Szwecji (o 7,9 proc.), Litwy i Włoch (o 4,3 proc.) oraz Francji (o 4,2 proc.). Dalej utrzymująca się tendencja do szybszego niż w skali ogólnej wzrostu eksportu do UE, przełożyła się na umocnienie jej udziału w naszym łącznym wywozie, do 79,9 proc. po sześciu miesiącach 2016 r.

Zdecydowanie szybciej niż przeciętnie wzrósł eksport do pozaunijnych rynków rozwiniętych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, tj. o 12,1 proc., do ok. 6,3 mld euro. Wynikało to z dynamicznego zwiększenia sprzedaży do: USA (o 17,2 proc.), Szwajcarii (o 15,6 proc.), Kanady (o ok. 12 proc.), Japonii (o 7 proc.) oraz Izraela (o 28 proc.).

W przypadku eksportu na rynki WNP, po dwóch latach głębokich spadków, w okresie pierwszych sześciu miesięcy br. odnotowano jego wzrost na poziomie 2,4 proc. (do ok. 4,9 mld euro), w tym na Ukrainę o 10,9 proc. oraz na Białoruś o 7,3 proc. Trend spadkowy odwrócił się również w wywozie do Rosji (wzrost sprzedaży o 0,5 proc.), jakkolwiek był on znacznie łagodniejszy niż w przypadku pozostałych państw tej grupy.

Reklama

Niekorzystnie w pierwszym półroczu 2016 r. kształtował się eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych i rozwijających się (poza WNP). Po dynamicznym jego wzroście w 2015 r. (o ok. 14 proc.), w okresie styczeń-czerwiec br. zmniejszył się o 8,3 proc. w stosunku tego samego okresu roku poprzedniego (do ponad 7 mld euro). O takim wyniku zadecydował spadek wywozu m.in. do: Turcji (o 11,2 proc.), Chin (o 5,9 proc.), Arabii Saudyjskiej (o 8,7 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o ok. 28 proc.) oraz Meksyku (o ok. 20 proc.). Z drugiej strony wśród ważniejszych z tej grypy rynków szybko zwiększył się eksport do Singapuru (ponad 2,6-krotnie), Indii (o ponad 50 proc.), Republiki Korei (o ok. 12 proc.) oraz Serbii (o ok. 5 proc.).

W przekroju towarowym kontynuowany był trend dynamicznego wzrostu eksportu wyrobów przemysłu lekkiego (o 16,8 proc.). Szybciej niż przeciętnie wzrósł również wywóz wyrobów ceramicznych (o 6,5 proc.), wyrobów przemysłu chemicznego (o 5,6 proc.), wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego (o ok. 6,1 proc.) oraz w przypadku dominujących w polskiej wymianie z zagranicą, wyrobów elektromaszynowych (o 3,1 proc.). Z kolei wolniej niż przeciętnie wzrosła sprzedaż artykułów rolno-spożywczych (tj. wzrost o 1,1 proc.), zaś spadki nastąpiły m.in. w eksporcie wyrobów metalurgicznych (o 8 proc.) oraz produktów mineralnych (o ok. 25 proc.).

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama