Kolejny etap przejęcia PGNiG przez PKN Orlen

Kolejny etap przejęcia PGNiG przez PKN Orlen PGNiG

​PKN Orlen złożył wniosek o zgodę na przejęcie PGNiG do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To kolejny krok, po akwizycji Energi i zgodzie Komisji Europejskiej na połączenie z Grupą Lotos, w budowaniu silnego koncernu o zdywersyfikowanych przychodach.

Konsekwentnie realizujemy plan budowy koncernu multienergetycznego, który będzie mógł znacznie efektywniej konkurować na globalnym rynku i odpowiadać na wyzwania związane z transformacją energetyczną (...) Aktywa przejętej już Grupy Energa oraz przejmowanego Lotosu stanowią uzupełnienie naszej działalności, natomiast integracja z PGNiG rozszerzy łańcuch wartości koncernu o gaz ziemny. Transakcja ta jest dla nas priorytetem, a złożenie, zgodnie z zapowiedziami, wniosku do Prezesa UOKiK pokazuje, że jesteśmy zdeterminowani, by sprawnie i szybko ją sfinalizować – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. 

Przeprowadzenie procedury przejęcia PGNiG przez PKN Orlen przed odpowiednimi organami ochrony konkurencji to jeden z elementów Listu intencyjnego podpisanego 14 lipca 2020 r. pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa. Model transakcji oraz jej harmonogram zostaną wypracowane przez zespół składający się z przedstawicieli stron tego porozumienia. Fundamentem będzie rola PKN Orlen jako wiodącego podmiotu transakcji.

Wcześniej PKN Orlen złożył wniosek o zgodę na przejęcie PGNiG do Komisji Europejskiej. Zadecydowała ona jednak o przeniesieniu kompetencji oceny transakcji do polskiej instytucji, uznając ze względu na jej specyfikę, za kompetentny organ do oceny skutków koncentracji na rynku krajowym.

Prowadzone przez PKN Orlen transakcje wpisują się w światowe trendy. Największe globalne koncerny paliwowe już dawno zbudowały zintegrowane łańcuchy wartości oparte na wydobyciu ropy naftowej i gazu, inwestycjach w nowoczesną elektroenergetykę i poszerzaniu kompetencji w sprzedaży detalicznej. Na przykład BP, Total, Shell czy Equinor zarządzają swoją organizacją właśnie w sposób segmentowy, koncentrując się przede wszystkim na dywersyfikacji źródeł przychodów. PKN Orlen wykorzysta i wzmocni istniejący system zarządzania segmentowego do zarządzania Grupą po akwizycjach.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę