Kooperacja przedsiębiorstw zamiast rywalizacji

Pixabay

O tym, dlaczego firmy coraz częściej współpracują zamiast rywalizować, jakie korzyści ma z tego klient i gdzie szukać partnerów do współpracy, opowiada Miłosz Warachewicz, specjalista ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

MM Magazyn Przemysłowy: Dlaczego kooperacja się opłaca?

Miłosz Warachewicz: Podstawowym celem działalności gospodarczej jest minimalizacja kosztów wraz ze wzrostem zysków. Współpraca w branży przemysłowej, zwłaszcza wśród firm wchodzących na rynek, może przyczynić się do ich rozwoju przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów działalności.

Wąska specjalizacja, którą często wymusza rynek, sprawia, że firmy nie są w stanie zrealizować wszystkich czynności niezbędnych do wytworzenia danego produktu lub wykonania określonej usługi. Czy to jedyny powód, dla którego firmy coraz częściej decydują się na współpracę?

– Rywalizacja na rynku paradoksalnie coraz częściej wymusza podejmowanie wspólnych działań przez firmy. Na podstawie prowadzonych przez nas spotkań B2B możemy stwierdzić, że firmy podejmują współpracę na różnych poziomach i dla różnych celów. Po zakończeniu giełdy kooperacyjnej staramy się zbierać od firm informacje o tym, jaką formę współpracy podczas spotkań ustanowiły.

Kooperacja jest lepsza od rywalizacji – razem można więcej?

– To oczywiście zależy od konkretnej branży i sytuacji rynkowej. Analizując giełdy kooperacyjne, które organizujemy przy imprezach targowych w regionie, możemy stwierdzić, że sporo firm z województwa kujawsko-pomorskiego podejmuje działania w celu realizacji wspólnie projektów, również tych finansowanych z funduszy unijnych. Zwłaszcza młode firmy, w tym start-upy, są na etapie rozwoju działalności bardzo zainteresowane uczestnictwem w spotkaniach B2B. Korzyścią dla nich jest promocja, stworzenie rozpoznawalnej marki, jak również szukanie partnerów do wspólnych działań na rynku.

Na kooperacji zyskują współpracujące ze sobą firmy, ale co dzięki niej zyskuje klient?

– Klient często nie ma świadomości, że finalny produkt, który kupuje, jest rezultatem współpracy różnych, często na pozór rywalizujących ze sobą, podmiotów. Jako przykład można podać branżę motoryzacyjną. Wielu konsumentów, kupując samochód marki X, nie zdaje sobie sprawy, że jest on również sprzedawany przez firmę Y pod jej nazwą. Celem takich działań jest zmniejszenie kosztów produkcji przez koncerny motoryzacyjne, co wpływa także na finalną cenę ponoszoną przez kupujących.

W jakich gałęziach przemysłu widać najwięcej kooperacji?

– Jak już wspomniałem, jest to charakterystyczne dla przemysłu motoryzacyjnego. Wiele przykładów działań kooperacyjnych widać również w branży IT. Można tu wspomnieć chociażby o współpracy takich marek jak Sony i Ericsson czy obecnie Nokia i Zeiss, Lenovo i Motorola. Także tworzona przez nas giełda kooperacyjna przy targach Dronetech, które zrzeszają miłośników dronów, statków bezzałogowych oraz technologii lotów bezzałogowych, z roku na roku cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Branża dronowa w Polsce charakteryzuje się dynamicznym rozwojem i działa w niej wiele firm, które coraz częściej zaczynają ze sobą współpracować.

Czyli coraz większa popularność giełd kooperacyjnych to dowód na to, że nasze firmy chętniej ze sobą współpracują i jest na to zapotrzebowanie?

– Rzeczywiście spotkania kooperacyjne stają się coraz popularniejszą formą nawiązywania relacji biznesowych w Polsce. Trzeba podkreślić, że idea spotkań B2B w ramach sieci Enterprise Europe Network na pierwszym miejscu stawia internacjonalizację przedsiębiorstw. Celem organizacji takich spotkań brokerskich jest ułatwianie firmom, stwarzanie im możliwości nawiązywania kontaktów biznesowych z podmiotami zagranicznymi. Targi organizowane w Polsce z roku na roku cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm zagranicznych, zwłaszcza z Niemiec, Czech, Norwegii czy Słowacji. Na pewno wzrost atrakcyjności targów sprzyja również zwiększonej frekwencji organizowanych podczas nich spotkań B2B. Ich skuteczność często uzależniona jest od stopnia zainteresowania samą imprezą targową. Coraz popularniejszą formą pozyskiwania partnerów biznesowych są też organizowane misje handlowe, w których uczestniczy od kilku do kilkunastu przedsiębiorstw. Jako ośrodek działającym w ramach Enterprise Europe Network obserwujemy, że firmy z regionu kujawsko-pomorskiego coraz częściej wystawiają się na największych imprezach targowych w Europie, co ułatwia uczestnictwo w spotkaniach brokerskich odbywających się podczas tych wydarzeń.

Gdzie szukać partnerów do współpracy? Jak zacząć?

– Na pewno każdy, kto szuka partnerów do współpracy, powinien pierwsze kroki skierować do właściwej regionalnie instytucji otoczenia biznesu. Agencje rozwoju regionalnego, parki technologiczne, centra obsługi inwestora prowadzą działania, które mają taką współpracę firmom ułatwiać.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę