Logistyka Dachser dla największej na świecie elektrowni słonecznej

Reklama
Reklama

Dachser, działający globalnie operator logistyczny, dostarcza chemikalia firmy BASF dla budowy projektu Noor na południu Maroka, gdzie powstaje największy na świecie kompleks czterech elektrowni słonecznych.

W ramach projektu Noor w pobliżu miasta Ouarzazate na południu Maroka powstaje największa elektrownia słoneczna na świecie. Na terenie o powierzchni ponad 3 tys. hektarów w ciągu dwóch lat wybudowane zostaną cztery indywidualne elektrownie, które będą w stanie dostarczać energię o łącznej mocy 560 MW. Pierwszy etap, Noor 1, ma zostać uruchomiony jeszcze w tym roku. Po zakończeniu inwestycji elektrownia będzie produkować czystą energię dla ponad 1,2 mln ludzi i oszczędzać do 800 tys. ton emisji CO2 rocznie.

Reklama

Magazynowanie energii słonecznej

Dzięki nowoczesnym elektrowniom słonecznym stało się możliwe magazynowanie energii na dużą skalę. Oprócz baterii, stosuje się mieszaninę azotanu sodu i azotanu potasu. W wysokich temperaturach sole zostają stopione, a proces ten pozwala na zmagazynowanie energii, umożliwiające elektrowni produkcję nawet wtedy, kiedy nie świeci słońce. Azotan sodu jest dostarczany przez przedsiębiorstwo chemiczne BASF z Ludwigshafen. W Maroko Dachser koordynuje tymczasowy magazyn, który powstał w maju 2014 roku oraz realizuje dostawy na plac budowy.

Od samego początku największym problemem dla operatora było znalezienie odpowiedniego magazynu dla towarów niebezpiecznych w Afryce Północnej. Wysokie standardy bezpieczeństwa Dachser odnoszą się także do krajów poza granicami Europy. Ale nawet w tamtejszych magazynach problemem okazywały się niskie sufity, nieszczelne podłogi czy skorodowane przewody.

Reklama

Punktem zwrotnym była Casablanca

Eksperci z branży chemicznej w Dachser, szukając magazynu odpowiedniego dla BASF, trafili na lokalizację w Casablance. Okazało się, że infrastruktura i wyposażenie magazynu spełniają wysokie standardy operatora. Od połowy ubiegłego roku BASF składuje w nim duże worki z azotanem sodu, na powierzchni 7 tys. mkw. Począwszy od lipca, Dachser transportuje te chemikalia na plac budowy w Ouarzazate.

- Sporym wyzwaniem było znalezienie odpowiednio dużego podwykonawcy, który z dwuletnim wyprzedzeniem mógł zagwarantować, że będzie w stanie zapewnić nam 15 ciężarówek przez okres trzech miesięcy – mówi M’hamed Chraibi, General Manager z Południowego Maroko, który nadzoruje projekt w Dachser Maroko. - Przy wyborze kierowców dołożyliśmy starań, aby mieli oni odpowiednie doświadczenie – dodaje Chraibi. 450-kilometrowa trasa między Casablanca i Ouarzazate przechodzi przez góry Atlas, gdzie nie ma autostrady, a wąska droga i niebezpieczne zakręty prowadzą przez np. Tizi n'Tichka Pass. Jest to jedna z najwyższych górskich dróg w Maroku, na wysokości 2250 m n.p.m.

Do zakończenia budowy pierwszej elektrowni słonecznej potrzeba w sumie około 24 tys. ton chemikaliów, które będą transportowane wzdłuż wysokich gór Atlas, na dystansie 1 134 000 km. Dodatkowe etapy rozbudowy elektrowni słonecznej to kolejne 150 tys. ton chemikaliów, które muszą być przetransportowane wzdłuż niebezpiecznych tras od wybrzeża w głąb lądu do piasków pustyni do 2020 r.

Źródło: Dachser

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama