Mobilne gniazdo igus do zasilania brzegowego kontenerowców

Mobilne gniazdo zasilania brzegowego igus (iMSPO) umożliwiło opracowanie mobilnego systemu przyłączeniowego dla zasilania brzegowego, który można umieścić w dowolnym miejscu wzdłuż terminalu, w którym zacumowany jest statek. To rozwiązanie, które jest już stosowane w porcie w Hamburgu, otrzymało nagrodę „Innowacja roku w dziedzinie portów i przystani" na targach Electric & Hybrid Marine Expo Europe 2024 w Amsterdamie.
Emisje gazów cieplarnianych netto mają zostać zredukowane o co najmniej 55% do 2030. Przynajmniej taki jest cel pakietu Unii Europejskiej „Fit for 55". W rezultacie rośnie również presja na europejskich operatorach portowych, aby przestawili się na bardziej przyjazne dla środowiska technologie. Statki zazwyczaj wykorzystują generatory diesla do produkcji energii elektrycznej potrzebnej do postoju w terminalu, emitując przy tym ogromne ilości CO2. Aby ograniczyć emisje, statki towarowe powinny w przyszłości korzystać z zasilania brzegowego.
Wyzwaniem jest nie tylko samo zasilanie, ale fakt, że statki o różnych rozmiarach z różnymi konfiguracjami podkładowych systemów zarządzenia przewodami cumują w różnych miejscach wzdłuż terminali, a punkt przyłączeniowy stale się zmienia. Niewspółosiowość stwarza potrzebę przenoszenia ciężkich przewodów w celu ich podłączenia, a przewody pozostają odsłonięte na pokładzie terminalu. Mobilne gniazdo zasilania brzegowego firmy igus (iMSPO) rozwiązuje ten problem: pierwsze na świecie mobilne „gniazdo" umożliwia podłączenie statków w dowolnym miejscu wzdłuż nabrzeża. System iMSPO obejmuje nabrzeże o długości 400 m lub więcej. System umożliwia dostosowanie zasilania brzegowego do pozycji statku, a nie statku do dostępnych gniazd. Daje to operatorom terminali pełną elastyczność przy planowaniu połączeń przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych, montażu i konserwacji.
Pełna elastyczność operacyjna
– Możliwość tworzenia połączeń stanowi duże wyzwanie dla terminalu – twierdzi Martin Tiling, szef działu zasilania brzegowego w firmie igus.
Plany cumowania są wysoce zoptymalizowane, ponieważ zdolność przeładunkowa jest decydującym czynnikiem wpływającym na rentowność terminalu. Prawidłowa pozycja cumowania statku ma kluczowe znaczenie dla optymalnego procesu załadunku. Zdolność do reagowania na zmieniające się sytuacje, takie jak zmiany harmonogramu statków i nieplanowane przestoje sprzętu do obsługi kontenerów, jest niezbędna do zapewnienia wydajnego załadunku i rozładunku.
– Stacjonarne połączenia lądowe na nabrzeżu ograniczają możliwość połączeń, ponieważ system bębnów przewodowych na pokładzie może znajdować się w różnych pozycjach, a długość przewodu jest ograniczona – informuje Tiling. – Dzięki iMSPO opracowaliśmy rozwiązanie, które można zamontować bezpośrednio na nabrzeżu i nie stwarza żadnych ograniczeń dla terminalu. Drogi ratunkowe, drabiny ewakuacyjne i obszary robocze pozostają wolne, a żurawie poruszają się bez ograniczeń. Możemy przenieść połączenie brzegowe na statek bez konieczności ustępstw operacyjnych.
Łatwe, szybkie i bezpieczne podłączanie przewodów morskich
System iMSPO składa się z elementów szynowych, na których zamontowany jest mobilny wózek ze skrzynką przyłączeniową. System prowadnika kablowego firmy igus bezpiecznie i niezawodnie prowadzi przewody. Natomiast e-prowadnik rolkowy umożliwia długie przesuwy z ciężkimi zestawami przewodów. Działa to w następujący sposób: gdy tylko statek zacumuje przy nabrzeżu, iMSPO jest przenoszone do punktu połączenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Następnie rozpoczyna się proces podłączania: skrzynka przyłączeniowa jest opuszczana, a pokrywa ochronna otwiera się. Przewody statku można łatwo i bezpośrednio podłączyć do gniazd. Pokrywa ochronna skrzynki przyłączeniowej jest zamknięta i zablokowana, aby uniemożliwić dostęp do niej podczas pracy i zapewnić bezpieczne zasilanie. Skrzynka przyłączeniowa następnie podnosi się, aby nie blokować miejsca postoju podczas zasilania. Wszystkie ruchy mogą być obsługiwane za pomocą zdalnego sterowania.
Międzynarodowy standard IEC80005-1 gwarantuje, że różne rodzaje statków w różnych portach na całym świecie mogą być bezpiecznie zasilane z lądu. To innowacyjne rozwiązanie w zakresie elektryfikacji portów zostało również docenione przez panel Electric & Hybrid Marine Awards, składający się z międzynarodowych dziennikarzy, konsultantów i ekspertów branżowych, którzy uznali system iMSPO za innowację roku w dziedzinie portów i przystani 2024. Dzięki jednorazowej inwestycji, operatorzy portów otrzymują elastyczne i ekonomiczne rozwiązanie, które sprawdzi się przez dziesięciolecia — operatorzy są doskonale przygotowani na ekologiczną przyszłość portów.
Źródło: igus