Koniec epoki – ostatni Boeing 747 "Jumbo Jet" opuszcza fabrykę

Koniec epoki – ostatni Boeing 747 opuszcza fabrykę Boeing

Po 54 latach zakończyła się pewna era w historii lotnictwa. 6 grudnia 2022 r. ostatni 747 Jumbo Jet zjechał z linii produkcyjnej w zakładach Boeinga w Everett w stanie Waszyngton. Zbudowany dla Atlas Air, 747-8 jest ostatnim z 1574 samolotów, które zyskały przydomek "Królowej przestworzy".

Boeing 747 narodził się z nieudanej próby firmy wprowadzenia na rynek dużego odrzutowego transportowca na potrzeby wojska amerykańskiego w latach 60. Jednak Boeing nie zrezygnował z kontynuacji tego projektu i okazało się, że jego podstawowy wariant może zostać przerobiony na potrzeby rynku cywilnego, który w tym czasie przeżywał rozkwit.

Koniec epoki – ostatni Boeing 747 "Jumbo Jet" opuszcza fabrykę zdjęcie w treści artykułu

9 stycznia 1969 r, pierwszy prototyp 747 wzbił się w niebo nad stanem Waszyngton. Miał oszałamiającą jak na ówczesne czasy długość 225 stóp (68,5 m), powierzchnię skrzydeł większą niż boisko do koszykówki, a ogon wysokości sześciopiętrowego budynku.

Miał też wybrzuszenie na szczycie kadłuba, co nadawało mu charakterystyczny, przypominający wieloryba profil, który trudno było przeoczyć. Powodem tego było to, że projektanci Boeinga zabezpieczali swoje zakłady inwestycyjne. Późne lata sześćdziesiąte to czas, kiedy testowano naddźwiękowe samoloty pasażerskie, a Boeing nie był pewien, czy 747 nie stanie się wkrótce przestarzały jako liniowiec pasażerski, więc samolot został zaprojektowany z wysokim kokpitem i nosem, który mógł pomieścić wysuwane drzwi do ładowania ładunku.

Naddźwiękowe wyzwanie nigdy nie zostało podjęte, a 747 był głównym motorem demokratyzacji podróży lotniczych, przewożąc ponad 300 pasażerów w pierwszej szerokokadłubowej, dwunawowej konfiguracji, a w późniejszych konfiguracjach nawet 524 pasażerów. Pierwsze wersje miały nawet salonik z fortepianem na górnym pokładzie.

Koniec epoki – ostatni Boeing 747 "Jumbo Jet" opuszcza fabrykę zdjęcie w treści artykułu

Boeing 747-8 ma ładowność 133,1 tony, co stanowi równowartość 10 699 sztabek litego złota lub 19 milionów piłeczek pingpongowych. Podczas swojej długiej historii pojawiał się w wielu różnych wersjach, w tym w wariantach rozciągniętych, wariantach dalekiego zasięgu i specjalnych wariantach towarowych. Jumbo Jet służył także jako prom Space Shuttle, który przewoził statek kosmiczny między Kalifornią a Kennedy Space Center, jako latający Biały Dom prezydenta USA zwany Air Force One, jako koncepcja latającego lotniskowca, restauracja, brytyjski plan filmowy i hostel. Ponadto wystąpił w ponad 300 filmach.

Przez ponad pół wieku dziesiątki tysięcy oddanych pracowników Boeinga projektowało i budowało ten wspaniały samolot, który naprawdę zmienił świat – powiedział Kim Smith, wiceprezes Boeinga i dyrektor generalny, 747 i 767 Programs. – Jesteśmy dumni, że ten samolot będzie nadal latał po całym świecie przez kolejne lata.

Źródło: Boeing

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę